מכירה 26 /
פריט 90

90 מ-

254

90

אלבום תצלומים של חייל נאצי - התיעוד הראשון של הגעת הנאצים לאושוויץ - תפיסת היהודים לעבודות כפייה - 26 באוגוסט 1939 - נדיר ביותר

מחיר פתיחה: $500

עמלת בית המכירות: 23%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.07.2024, 19:00

אלבום תצלומים פרטי של חייל גרמני שגויס לצבא הגרמני ב 26 באוגוסט 1939 כחודש לפני הפלישה הנאצית לפולין, ומתעד במצלמתו את כיבוש עמדות הביצור הפולניות, ההשתלטות של החיילים הנאצים על עיירות פולניות, השלבים הראשונים של רדיפת היהודים בפולין - יהודים שהוכרחו בעבודות כפייה, תצלומים נדירים מכיבושה של העיירה אושביצ'ם, והכנת השטח להקמת מחנה ההשמדה אושוויץ בידי יהודים, קברי אחים של נרצחים פולנים שרצחו הנאצים עם כיבוש שטח אושוויץ, ועוד. לפנינו תיעוד נדיר ולא ידוע של הרגעים הראשונים בהם הגיעו החיילים הנאצים לעיירה אושביצ'ים ושל קבוצות היהודים הראשונות שנתפסו לעבודות כפייה של חטיבת עצים והובלתם.

באלבום 122 תצלומים מודבקים בדפיו. התצלומים מתוארים כולם בגוף האלבום והם מופיעים בסדר כרונולוגי. התצלומים הראשונים מתעדים את "השירות הצבאי שלי מ 26 באוגוסט 1939" - יום גיוסו לצבא הגרמני, לאחר מכן מופיעים תצלומים של מגוייסים נאצים בוינה לצד רכבות המעבירות אותם לחזית, החיילים הנאצים מגיעים למיסלוביצה בדרום פולין, לאחר מכן מופיעים תצלומים בהם נראים החיילים הנאצים בקרקוב, השמדת מטוסי הקרב הפולנים, ותפיסת השטח של כמה עיירות בפולין.
חלקו השני של האלבום הוא החלק החשוב והמחריד. מופיעים בו תצלומים לא ידועים של קבוצות היהודים הראשונות שהנאצים תפסו באזור קרקוב אותם הכריחו לעבוד בכפייה - בתצלומים נראים יהודים בלבוש מזרח אירופאי מלא, צעירים ומבוגרים עם אתים בידיהם בקרחת יער חוטבים עצים ולצדם נראים החיילים הנאצים. באחד התצלומים נראה עובד כפייה יהודי ולצדו חייל נאצי עם סיגריה בפיו מחייך ומישיר מבט למצלמה. סדרת התצלומים הללו מתוארת בגרמנית: Juden bei Zwangsarbeit - "יהודים בעבודות כפייה", בהמשך מופיעים תצלומים של הוורמאכט בשוק היהודי בקרקוב, הריסות קרקוב, וההשתלטות הנאצית על הביצורים הפולנים. לאחר מכן מופיעה קבוצת תצלומים המתעדים את הכניסה של הכוחות הגרמנים לעיירה אושוויינצ'ים כ-50 קילומטר ממערב לקרקוב - מתועדים - פיצוץ הגשרים, והכשרת השטח לבניית מה שעתיד להיות מחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ. בשלב זה של המלחמה השטח של העיירה אושוויינצ'ים יועד להקמת "מרחב מחיה" במסגרת הצעדים המיידיים ל"אריזציה" של האזור. מלכתחילה מטרת הנאצים הייתה ליישב במקום גרמנים אתנים במקומם של הפולנים שברחו. התצלומים המופיעים כאן הינם התצלומים הראשוניים ביותר בהם ניתן להבחין בכיבוש השטח בידי חיילי האס אס, ותחילת ההכנות למקום בו נרצחו כמיליון ומאתיים אלף נפשות, בהם כמיליון ומאה אלף יהודים - מחנה המוות אושוויץ. בתצלומים ניתן להבחין במשאיות המובילות את חיילי האס אס לשטח אושוויץ, התצלומים מתועדים: "Gesprengte Brücke in Oswiecim" - "גשר מפוצץ באושווייצ'ים". בשלב זה הנאצים רצחו באזור כ-15,000 מבני האינטליגנציה הפולנית, שהוצאו להורג על פי רשימה שהוכנה מראש, אחד התצלומים מתואר: "poln. Massergrab in Rajsko" - "קבר אחים פולני בראג'סקו" (העיירה הפולנית Rajsko היתה למעשה כפר במחוז המנהלי Oświęcim, היא שכנה כ-7 ק"מ דרומית-מערבית לאוזוויצ'ים ו-55 ק"מ מערבית לבירה האזורית קרקוב). לצד התצלומים הללו נראים החיילים הגרמנים סוגרים על השטח על גבי משאיות והתיאור: Razzia in Gefangenen - Lager zu Oswiecim - "אושוויץ, פשיטה על אסירים", בסדרת תצלומים אלה נראים יהודים בעבודות כפייה, וכן ילדים יהודים מביטים מהחלון אל מצלמת החייל הנאצי. התצלומים המופיעים בחלקו האחרון של האלבום מתעדים את החיילים הנאצים כשהם יוצאים לבלות בחיק הטבע בשטח ההררי הסמוך לעיירות שנכבשו.

אלבום: 35x24 ס"מ. באלבום מופיעים בסה"כ 122 תצלומים מודבקים בדפיו. גודל משתנה: מרבית התצלומים 12x9 ס"מ. חלקם גדולים או קטנים יותר. כריכה מקורית עם הטבעת התאריך והמקום: "קרקוב 26 בספטמבר 1939" (האלבום הושלם כחודש לאחר צילום התצלומים המופיעים באלבום). כריכת עץ מפוארת מעוטרת בפרחים ובמראה אופייני לקרקוב. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים במכירה זו

מחיר פתיחה: $300

שאל על פריט