מכירה 26 /
פריט 147

147 מ-

254

147

גיליון העיתון YANK - פרסום ראשון בארצות הברית של הזוועות שביצעו הגרמנים במחנות המוות, מאי 1945

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.07.2024, 19:00

גיליון העיתון האמריקאי YANK - חשיפה ראשונה של הזוועות שביצעו הגרמנים במחנות המוות. ניו יורק, 18 במאי 1945. בעמוד השער תצלומים של שבויים אמריקאים שנתפסו על ידי הגרמנים ונמצאו במחנות הריכוז הנאצים לאחר שעונו להחריד.

העמודים הראשונים של הגיליון מוקדשים כולם להתרחשות במחנות המוות עם שחרורם בידי בעלות הברית, וכן מובאות כאן עדויות אסירים ראשונות ממחנות דכאו, בוכנוואלד, ואחרים. "עכשיו חיילים אמריקאים פתחו כמה מהפצעים של הרייך של היטלר. הם שחררו מחנות ריכוז ומחנות כלא ומצאו רעב ורצח ועינויים מיושמים כנשק נאצי על שבויי מלחמה אמריקאים באותה אלימות חסרת רחמים שבה הם הופעלו זה מכבר על עובדי העבדים של גרמניה מ"גזעים פחותים" . הם ראו גופות הרוסות שפעם היו שייכות לשמות אמריקאים טובים כמו סמית' וג'ונס וג'ונסטון, ראו חוליות מורעבות של גברים עם פנים כמו גולגולות שנהגו לנסוע ברכבת התחתית של ניו יורק לעבוד בחייהם האזרחים או לחרוש... דיוויזיית הרגלים ה-90 עברה לפלוסנברג, גרמניה ומצאה מחנה ריכוז שבו נטבחו 12,500 אסירים... שומרי ה-SS, שנסוגו לפני האמריקנים... שרפו 300 שבויים בחיים כי לא יכלו לקחת אותם איתם... בשטרוטהוף, צרפת, אנשי GIs מצאו מחנה ריכוז לדוגמה. "יכול להיות שזה היה מחנה של חיל השימור האזרחי", אמר כתב הניו יורק טיימס. היה בו קרמטוריום ללא רבב לשריפת גופות, וווים, כמו באטליז, להחזיק את הגופות לפני השריפה. הרשימה ממשיכה עוד ועוד. במחנה אושוויץ... נהרגו 3,500,000 יהודים. בבוכנוולד, גרמניה נהרגו 50,000 אסירים. בנורדהאוזן, גרמניה, נהרגו 2,700 אסירים בעלות הברית ופוליטיות. בגרדלגן, גרמניה, נהרגו 1,100 אסירים מחנק ואש. אתה יכול להמשיך לספור עוד זמן מה. הרשימה המלאה עדיין לא, ותהיה רק ​​הרבה אחרי המלחמה....".

בין היתר מביא הכתב Saul Levitt עדות של חייל אמריקאי שהיה ממשחררי בוכנוואלד המספר: "בוכנוולד B ראיתי תנורי אפייה. במקום לשמש לאפיית לחם, הם שימשו להשמדת אנשים... היה גם שולחן שבו הוסרו סתימות זהב משיני הגולגולות... היו אלונקות פלדה ארוכות שעליהן התגלגלו האסירים, שעדיין היו בחיים, אל החום המסריח של התנורים. אני לא יודע כמה רחוק הגיעה היעילות הגרמנית, אבל אני בטוח שהחום מכל כך הרבה טונות של בשר רוחש לא יכול היה להתבזבז. אולי זה הופץ דרך צינורות אסבסט כדי לחמם את המגורים של שומרי ה-SS...". כמו"כ מובאת עדות קשה מהמצב המחריד בו מצאו חיילי הדיווזיה הרביעית את האסירים במחנה הריכוז אוהרדרוף: "חלק מהגופות היו לבושות בסמרטוטים וחלקן היו עירומים לחלוטין. גופה אחת הייתה של חייל אמריקאי, והניצולים המעטים הצביעו עליו...".

הגיליון מלווה בתצלומים מזעזעים ראשונים ממחנות המוות שפורסמו בארצות הברית. תצלומים קשים אשר צולמו בידי יחידת התקשורת של הצבא האמריקאי. ביניהם: גופות אסירים פוליטים בקבר אחים בנורדהאוזן, אסיר - חייל אמריקאי לשעבר שעבר עינויים במחנה בלימברג ושרד, ערימה מחרידה של גופות בבוכנוואלד, אזרחים גרמנים מוויימאר שהוכרחו להביט בגופות הנספים, אינספור גופות פזורות על הקרקע במחנות הריכוז נורדהאוזן, ועוד.

23 עמ'. 36 ס"מ. גיליון שלם. קרע קל בחלק העליון של דף השער למעלה משמאל. מצב כללי טוב.

פריטים נוספים במכירה זו

מחיר פתיחה: $200

שאל על פריט