מכירה 26 /
פריט 167

167 מ-

254

167

דוח מפורט על ההשמדה הטוטלית של נכסי התרבות הפולנית בידי הנאצים - נכתב בוורשה תחת הכיבוש הגרמני בתנאי מחתרת קשים. לונדון, 1945

מחיר פתיחה: $250

עמלת בית המכירות: 23%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.07.2024, 19:00

The Nazi culture in Poland - Written in Warsaw under the German Occupation and published for the Polish Ministry of information by his Majest's Stationery office - "התרבות הנאצית בפולין - נכתב בוורשה תחת הכיבוש הגרמני ופורסם עבור משרד המידע הפולני על ידי משרד הוד מלכותו". לונדון 1945 - מהדורה ראשונה. "התיעוד הזה נעשה בקושי רב, תוך סיכון חיים, לא רק בחיי הסופר, אלא לעתים קרובות מדי של חיי כל משפחתו. בכל זאת הוא נוצר, כדי שהעולם יכיר את שיטת האויב, ואת טיב הדברים שבעלות הברית מתכוונות לסיים..." (מהמבוא).

דוח מפורט על האופן בו השתלטו הנאצים על כל נכסי התרבות של העם הפולני עם כיבוש פולין. הדוח מסביר באמצעות מסמכים ועדויות שהתקבלו מאנשי מחתרת עד החודשים האחרונים של שנת 1942, כיצד פעלה שיטת ההשתלטות וההרס הנאצית אשר כללה את השלבים: הרגעה, בגידה, גזל, השפלה, רצח, שעבוד מתמשך.
דוח זה מתמקד בנושא התרבות - התכנית השטנית של הנאצים להשחית את התרבות הפולנית עד היסוד ולהעלים כל זכר לתרבות ההיסטורית הפולנית - שוד, ודיכוי של מכללות ובתי ספר; שריפת הספריות הציבוריות, סגירת מערכת העיתונות הפולנית ובתי הדפוס, סגירת אולמות הקונצרטים, פירוק התזמורות, תפיסת הנגנים ומאסרם, האיסור על השמעת המוזיקה היקרה ביותר לגזע הנכבש. חיסול המבנים של הכנסייה הרומית-קתולית כגוף המייצג את חייה הלאומיים של פולין, תפיסת הכמרים ושילוחם למחנות (הדוח מפרט את שמותם של הכמרים שנתפסו בידי הנאצים ולאן בדיוק נשלחו), הריסת האנדרטאות ההיסטוריות בני מאות השנים, ההשתלטות על בתי הספר - עם כיבוש פולין בידי הנאצים הוראות ההיסטוריה והגיאוגרפיה הפולנית בוטלה לחלוטין, והוראת השפה הגרמנית נכנסה לבתי הספר כהוראה מחייבת במשך שעתיים מדי יום - באחד מדפי הספר מופיע תצלום של התיכון בפשמישל בו למדו בעבר ילדים פולנים, מאז 1939 שמש המבנה ללימוד ילדים גרמנים בלבד כשבפתח המוסד הוצבו דגלי צלבי קרס גדולים, גירוש הסטודנטים הצעירים מקרקוב למחנה דכאו, השמדת הארכיון הפולני, שדידה של אוספי המוזאונים בפולין, והשמדה של יצירות אמנות בנות מאות שנים, סגירה מוחלטת של הסחר הפולני בספרים, סגירת הקולנוע הפולני ועוד. הדוח בנוי באופן שכל פרק סוקר את ההיסטוריה המפוארת של תחום מסויים בפולין, ואת האופן בו הנאצים השמידו אותו עד היסוד.

הדוח נכתב על ידי מספר אנשי מחתרת שהתגוררו במקומות שונים בפולין הכבושה, אשר הוטל עליהם להוציא החוצה כל אינפורמציה רלוונטית באשר לפשעי הנאצים אשר כוונו לחסל את התרבות הפולנית. אותם אנשי מחתרת אשר פעלו בתנאי סיכון גבוה מאד, העבירו אינספור מסמכים, ותיעודים לשולחיהם ביודעם כי אם יתפסו יוצאו להורג.
לקבוצת אנשים זו שפעלה לחשוף את פשעי הנאצים מעולם לא הייתה אפשרות לכנס או דיון משותף, הם לא העזו להשתמש בדואר או בטלפון בעבודתם. פתקים וחומר אחר לא ניתן היה להשאיר על השולחן בבטחה אפילו רגע אחד. במהלך ההיעדרות הקצרה ביותר כל גיליון נייר, כל אסמכתא, היה צריך להיות מוסתר, כי מי יכול לדעת את השעה בה יגיעו שוטרי הגסטפו? החומרים נכתבו בכוונה בשפה האנגלית, תוך סיכון נוסף של הכותבים אותם, שאם יתפסו תוודא בין רגע כוונתם. החומרים הועברו באופן ישיר על גבי סירה קטנה בנהר שיכולה היתה לקחת רק אחד מהם בכל פעם. בנוסף לזאת, החומרים האחרונים הועברו בחודשי החורף של 1941-42, כאשר אספקת זרם החשמל הוגבלה משמעותית ב"גנרלגוברנמן", כך שהיה צריך לבלות ערבים ארוכים בעבודה לאור הנפט, או לעתים קרובות לאורו של נר בודד. מחסור בדלק היה קושי גדול כמו מחסור באור. בבתים רבים הטמפרטורה הרגילה לאורך שבועות היתה קפואה. היה צריך לכתוב במעיל ובכפפות. אפילו משהו כל כך פשוט בזמנים רגילים כמו בדיקת ציטוט, תאריך, איות של שם, לא היה קל במדינה שבה כל הספריות הציבוריות, למעט יוצא מן הכלל אחד, לא היו נגישות. ואכן חלק מאותם אנשים שסיפקו את האינפורמציה לדוח זה נתפסו בידי הגסטפו, הובלו למחנות ונרצחו.

XII, 220 עמ'. קרעים קלים בשדרה. מצב טוב.

פריטים נוספים במכירה זו

מחיר פתיחה: $120

שאל על פריט