מכירה 26 /
פריט 88

88 מ-

254

88

הבעיה היהודית העולמית - על בעיית ההגירה היהודית ערב פרוץ מלחמת העולם השנייה - פרסום חשוב ונדיר - מהדורה ממוספרת

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.07.2024, 19:00

LE PROBLEME JUIF MONDIAL - הבעיה היהודית העולמית, מאת Simon Marcovici-cleja, הוצאת CENTRE DE RECHERCHES DE SOLUTIONS DU PROBLÈME JUIF (מרכז מחקר לפתרונות הבעיה היהודית) פריז [1938] - מהדורה ממוספרת מס' 742 מתוך 1000 עותקים שיצאו בסה"כ. צרפתית. הפרסום הראשון של מרכז המחקר לפתרונות הבעיה היהודית בצרפת, העוסק בבעיית ההגירה היהודית ערב פרוץ מלחמת העולם השנייה -"הטעות של הרצל", האבסורד של סגירת שערי הארץ בפני מהגרים בעת הקשה ביותר, וניסיון להציע פתרון מהיר למצבם המסוכן של יהודי אירופה לפני שיהיה מאוחר מדי.

בפתח הדברים הכותב משרטט את תמונת המצב העגומה של יהודי אירופה בשנת 1938: "היהדות היום נקלעת למצב טראגי. אם במשך שנים רבות התנועה המופנית במיוחד כלפי מדינות מעבר לים הייתה יכולה להוות הקלה לצורך הגירה שנגרמה מהעוני בקרב יהודי מזרח אירופה, הנטייה ההולכת וגוברת של כל המדינות לסגור את דלתותיהן תמנע בקרוב מהיהודים כל אפשרות לבנות מחדש קיום נורמלי במקום אחר... מהי הסכנה האמתית המאיימת על היהדות? ששה מיליון יהודים יושבים בפולין, רומניה, הונגריה וגרמניה. במדינה האחרונה, הנאציזם שם קץ לאפשרות קיומם. אם הם עדיין יכולים להראות אנושיים משהו, זה משום שהם חיים מהעתודות שלהם ומכספי הסיוע שהיהדות האמריקאית, האנגלית והצרפתית מעמידה לרשותם... עליבותם של היהודים בפולין היא מעבר לכל מה שאנו יכולים לדמיין. הם ממש מתים משחפת ומרעב. פוגרומים הם צו היום. חיסול היהודים מהמקצועות המעטים שעדיין מאפשרים להם לשרוד נמשך באופן שיטתי. כדי לרצות את האנטישמים, הממשלה ויתרה על כל האמצעים להגנה על יהודים... היום שבו, במרכז ובמזרח אירופה, האנטישמיות הופכת לגלויה ורשמית, מדינות המערב, ולו רק כאמצעי פשוט להגנה מפני ההגירה המסיבית של יהודים נרדפים, עלולות להיאלץ להיכנע ללחץ האנטישמי. ובתמורה לאמץ מדיניות אנטי-יהודית... בקצב האירועים הנוכחי, אנו יכולים לחזות את האסון המאיים על היהודים כקרב ובא". זאת ועוד, הוא מוסיף שארץ ישראל שהיתה אמורה לקלוט את היהודים שעריה סגורים בפניהם, ולא נראה שהתנועה הציונית פועלת כדי שהדבר ישתנה בעתיד הנראה לעין.

המחבר קורא לדתות העולם ובפרט לנצרות לעמוד לצד היהודים ולהגן עליהם מפני האנטישמיות הנאצית, שכן זו מופנית גם כלפי הכנסייה הנוצרית. כמו כן כיוון שגורלן של הדמוקרטיות כולן מוטל בסכנת החיה הנאצית המאיימת להתפשט ולכפות את דרכה עליהן, חלק מההגנה על הדמוקרטיות עצמן הוא ההגנה על היהודים הנרדפים. באחד הפרקים המכונה "הטעות של הרצל" כותב המחבר שבייסדו את התנועה הציונית הרצל לא לקח בחשבון את גורלם של מיליוני היהודים שלא ימצאו את דרכם לארץ ישראל בסיועה של התנועה הציונית. לדידו של המחבר הרצל הציג פתרון מעשי לקומץ קטן של יהודים שאכן יצליחו להגיע לארץ ישראל, אך זנח את מרבית יהדות הגולה שהדבר לא התאפשר לה, והוא לא סיפק פתרון מעשי לגלי אנטישמיות חמורים כפי שבאו לידי ביטוי בזמן כתיבת השורות ערב פרוץ המלחמה כשרדיפת היהודים הגיעה לשיא אשר עצמו הרצל לא הכיר. המחבר מציג ניסיון לפתרון בדמות שינוי הייעוד הציוני מבחוץ כלפי פנים, למפנים כלפי חוץ, וכותב כי תפקידו של היישוב העברי בארץ ישראל הוא לדאוג למדיניות החוץ יותר מאשר למדיניות הפנים, להשקיע משאבים, כספים, ותעמולה, לסיוע ליהדות העולם, יותר ממה שהיא מרוכזת בבניית ארץ ישראל. רק אז תגשים הציונות את מטרתה האמיתית לדידו.

זוהי העבודה הראשונה שפרסם המרכז לחקר פתרונות לבעיה היהודית בפריז בניסיון לפתח דרכים יצירתיות להילחם בנאציזם. הליגה פנתה לסיוע גם ללא יהודים, לציונים כמו ל"לא ציונים" מתוך דחיפות השעה. בפרוץ מלחמת העולם היא סייעה ליהודי צרפת הכבושה באמצעות שיתוף פעולה עם ארגוני מחתרת להצלת יהודים.

III, 77 [2] עמ'. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים במכירה זו

מחיר פתיחה: $150

שאל על פריט