מכירה 26 /
פריט 181

181 מ-

254

181

זכרונות אסיר מימי השחרור של מחנה דכאו - צ'כיה 1945 - מהדורה ראשונה

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.07.2024, 19:00

VZPOMINKY NA DACHAU - זיכרונות של דכאו. זיכרונות מרגשים שנכתבו בידי אסיר מחנה דכאו Rene Hradecky בימים בהם שוחרר המחנה. צ'כיה 1945 - מהדורה ראשונה, עותק מוקדש וחתום בידי המחבר. צ'כית.

תיעוד נדיר יום אחר יום שעה אחר שעה של השבוע הקריטי האחרון מ 22 עד 29 באפריל -ימי שחרור מחנה דכאו בידי אסיר ניצול המחנה אשר תיעד את הדברים בעת התרחשותם. בכל יום כתב רנה מספר שורות בהן הוא מתאר את התקדמות בעלות הברית למחנה ואת פעולותיהם האחרונות של הנאצים שהבינו שסופם קרב. הוא מתאר מחסור חמור בלחם במחנה ואסירים במצב של בין חיים למוות, הוא מספר על כ 2000 יהודים שהגיעו מבוכנוואלד השוהים בקרונות רכבת במשך שתי לילות. כך מתאר הוא את יום 26 באפריל: "המצב מחמיר, העצבנות גוברת. הרעב מתפשט, הגניבות מתרבות במהלך מפקד הערב כבר חולקו האסירים לפי לאום. קבוצה של גרמנים, רוסים ואחרים נותרו ב- Náměstí Svobody (Appellplatz) כשיצאו למסע. ברגע האחרון נדחתה יציאתם. מה יהיה מחר ההפצצה האווירית מתעצמת, אבל ה"אויב" עדיין רחוק התקיפות האוויריות לא מספיקות כדי למנוע את ההובלה... מנות הגבינה הצטמצמו...". הוא מתאר את רעש התותחים של בעלות הברית שהלך והתקרב למחנה בימים שלאחר מכן, משלוח ענק של יהודים חולים שהגיע למחנה מבוכנוואלד, ואת ההתרגשות שאחזה באסירים בראותם את הדגל הלבן הראשון אשר התנוסס מעל שער המחנה, ורבים מאנשי האס אס אשר הרימו ידיהם לאות כניעה. רנה מתאר לפרטים את ההשתלטות האמריקאית על המחנה. כיצד נמצאו מאות גופות אסירים בכל מקום שאפילו האסירים עצמם הניצולים לא ידעו כי מספר רב כל כך של נרצחים נמצאים במחנה. הוא מתאר את כיבוש שער המחנה בידי האמריקאים שנמשך כ 10 דקות בלבד. את אותם רגעים הוא מתאר: "מהומה של תותחים ורובים מתערבבת בזרועותיהם של אסירים משוחררים. מכרים מחפשים זה את זה... חיכינו לזה כל כך הרבה זמן, שש שנים ויותר. ומתאר כיצד שוחרר המחנה במהירות בקרב שעבר מעל ראשם של האסירים ללא נפגעים רבים, וכיצד החלו האסירים לשיר את השיר "גרמניה כבר גוועת".

בעמוד האחרון מופיעים כמה איורים של אגפים שונים במחנה - הבלוקים, גדר התיל, מגדל השמירה שאייר רנה בעצמו בזמן שהותו במחנה. בפתח הספר מופיע תצלום של רנה הרדקי לאחר שחזר ממחנה הריכוז דכאו, וכן שיר שכתב יום לפני היציאה הביתה" ב 21 במאי 1945, בו הוא מתאר את "זרמי הדמעות כשעין לא יבשה". על גבי הכריכה איור מרשים של חייל אס אס בצורת שלד גולגולת אוחז בידו את צלב הקרס בצורת סכינים נוטפות דם וברקע אסירים וגדר התיל.

נדיר. שני עותקים בלבד בקטלוג הספריות world cat העולמי בספריות בצ'כיה.

15 עמ'. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים במכירה זו

מחיר פתיחה: $250

שאל על פריט