מכירה 26 /
פריט 79

79 מ-

254

79

לקט דעות אישים הולנדים מובילים המבטאים את הקול השפוי באשר לרדיפת היהודים בגרמניה הנאצית. אמשטרדם, 1935 - מהדורה ראשונה

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.07.2024, 19:00

Stemmen van Nederlanders over de behandeling der joden in Duitschland - קולות של הולנדים על היחס ליהודים בגרמניה - לקט דעות אישים הולנדים בולטים (לא יהודים) נגד האנטישמיות ולטובת יהודי גרמניה הנרדפים בידי הנאצים, הוצאת Comité voor Bijzondere Joodsche Belangen - הוועדה לאינטרסים יהודיים מיוחדים, Het Comité. אמשטרדם, 1935 - מהדורה ראשונה. הולנדית. נדיר.

לקט דעותיהם של אישים הולנדים בולטים שונים על היחס ליהודים בגרמניה במהלך עליית המשטר הנאצי. האישים המופיעים כאן סיפקו את נקודת המבט שלהם על המדיניות והפעולות האנטישמיות שיושמו בגרמניה באותה תקופה, לרבות תגובות לחוקי נירנברג, אשר מיסדו רבות מתיאוריות הגזע הרווחות באידיאולוגיה הנאצית. כל עמוד בחוברת יוחד לאחד מהאישים. המסמך שלפנינו משקף את תחושותיהם הקשות הציבור ההולנדי ואינטלקטואלים לרדיפת יהודים בגרמניה.

כך למשל מופיע מאמר ארוך תחת הכותרת "שקר האנטישמיות" מאת פרופ' A. BONGER מהאוניברסיטה העירונית של אמשטרדם הכותב: "
בין השקרים המגעילים והמסוכנים ביותר של זמננו אנטישמיות. חלק מהאשליה הגזעית המזיקה. הגיחוך והנזק של הפרט, המדמיין עצמו נעלה על סביבתו, מתגבר פי אלף. במקום להיות אסיר תודה לטבע על שיצר סוגים רבים של גזעים וסוגי אנשים, דמיינו עולם המורכב רק מגרמנים אצילים, שבו גזע אחד טוב מהשני. אילו אשליה הופכת אז לגורם לניסיון לדכא את הגזע האחר. אשליה, כי שום דבר לא הוכח בפני פורום המדע האובייקטיבי על עליונותו הרוחנית של גזע אחד על פני אחר. להיות שונה פיזית לא מוכיח דבר על זה. את האומללות שבה נמצאת גרמניה באשמתה של קודמיה ה
שליטים, שהכניסו אותה למלחמה, ושבגלל הנסיבות מצאו את עצמם תחת שליטה של אחרים, עורכים כעת דין וחשבון על היהודים. הם מואשמים בהרבה דברים ויותר, אפילו התבוסה במלחמה הייתה באשמתם והם גם גרמו למשבר. כולם אשמים, השעיר לעזאזל נמצא. הגזע הנחות של היהודים הכל על מצפונו. לכן מתעללים בו ומגורש, עכשיו אפילו בצורה מיטבית משולל זכויות, נשלל מרכושו... מכל הזוועות הנוראיות שהאנושות המודרנית נאלצת לסבול, רדיפת היהודים היא אחת הקשות ביותר. ההאשמות שהועלו נגדם מעולם לא הוכחו. כולם, כולל אלה שהפיצו אותם, יודעים שהם שקרים ידועים לשמצה. ההיפך הוא הנכון. לכל מקום שהיהודים הלכו, הם העשירו את החיים באמצעות הישגיהם הרב-גונים. האמת נכונה במיוחד במדינות הצפוניות, שבהן תוססת הרוח היהודית שימשה לעתים קרובות כזרז. אף מדינה לא יכולה לפספס את הרוח היהודית כמו גרמניה. נקמת ההיסטוריה תהיה יום אחד נוראה..."

כמו"כ בין הכותבים ההוגה הנודע Titus Bransma פרופ' האוניברסיטה ב Nijmegen עומד במכתבו על התכונות המבורכות של העם היהודי לאנושות כולה, ומדגים את המתנות הגדולות שהעניק העם היהודי לאנושות כולה במשך מאות שנים, ומאשים את רודפי היהודים בקנאה בעם המתעלה עליהם ערכית ומוסרית, וכן יתר הכותבים.

הוועדה לאינטרסים יהודיים מיוחדים שמה לה למטרה לטפל בפליטי רדיפת היהודים בגרמניה. מחודש מאי 1935 ועד לצאת החוברת שלפנינו הצליחה הוועדה לטפל ב כ 5500 תיקים של פליטים יהודים, לספק להם פרנסה, ולסייע להם לעלות לארץ ישראל, לדרום אמריקה, ולמקומות נוספים. החוברת שלפנינו היא אחת מיוזמות הוועדה אשר הצליחה ללקט דברים ממובילי דעת הקהל ההולנדית (שאינם יהודים) נגד האנטישמיות ולטובת העם היהודי.

בנוסף מופיע מכתב מג'יימס מקדולנד למזכ"ל חבר הלאומים אודות הפליטים היהודים, וכן פרוספקט דבר הוועדה לאינטרסים יהודים מיוחדים.

23 עמ'. 31 ס"מ. כתמים קלים בדפי החוברת. מצב טוב.

פריטים נוספים במכירה זו

מחיר פתיחה: $150

שאל על פריט