מכירה 26 /
פריט 111

111 מ-

254

111

מכתב ומפת ארץ ישראל שצייר ילד בגטו לודז' לילד בארץ ישראל. גטו לודז', דצמבר 1940

מחיר פתיחה: $500

עמלת בית המכירות: 23%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.07.2024, 19:00

מכתב מרגש מנוקד שכתב ילד בשם דוד שפילמן מגטו לודז' ל"ילד בארץ ישראל" וציור יד של מפת ארץ ישראל, גטו לודז' כ"ג כסליו תש"א (23 בדצמבר 1940). שני דפי מחברת - בראשון "מכתב אל הילד בארץ ישראל" בעברית, מתוארך: כ"ג כסלו תש"א. בעמוד שאחריו איור יד של מפת ארץ ישראל עם ציון הישובים והערים המרכזיות בפולנית שצייר דוד. ממצא נדיר ביותר מגטו לודז'. פריט מוזאוני.

לשון המכתב:

"מכתב אל הילד בארץ ישראל. שלום לך ילד! שמי הוא דוד שפילמן מרחוב Stefana Jaracza 6 מ Litzmannstadt הצפופה. אנחנו לומדים לדבר עברית וגם לכתוב. וגם לומדים לשיר בעברית. מחר חג החנוכה ואנחנו שרים שירים לחנוכה. הכנתי לך מפה יפה של ארץ ישראל. מה נשמע בארץ ישראל? ומה נשמע אצלך? אני מחכה שתכתוב לי ולקבל מכתב ממך, וככה אני אהיה שמח. וגם כתוב לי מאיזה עיר אתה או מושבה ומה מזג אויר בארץ ישראל ואת שמך. אצלנו המזג אויר קר מאד וצפוף ברחוב. בקרוב נעלה לארץ ישראל ויהיה מספיק מקום לכולם. כתוב לי גם אתה על ארץ ישראל ועל חנוכה. להתראות בארץ דוד שפילמן". מתחת למכתב איור של אניה מפליגה על גבי גלי הים והכיתוב "לארץ ישראל". בעמוד שאחריו אייר דוד את מפת ארץ ישראל והכותרת: "ארץ ישראל" ו PALASTINA שצייר דוד בעבור הילד בארץ.

על פי הפקודה הגרמנית עם הקמת גטו לודז' עברו לתוך הגטו כל בתי הספר העבריים בלודז', שבהם למדו 90% מהתלמידים היהודיים. בשנת הלימודים הראשונה למדו בבתי הספר בגטו כ-11,000 תלמידים, אך עם הזמן חלה ירידה משמעותית, ועד אמצע שנת 1940 למדו רק כ-7,300 תלמידים. מערכת החינוך כללה בית יתומים, בית ספר מקצועי, שני בתי ספר תיכוניים, בית ספר דתי, מחנות יום ובתי ספר יסודיים. תחילה היה ניסיון לקיים את מערכת החינוך כפי שהייתה לפני המלחמה, אך מהר מאוד הפכה הזנת הילדים אחד מיעדיה העיקריים. כבר בתחילת 1941 נסגרו חלק מבתי הספר בגלל המחסור במבנים בגטו, ואחרי חופשת הקיץ נסגרו כל בתי הספר. תוכניות חינוך נוספות קוימו בגטו, ביניהן תוכניות שניסו לשלב עבודה עם שיעורים. צעירי הגטו הקימו מספר מסגרות חינוכיות ותרבותיות, בהן "חזית דור בני מדבר", שעסקה בחינוך צעירים ואף חגגה חגים בגטו.

לא ידוע לנו מה עלה בגורלו של הילד דוד שפילמן והאם שרד את המלחמה. על פי התוכן ניכר שמדובר בילד כפי הנראה בן כיתה א' שרק החל ללמוד לכתוב, כחלק ממטלה שקיבלו התלמידים לכתוב מכתבים לילדים בארץ ישראל. האופן בו הוא מתאר את הגטו כמקום צפוף התאים בהחלט לזמן בו נכתב המכתב - בו הצטופפו אל תוך הגטו קרוב ל 200,000 יהודים. על פי מפת הגטו רחוב Stefana Jaracza היה אחד הרחובות המרכזיים בגטו לודז'.

[2] דפי מחברת מחוברים. 23x18 ס"מ. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים במכירה זו

מחיר פתיחה: $150

שאל על פריט