מכירה 26 /
פריט 109

109 מ-

254

109

מפה בכתב יד עם סימון מיקומם של מחנות ההשמדה בגרמניה - המחתרת היהודית בפולין [1944]

מחיר פתיחה: $400

עמלת בית המכירות: 23%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.07.2024, 19:00

מפת ערי גרמניה בכתב יד עם סימון מיקומם של מחנות ההשמדה בגרמניה - נוצרה על ידי אנשי המחתרת ŻZW - Żydowski Związek Wojskowy - הארגון הצבאי היהודי בפולין - אצ"י, עם חתימת שם הארגון בראשי תיבות במסווה של סימון קרטוגרפי Z גדולה, לצד Z קטנה, והאות W מרוחה. [פולין או גרמניה, 1944] נדיר.

במפה הוקפו בריבוע המחנות ראוונסבירק (חבל טמפלין שבמדינת ברנדנבורג בגרמניה), אוהרדרוף (שליד העיר וויימאר), זקסנהאוזן (מחנה הריכוז הראשי לאזור ברלין), ונורדהאוזן (דורה מיטלבאו - תת מחנה של בוכנוואלד). כפי הנראה המפה נעשתה על ידי אחד מאנשי המחתרת היהודית בשנת 1944 לקראת סוף המלחמה שכן מחנה אוהרדרוף הוקם בנובמבר 1944, והינו אחד המחנות המסומנים כאן במפה. במפה מוקפים ארבעת המחנות הללו בלבד, ומסומנים הנתיבים הראשיים בין הערים השונות ובין המחנות. כפי הנראה המפה שמשה את אנשי המחתרת הן בניסיונות הגעה לסביבת המחנות, והן כסיוע לכאלה שהצליחו לברוח מהמחנות. הנתיבים הראשיים סומנו בעט שחור עבה, נתיבי המשנה בירוק, וקנה המדה בקילומטר באדום.

הארגון הצבאי היהודי, בקצרה אצ"י, הוא שמו העברי של הארגון Żydowski Związek Wojskowy, ŻZW (ז'.ז.ו. בפולנית) - ארגון מחתרת יהודי מזוין שהוקם במהלך מלחמת העולם השנייה ואויש ברובו על ידי אנשי בית"ר, ברית החייל והתנועה הרוויזיוניסטית בגטו ורשה. האצ"י פעל במרד גטו ורשה במקביל לארגון היהודי הלוחם (אי"ל) שהורכב בעיקרו מסוציאליסטים. ההתארגנות להקמת האצ"י החלה בסביבות חודש נובמבר 1939. לקראת תחילת 1940 התגבשו שישה גדודים בפולין. הגיוס לתאים היה חשאי ונשמר מידור גבוה בין תא אחד לאחר. התקיים קשר עם המחתרת הפולנית ועם גורמים מחוץ לוורשה, גויסו אנשים, ונערכו אימונים בנשק. בשנותיו הראשונות של הארגון לפני פרוץ מרד גטו ורשה עסק הארגון בעיקר בהברחות של יהודים משטחי הכיבוש הנאצי אל ברית המועצות. עם הקמת גטו ורשה באוקטובר 1940 האצ"י החל לפעול כארגון מחתרתי מוסדר שהיה אחראי על חפירת מנהרות המילוט מהגטו החוצה, והיה מבין ארגוני המחתרת היהודים הבולטים במהלך מרד גטו ורשה.

גודל: 33x28 ס"מ. מודבקת לנייר ומחולקת לריבועים. מצב כללי טוב.

פריטים נוספים במכירה זו

מחיר פתיחה: $300

שאל על פריט