מכירה 26 /
פריט 170

170 מ-

254

170

עדות מודפסת במכונת כתיבה של אסיר מחנה דכאו, במהלך "משפטי דכאו" - חתומה בחתימת ידו. דצמבר, 1945.

מחיר פתיחה: $300

עמלת בית המכירות: 23%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.07.2024, 19:00

עדותו של אסיר מחנות דכאו ופלוסנבירג איש המחתרת הצרפתית Jean Andanson אשר הוקלדה במכונת כתיבה על ידי נציגי הצבא האמריקאי במסגרת איסוף עדויות אסירים בעיצומם של משפטי דכאו. חתומה ומתוארכת בכתב ידו - דכאו, 14 בדצמבר 1945. צרפתית.

"MA VIE EN CONCENTRATION" - חיי במחנה ריכוז. אנדנסון מספר כי נעצר ב 19 במרץ 1943 באשמת ניסיון לפוצץ רכבת גרמנית שעמדה בתחנה ב Salon de Provence. הוא נעצר סמוך לתחנת הרכבת זמן קצר לפני ביצוע המשימה בידי צרפתים ששיתפו פעולה עם הנאצים ונלקח לחקירה משטרתית. הוא עבר עינויים קשים, אך לא גילה מי שלח אותו למשימה, ולא הפליל אף אדם שהיה מעורב בפעולה. במשך שבוע ימים הוא עבר עינויים קשים במרתפי הגסטפו כשהוא מובל מחדר חקירות אחד למשנהו וכל עצמותיו רוסקו מחמת המכות שחטף. לאחר שעמד בעינויים הקשים, הועבר על ידי חיילי האס אס למחנה הריכוז נאצוויילר שבצפון מזרח צרפת- "לעולם לא אשכח את תחושת האימה שחשתי כשראיתי את המחנה מוקף בכבלים חשמליים ומגדלי שמירה כל 50 מטר". אנדנסון מעיד כי במשך 14 חודשים ששהה במחנה 95% מהצרפתים שהגיעו ביולי 1943 סבלו ממכות, קור, רעב, ומחלות. הוא מתאר כיצד במשך חודשים ארוכים הוטלו עליו עבודות כפייה שונות של נשיאת אבנים כבידות מנשוא, וכלבים נובחים ונושכים שהטילו מום בגופו המותש. כעבור כמה חודשי עבודה הוא חלה בדלקת ראות, בדיזנטריה, וחום גופו עלה. הרופאים שלחו אותו לנוח, ובמשך 35 ימים של מנוחה למעשה גופו התחזק ובכך נצלו חייו. ב 25 באפריל 1945 הוא פונה עם אסירים נוספים לדכאו כאשר מעל 100 אסירים נרצחו בדרך משום שלא עמדו בצעידה האינסופית ובשעה שכשלו נורו למוות. בהגיעם לדכאו הם התבשרו כי הכוחות האמריקאים קרובים למחנה, ומאותו הרגע הוא מעיד: "כבר לא הרגשנו את העייפות, והיינו שמחים שנשארנו בחיים". הוא נשאר במחנה עד ששוחרר בידי כוחות הברית, ואף סייע בפינוי הגופות ובהבאתן לקבורה. ב 25 במאי הוא הועבר לצרפת שם זכה הוא וחבריו האסירים לקבלת פנים נרגשת מבני משפחתם וחבריהם ששרדו את התופת.

העדות המרטיטה מודפסת במכונת כתיבה, חתומה ומתוארכת בכתב ידו של אנדנסון, והיא נמסרה בשלב הראשון של משפטי דכאו בחודש בו נפתחו המשפטים כנגד 40 פושעי המלחמה הנאצים אשר ניהלו את מחנה דכאו, כאשר הצבא האמריקאי אסף אסירים לשעבר ניצולי המחנות מרחבי אירופה שיבואו להעיד ולספר את הזוועות שחוו במחנה.

[9] דף. 28 ס"מ. נייר חום. קרעים קלים בשולי הדפים. מצב טוב.

פריטים נוספים במכירה זו

מחיר פתיחה: $200

שאל על פריט