מכירה 26 /
פריט 195

195 מ-

254

195

עד לאמת - סיפורו של האיש שעשה את הבלתי יאמן בזמן המלחמה ולאחריה. ניו יורק 1974 - עותק מוקדש וחתום בידי המחבר

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.07.2024, 19:00

Witness to the truth מאת Nathan Shapell, הוצאת David McKay Company, ניו יורק 1974 - עותק מוקדש וחתום בידי המחבר. סיפורו של האיש שעשה את הבלתי יאמן בזמן המלחמה ולאחריה.

נתן שאפל היה בן שבע עשרה כשהגרמנים כבשו את עיר הולדתו בפולין. ברגע אחד החיים הרגילים נעלמו ואילצו את הנער להתחיל במשא הישרדות. לאחר שהצליח להערים על הנאצים באינספור מקרים עם אחיו היהודים בגטאות, הוא נתפס ונלקח לבסוף לאושוויץ, והחל מקיץ 1943 ואילך, הוא עבר את תופת המחנה. נתן שרד את אושוויץ, את צעדות מוות ועוד שני מחנות ריכוז. בגיל 23 ביתו נהרס ורוב משפחתו נספתה, ללא ארץ או זהות, הוא הוביל קבוצה קטנה, כולל אחותו היחידה ששרדה, אל מחוץ לאזור הכיבוש הרוסי של גרמניה. בייאוש מוחלט ובבלבול ששר לאחר המלחמה, הם מצאו את עצמם תרים מעיר לעיר ללא יכולת למצוא מזון או מחסה. הם נחשבו "עקורים" אשר האוכלוסייה האזרחית הגרמנית דחתה אותם על הסף; לצבא האמריקאי שהיה שקוע באינספור בעיות של סדר בסוף המלחמה לא היה מושג מה לעשות איתם. ואז, בעיירה קטנה בבוואריה, נתן שאפל סוף סוף מצא קצין אמריקאי שהיה מוכן להקשיב, לתת להם מחסה ולנוח. אבל ברגע שהגיעו למנוחה סוף סוף, שאפל היה נתון לדאגות בלתי פוסקות לאלפי ה"עקורים" שעדיין מסתובבים ברחבי אירופה, חלקם עדיין חיים במחנות ריכוז כי לא היה מקום אחר ללכת אליו. בתוך חמש וחצי השנים הבאות הוא בנה קהילה של אלפי עקורים וניצולי המחנות, אנשים ממדינות רבות, שאפל סייע לאנשים לבנות חיים יש מאין בכמה אזורים נרחבים. כל זאת תחת ממשלה צבאית אמריקאית מבולבלת המתמודדת עם אומללות אנושית חסרת תקדים. שאפל בנה את הגשרים הנדרשים לפליטים הנואשים כדי שיוכלו לשקם את חייהם. בין היתר הוא הקים בית ספר, בית יתומים לילדים יהודים ועוד מסגרות רבות.

הספר מספר את סיפורו ההרואי, והינו גם אות ציון ותודה לאותם חיילים וקצינים אמריקאים רגילים שמצאו את עצמם בתפקיד שלא היו מוכנים לו. הוא מעיד על אנושיותם והגינותם; הוא גם מעיד על הניצולים ועל המתים השקטים. לבסוף, שאפל קורא לאנושות כולה, במיוחד לאמריקאים צעירים, כדי להראות להם שאדם יכול לעבור את הגיהינום הגרוע ביותר שאפשר להעלות על הדעת, לשרוד אותו, ולסייע לאחרים שעברו תופת דומה. עבודת הסיוע הסתיימה, שאפל ואשתו היגרו לארצות הברית, וכאן כתבו את הפרק השלישי והאחרון בסיפורו, זה שלא מסופר בספר זה - אדם שאיבד את כל משפחתו הקים חברה שבנתה בתים לאלפי משפחות אמריקאיות.

10 [386] עמ'. 22 ס"מ. כריכה קשה עם מעטפת הנייר המקורית. הכל בשלימות.

פריטים נוספים במכירה זו

מחיר פתיחה: $200

שאל על פריט