מכירה 26 /
פריט 108

108 מ-

254

108

פסנתר חלול להחבאת מסמכים מעשי ידי איש המחתרת ההולנדית פרנס חריטסן. הולנד - צרפת, ראשית שנות ה־40.

מחיר פתיחה: $1,500

עמלת בית המכירות: 23%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.07.2024, 19:00

פסנתר חלול להחבאת מסמכים מעשי ידי איש המחתרת ההולנדית פרנס חריטסן. הולנד - צרפת, ראשית שנות ה־40. מסגרת עץ וקלידים ללא מנגנון שמע וללא מנגנון הפעלה.

דגם מוקטן של פסנתר כנף (Grand Piano) חלול לנוי, אשר בתוכו הטמינו אנשי המחתרת מסמכים סודיים שנועדו להעברה מגורם אחד למשנהו בציר הולנד - צרפת הכבושות בידי הנאצים. הפסנתר אותו יצר חריסטן, שימש כחפץ נוי שולחני בבתי המסתור השונים, וכאשר איש המחתרת היה מגיע לבית המיועד היה פותח את הברגים שבבסיס, שולף את המסמכים הרלוונטים, ומשאיר את הפסנתר במקומו לשימוש לפעולה המחתרתית הבאה.

פרנס חריטסן (Frans Gerritsen) 1915-1991: נולד בהולנד ונישא להני בשנת 1939 (אף היא ילידת הולנד) ערב פרוץ המלחמה. פרנס והני התגוררו בהארלם (הולנד) והיו פעילים במחתרת מהרגע שפרצה המלחמה. פרנס היה גרפיקאי ואמן עיצובי והתמחה בזיוף חותמות ותעודות זהות, בעזרתן ניתן היה להגיע לאזור וישי בצרפת ולמצוא מקום מסתור. הוא פעל בשיתוף פעולה עם קורט הנמן (Kurt Hanneman), מראשי מחתרת ווסטרטטיל (Westerweel). בהיותו איש מחתרת מיומן, פרנס הכין תכניות לבנית מקומות מסתור ליהודים, המציא שיטת קוד לרישום המסתתרים וצופן עבור כל אחד מהפעילים, והתמחה בבניית צעצועי עץ עם פתחים חלולים להסתרת מסמכים בהם השתמשו אנשי המחתרת. .

במקביל לפעילותו זו, הסתירו הוא והני אשתו, בביתם, את פאולה קאופמן (Paula Kaufman) ואת נורברט קליין (Norbert Klein), כמו"כ סייע פרנס בסתר לנורברט בבית החולים בו אושפז תחת משמר הגסטפו.

אל תוך עומק שנות המלחמה, פרנס סייע בפעולות שונות ל-16 חברי ה"החלוץ" לברוח ממחנה וסטרבורק (Westerbork), ולשני חברים לברוח ממחנה פיכט (Vught). באחת מפעילויותיו בניסיון לסייע לחברים לחצות את הגבול הבלגי נתפש אבל שוחרר לאחר כמה שעות. במאי 1944, נאלץ לרדת למחתרת עם אשתו וארבעת ילדיהם, לאחר ניסיון כושל לשחרר את יופ וסטרוויל (Joop Westerweel) ממחנה הריכוז פוכט (ווכט) שבהולנד. לימים סיפר חריסטן כיצד ניסה להבריח חברים ממחנה פוכט: "חיפשנו דרך חדשה להבריח חברים מהמחנה, במקרה שהגרמנים יתחילו בהשמדה גמורה של העצורים. קורט ולטר גילה תעלת-ביוב שעברה מתחת לבריכה ולגדר-התיל אל מחוץ למחנה; קוטר התעלה היה כ–50 סנטימטר. הוא ניסה לעבור דרך הצינור והצליח לעשות בו כברת דרך. הוא החליט, כי בשעת הדחק אפשר יהיה להשתמש בדרך זו, למרות המים והבוץ שהצטברו בצינור. כדי לבדוק את מידת האוורור, קשר נר אל קרש קטן והשיטו דרך התעלה, והנר יצא מתוכה במרחק כמאתיים מטר בעודו דולק. כל זאת עשה קורט, כשהמנוּולים מסביבו. בשדה הסתיר מזוודה, ובה בגדים אזרחיים. בתקופה מאוחרת יותר הרכבתי קרונית מתקפלת על שלושה גלגלים, אשר התאימה לקוטר הצינור. הכוונה היתה, שהחבר ישכב בה על גבו ואחרים ימשכו אותו דרך התעלה. למזלנו, לא היה לנו צורך להשתמש בה. אחרי השחרור צבענו אותה אדום.. ".

פרנס ואשתו הצליחו להסתתר עד השחרור. פרנס הוכר כחסיד אומות העולם, על ידי מוסד יד ושם, בשנת 1964.

מקור: עיזבון ידידו של חריסטאן ושותפו לפעילות המחתרתית קרלי אורוסלן (Karli Oroszlan) יליד הונגריה ואיש מחתרת בהולנד. היה פעיל מחתרת בקבוצת וסטרוויל (Westerweel).

פריטים נוספים להסתרת מסמכים שנעשו מעץ אשר יצר חריסטאן בשנות המלחמה מופיעים במוזאון יד ושם בירושלים (ברווז עץ חלול ששימש את יהודית גלר אשת המחתרת היהודית בצרפת Arnee Juive), בבית לוחמי הגטאות (שרטוט תכנית למתקן להסתרת מסמכים, דיסקית קודים מעץ, מיכל עץ להסתרת מסמכים) ובמוזאון היהודי באמשטרדם (שח מט מעץ חלול אשר בתוכו הבריחו מסמכים).

הערה: מומחה שבדק את הפסנתר מעיר כי יתכן שחריסטן השתמש במודל קיים של מיני פסנתרים שהיה נפוץ בשנות ה־30, ובמטרה ליצור חלל פשוט שלף מתוכו את מנגנון השמע הפנימי. אם כי לאור העובדה שעל הפסנתר לא מופיעה חותמת יצרן יתכן שהוא אכן בנה אותו מהיסוד באמצעות חתיכות עץ דומות ושיווה לו מראה דומה למיני פסנתרים הקיימים באותה העת כדי לא לעורר חשד.

גודל: 33x26 ס"מ. גובה: 7.5 ס"מ. מצב טוב.

פריטים נוספים במכירה זו

מחיר פתיחה: $300

שאל על פריט