מכירה 26 /
פריט 112

112 מ-

254

112

שעון כיס שניתן במתנה לראש היודנראט בגטו לודז' מרדכי חיים רומקובסקי. גטו לודז', 1942

מחיר פתיחה: $1,500

עמלת בית המכירות: 23%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.07.2024, 19:00

שעון כיס שניתן במתנה לראש היודנראט בגטו לודז' מרדכי - חיים רומקובסקי. על גבי מכסה השעון מגן דוד במרכז והכיתוב: DER AELTESTE DER JUDEN Litzmannstadt - "זקן היהודים בגטו ליצמנשטדט" - כינויו של ראש היודנראט מרדכי - חיים רומקובסקי (הכינוי שנתן לו ראש המנהל האזרחי בלודז', אלברט ליסטר, וכך כינוהו יהודי הגטו). שעון כיס שווצרי (Swiss made) מנגנון קפיץ.

רומקובסקי שמונה לתפקיד בהיותו בן 62 בפברואר 1940 קיים סביבו פולחן אישיות, ארגן מצעדי נוער לכבודו ותלה את תמונתו בבתי הספר. פרימו לוי כינה אותו בספרו "מלך היהודים של גטו לודז'". ידוע כי התנייד בגטו בכרכרה מפוארת, וכי בראש השנה שלח כרטיסי ברכה מעוטרים בדיוקנו. הוא הדפיס שטרי כסף ומטבעות, שנקראו 'רומקי' על שמו, שהיו הילך חוקי בגטו ואף הפיק בולים עם דמות דיוקנו, הכל בחסות הנאצים. חלק מתושבי הגטו העניקו מתנות לרומקובסקי מתוך הכרת תודה על ההגנה והסיוע שקיבלו. אחרים עשו זאת בתקווה לזכות בחסד או להבטיח מקומות עבודה טובים יותר, תנאי חיים או פטורים מגירושים. יש הרואים בקבלת המתנות על ידי רומקובסקי הכרח פרגמטי בשמירה על מעמדו ותפקודו של הגטו. אחרים רואים בכך ניצול לרעה של כוח וכישלון מוסרי, לאור הקיפוח הקיצוני ממנו סבלו תושבי הגטו. חלק מהתושבים הגישו לו פריטים או יצירות אמנות בעבודת יד - מפריטים דקורטיביים קטנים ועד לפריטים משוכללים יותר, שנוצרו על ידי אמני ובעלי המלאכה של הגטו, אחרים צבעו מחברות בכתב יד והגישו אותן כמתנה מוקדשת לרומקובסקי.

באוסף החפצים של מוזיאון "יד ושם" שמורים מספר חפצי כסף יחידאיים שנעשו בידי צורפים יהודים בגטו לודז' בתקופת השואה, ביניהם חנוכיית כסף מתקפלת לצורת ספר-תפילה קטן, שניתנה לרומקובסקי על ידי זיסו אייבשיץ, מנהל מפעל הנייר בגטו (החנוכיה נמצאה בהריסות ביתו של רומקובסקי בגטו); נרתיק כסף מעוטר למגילת אסתר, אף הוא ניתן כשי לרומקובסקי; סיכות וצמיד שנעשו בגטו בידי האמן חיים קליגר; ופריטים נוספים.

נדיר. לא הופיע מעולם במכירות פומביות.

קוטר: 4.5 ס"מ. מנגנון קפיץ תקין. ההקדשה מאחור דהויה. מצב טוב.

פריטים נוספים במכירה זו

מחיר פתיחה: $150

שאל על פריט