מכירה 17 /
פריט 84

84 מ-

266

84

"ארבעה עד חמישה מיליון יהודים, אולי מספר הקורבנות כבר הגיע לששה מיליון..." - זיכרונות מבית המתים - עדויות על זוועות אושוויץ

מחיר פתיחה: $120

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $200
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
14.09.2022, 19:00

SOUVENIR De La Maison des Morts - lE MASSACRE DES JUIF - documents inedits sur les camps d'extermination - זיכרונות מבית המתים - טבח היהודים. מסמכים שלא פורסמו על מחנות ההשמדה, חשיפה מוקדמת של עדויות אסירים שהצליחו להימלט מאושוויץ על מפעל ההשמדה הנאצי. יצא לאור על ידי L. SIMON. פריז, 1945 - מהדורה ראשונה. צרפתית.

עדות מפורטת שנמסרה משלשה אסירים שהצליחו להימלט מאושוויץ, עדות אחת של קצין פולני שנכלא במחנה במשך כ- 3 שנים, והשנייה עדותם של שני אסירים יהודים ששהו במשך שנתיים באושוויץ- בירקנאו, ובמיידנק והצליחו להימלט. הדברים המחרידים פורסמו לראשונה חודשים ספורים בלבד לאחר שחרור המחנה. תיאור מפורט של מכונת ההשמדה הנאצית בתוך המחנה כולל ששה שרטוטים מדויקים של המחנה - תאי הגזים, המשרפות, הצריפים, הגדר החשמלית ויתר המתקנים. השניים מתארים לפרטים את ההתרחשות היומיומית החל מהגיעם למחנה בליל ה 13 באפריל 1942 בקרונות מסע ביחד עם אלפי יהודים. תהליך החלפת הבגדים לבגדי אסיר וסימונם במשולשים על פי המגדר, הקעקוע של המספר על הזרוע, וההידבקות המידית במחלת המלריה שהשתוללה במחנה. אחת העדויות נמסרה על ידי אסיר שהיה עד לרצח ההמוני בתאי הגזים, והוא מפרט בין היתר את התהליך כולו: הכניסה לתאי הגזים וההטעיה כשהנכנסים בטוחים שהם נכנסים למרחץ בהינתן להם מגבת וחתיכת סבון קטנה, הטלת הגז מארובת התא בידי איש האס אס, והמוות, כפי שהוא מתאר: "לאחר שלש דקות כל החיים בחדר פסקו, מעולם לא מצאנו מישהו שבזמן פתיחת הדלת לאחר שפיכת הגז עדין נתן אות חיים" , אוורור החדר והכנתו לרצח ההמונים הבא. כמו"כ הוא מתאר לפרטים את האופן בו עבדו המשרפות, ההריגות ההמוניות, העינויים, ניסיונות ההתאבדות של האסירים, ועוד. בין היתר מתאר האסיר אחד מן האירועים הקשים להם היה עד - הריגה המונית של קבוצה גדולה של בנות שהגיעה מסלובקיה באמצע אוגוסט 1942, ומדווח בזמן מסירת העדות (אמצע 1944) כי "כיום נשארו באושוויץ כ 400 בנות בחיים", ועוד.

בהקדמה כותב המו"ל: "אנו משמיעים את זעקת האזהרה האחרונה ומפרסמים לציבור מסמכים החושפים את הנעשה במחנות המוות בשלזיה, דוחות אלה... שנמסרו על ידי עדי ראיה שבנס הצליחו לברוח ולהציל את עצמם מהגנום הזה... נבחרו בקפידה ואמיתותם נבדקה בדקדקנות... העדויות מתייחסות לפרטי הפרטים הקטנים ביותר בשיטות החיסול של מאות אלפי יהודים שנלקחו למחנות ההשמדה מכל רחבי אירופה... יהיו רצון שהמסמכים הנחשפים כאן ישמשו לפקוח את עיניהם של כל אלה שעדין לא יודעים... ויתוקן העוול העצום שנעשה נגד העם היהודי, להבטיח לו תנאי חיים אנושיים והתפתחות חופשית בכל המדינות ועל אדמתם שלהם...".

בסוף הספר מופיעה עדות מתוך פרוטוקול משפט חרקוב נגד הפושע הנאצי האנס אשר עבד תחת פיקודו של רודולף הס בה הוא מתאר את שיטת ההמתה ב"מכוניות הגז" במקומות שונים, עוד לפני תאי הגזים במחנות.

78 עמ'. 18 ס"מ. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט