מכירה 07 /
פריט 207

207 מ-

368

207

הגדה לא מסורתית. קיבוץ בית אורן, תש"ה [1945]

מחיר פתיחה: $120

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $120
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
17.08.2020, 19:00

הגדה לא מסורתית, קיבוץ 'בית אורן'. קטעים מקוריים רבים המתייחסים לאסון השואה, ולסבל העם היהודי בכלל.

באופן נדיר הקטע 'הנני מוכן ומזומן לקיים מצות עשה וכו' הפותח את ההגדה, הודפס בצדה הפנימי של המעטפת הקדמית. והקטע המסיים את ההגדה 'חסל סידור פסח כהלכתו' הודפס בצדה הפנימי של המעטפת האחורית. כמו"כ בעמ' ה' ישנה הערה בכתב יד המתייחסת לתוספת קטע בהגדה, יתכן שנכתבה בידי עורך ההגדה.

לאחר כמה קטעים מקוריים המשלבים את ההגדה המסורתית עם תוספות עכשויות מופיע קטע יזכור לנספים בשואה: 'שעונו ענויי גוף ונפש במחנות ההסגר, שנשחטו, שנטבעו ושנחנקו וחולל כבודם... יזכור עם ישראל את ילדיו מחמדיו טהורים בני טהורים שנגזלו מחיק הוריהם בידי חיתו אדם ושלחו ביערות נדוד, ותעו בלילות אפל וקור...' וקטע נוסף הפותח במלים 'בכל שאלך' ומתאר את עינויי העם היהודי, 'למי דמעות לבכות... בבכות ילדינו בצל גרדומים את חמת העולם לא שמענו... ואתה את דמינו אוסף בכדים...'. כמו"כ מופיע טקסט הפותח במלים 'ומן הדממה שמעתי' ו'למה עשיתנו לשמע בכל יום תמיד את קול בכים הגדול הפולח אבנים, ורק את ידי אסרת לבלתי הושיע?. קטע הפותח במלים: 'אנו שרים ועולים על חרבות ופגרים אנו פוסעים ועוברים...', העוסקים כולם בשואת העם היהודי באירופה, ובסבל של העם היהודי בכלל.

כמו"כ לקראת סוף ההגדה מופיעים קטעי חיזוק לתקומת העם היהודי לאחר אסון השואה: 'רבבות אחים ואחיות בני חיל לפזוריהם, תופשי חרב ומגן למען נקמת דם ישראל, למען כבוד העם ועתידו, נברך חברים פורצי גבולות גולה, למען הבא נחמה וסעד לאחים נדכאים...במערכה על זכות ההגנה והעליה... סללו דרכים ובנו שממות ארץ', ועוד.

גרעין המייסדים של 'בית אורן' הוקם ב-1934 והורכב מחברי הבחרות הסוציאליסטית יוצאי פולין ורוסיה. חברי הגרעין עברו הכשרה במגדיאל וב-1 באוקטובר 1939 עלה הגרעין המייסד לח'ירבת שלאלה כישוב הלפני אחרון ביישובי "חומה ומגדל". הקבוצה עברה לבית אורן באוקטובר 1940. בעת הקמתו הוא היה היישוב היהודי היחיד בכרמל. ובהמשך הצטרפו אליו קבוצות וגרעיני הכשרה נוספים.

כה דף. 22 ס"מ. כריכה מנותקת חלקית. כתמים בכריכה. מצב טוב - טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט