מכירה 01 /
פריט 93

93 מ-

305

93

הגדה לא מסורתית קיבוץ 'נען' תש"ט [1949]

מחיר פתיחה: $80

עמלת בית המכירות: 22%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
14.05.2019, 19:00

הגדה לא מסורתית עם איזכורים בנושא השואה, העפלה, האויב הערבי, שיתוף הפעולה של הבריטים עם הערבים כנגד האוכלוסיה היהודית, תקומת מדינת ישראל הצעירה, וגורל העם היהודי.
לאחר מספר קטעי אביב מופיע קטע המתייחס לשואת יהודי אירופה, להעפלה, לסגירת שערי הארץ, בלשון מקראית : 'ותהי בו לאחרונה יד חומסי עמים ורודים... והוא בזוי ושסוי, שנוא ומורדף, כלוא במיצר גיטאות...בניו נותנים לזרים חילם, ומתדפקים על כל השערים לבקש מקלט ושנאת ישראל מחלחלת בעצמות הגוים... ויעפילו שנית לעלות ארצה ישראל ונעל אחריהם חלוצים לשממה להפרותה ולבנות בה בית לעמנו...ותפרוץ מלחמת העולם ועמנו מפרפר ברשת הגולה עד אשר הדביקתו השואה הגדולה – רצח אשר לא היה כמותו מיום היות אדם, וקומץ חלוצים שומר על גחלת המרד לבל תכבה... ' . כמו"כ מופיע קטע המתייחס למלחמת העצמאות, תוך האשמת 'הצורר הבריטי בחיזוק ידם של הערבים:'כי פלשו לארץ שבע מדינות ערב לעשות כלה בישראל והצורר הבריטי מאמץ ידיהם לקרב ולהרג ויפשטו על ארצנו מצפון ומדרום... וילחמו פנים ואחור... ',ועוד.
הטקסט של 'מה נשתנה' שונה ל:'שבכל הלילות היינו עורכים את סדר חג חירותנו שאנו בידי שלטון זר וצורר נאבקים על הבנין והעליה, והשתא אנו כבני חורין במדינת ישראל, השערים פתוחים לשבי גולה ומרחבי ארצנו בידנו להתישב בהם...מכל הלילות שבו אנו שמחים בחירותנו ומסוין לבטח בביתנו – ומרית עמנו עודו מפזר ומפורר בין הגוים נתון לגורל גלותו ועוד טרם נתקבצו ובאו כל גליותיו לארצנו... מכל הלילות שבו אנו שמחים באביב, בחירות העמל וחברת האדם בקיבוץ העברי ועוד טרם הקיץ הקץ על שעבוד העמל ודכוי האדם וניצול הילד וגוי אל גוי עוד ישא חרב, וגאולת האדם במלכות העבודה והשויון בארצנו ובמלוא התבל, טרם קמה וטרם נשלמה?. [נוסח החוזר על עצמו במספר הגדות שיצאו בשנת תש"ט], איורי נושא בדמות חלוצים ומתיישבים.
קיבוץ 'נען' נוסד בסוכות תרצ"א [1931] על ידי חניכי הנוער העובד מקבוצת 'הבציר' ברחובות. זהו הקיבוץ הראשון שנוסד על ידי חניכי תנועת "הנוער העובד" וכן גם הקיבוץ הראשון שהוקם על ידי נערים שנולדו בארץ ישראל. שמו ניתן לו בשל קרבתו לכפר הערבי "נענה".
לו עמ', 25 ס"מ. מעט כתמים. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט