מכירה 02 /
פריט 150

150 מ-

300

150

חמשה תקליטים עם יצירותיו הגדולות של החזן מרדכי הרשמן. העשורים הראשונים של המאה ה 20

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 22%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
30.09.2019, 19:00

חמשה תקליטים עם מיטב יצירות החזן הנודע מרדכי הרשמן. נתונים במארז המקורי. הוצאת Columbia לונדון. העשורים הראשונים של המאה ה 20. בתקליטים יצירותיו הגדולות: אל תשליכנו לעת זקנה, שמע קולנו, פל'ישיגע אידען, מליכגע אידען און, דער למדן, אלו דברים, מתרצה ברחמים, אתה יצרת - צווייטער טייל, די ברכה בון הלל, מודים אנחנו לך. הרשמן ניצב בשורה הראשונה של החזנים מתקופת תור הזהב של החזנות בתחילת המאה ה-20. בקול טנור רך ופיוטי ריגש את קהל שומעיו, וקטעי החזנות שלו הפכו קלאסיקות בתחום החזנות האשכנזית. בין קטעיו המפורסמים: אלו דברים, עקביא בן מהללאל, מודים אנחנו לך. בנוסף הקליט שירים ביידיש וקטעי אופרה. הרשמן ביצע יצירות חזנות, אך לא הלחין. רוב קטעי החזנות שלו הולחנו על ידי המלחין הנודע יעקב רפפורט. החזן היהודי רוסי מרדכי הרשמן [1888 - 1941]: נולד בצ'רניגוב שברוסיה (עתה אוקראינה) ובהיותו בן 6 התייתם מאביו, שעסק במסחר בזכוכית. הוריו המאמצים לא טיפחו את כישרונותיו, אך הוא נמשך לבקר בבית הכנסת ואהב להקשיב לחזנים ולשירתם. בגיל 12 אומץ על ידי סבו, שעבר עמו לסולוביו, שם החל ללמוד בצורה מסודרת אצל החזן דורפמן.
ב-1904 שימש בפעם הראשונה כחזן בבית הכנסת בז'יטומיר, לתקופה של חודשים אחדים. שנה לאחר מכן מונה לתפקיד "חזן שני" בבית הכנסת של הקהילה היהודית בוילנא. כעבור שנים אחדות נפטר החזן הראשי והרשמן קיבל את התפקיד. הייתה זו תקופת פריחה של המרכז היהודי בווילנא, והרשמן היה אחד מסמלי התקופה.

עם סיום מלחמת העולם הראשונה שב לבית הכנסת לתפקידו בשבתות, והיה מוכר כבר בכל קהילות אירופה. כמו"כ הופיע בבתי כנסת שונים ברחבי היבשת, וכן קיים קונצרטים בהם הופיע עם קטעי חזנות מתוך אופרות. כמו כן הופיע פעמיים כסולן עם התזמורת הפילהרמונית של וורשה.
ב-1920, התרשם ממנו המוזיקאי ליאו לאו, והזמינו לארצות הברית. הרשמן היגר, ומונה לתפקיד החזן הראשי בבית הכנסת "בית א-ל" בבורו פארק שבברוקלין בו כיהן 10 שנים. בשנות חייו האחרונות המשיך להופיע בבתי כנסת ועל במות הקונצרטים בכל רחבי ארצות הברית, ביקר בקהילות אירופה וגם בישראל. תקליטיו מאותם השנים מהווים נכס צאן ברזל. התקליטים נתונים במארז המקורי של חברת COLUMBIA RECORDS. מארז עם כיתוב מוזהב בהטבעה, מוכתם. ארבעה תקליטים במצב טוב, תקליט אחד שבור בקצהו. איכות השמע לא נבדקה.

פריטים נוספים

שאל על פריט