מכירה 25 /
פריט 252

252 מ-

271

252

רכוז - משחק קופסה לילדים - הגרסה העברית הראשונה למשחק ה"מונופול" - בנימין ברלוי

מחיר פתיחה: $120

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $150
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
08.04.2024, 19:00

משחק קופסא לילדים "רכוז [Concern]", הוצאת בנימין ברלוי (מספר 132), תל אביב, 1941 - מהדורה ראשונה. הגרסה העברית הראשונה למשחק ה"מונופול" - המשחק הפופולרי ביותר בקרב ילדי ישראל והעולם. שלם.

מהדורה ראשונה ונדירה של הגרסה העברית הראשונה של משחק הלוח הפופולרי ביותר בעולם, המונופול (Monopoly), המשחק המזוהה ביותר עם מפעל המשחקים העברים של ברלוי. "המשחק שלפניכם הוא אספקלריה של החיים, מהתאמצויותיו של יחיד לעצמו ושל יחיד הפועל בתוך מפעלים כלכליים צבוריים שונים, המגדיל וצובר על ידי פעולותיו, את ההון הציבורי או את הונו הפרטי". (מדברי ברלוי בדף ההוראות).

משחק "ריכוז" יצא על ידי ברלוי בהדפסה צבעונית עשירה בפרטים תוך הקפדה על איכות מרכיביו. את הלוח עיצב המאייר משה אורבך, והאיור שבמרכז לוח המשחק "הושאל" ממודעת פרסומת של בנק אמריקני (שברלוי לא טרח לשלם לו זכויות יוצרים). "ריכוז" הוא דוגמה בולטת לגרסה מקומית של המשחק המצליח בעולם - המונופול. משחק זה היה להצלחה המסחרית הגדולה ביותר של ברלוי, חרף מחירו הגבוה והביקורות השליליות שהוטחו בו בשל ערכיו הקפיטליסטיים, שלא הלמו את ערכי העבודה שעליהם התחנך הנוער. במכתב למערכת "דבר", תקפה ד"ר זהבה היינריך את המשחק בטענה כי הוא בלתי-חינוכי. לטענתה המשחק "מלמד את תורת הספסרות. הילד נדרש לשחק בשטרות [עליהם מודפס שקל עברי קדום ושני דקלים הלקוחים מסמלו המסחרי של ברלוי], הוא קונה ומוכר מגרשים, וכל אחד החונה על קניינו של חברו חייב לשלם דמי שכירות, ודווקא סכום הגון, ומי שאין לאל ידו מחוסר כסף - אינו יכול לקבל עזרה משכנו או מחברו. הדבר אסור לפי כללי המשחק, עליו לפנות אל הבנק, אבל הבנק אינו מלווה את כל התמורה המלאה, אלא מחצית הסכום וגובה גם ריבית". ובהמשך: "...ומי המנצח במשחק הנפלא הזה? מי שמבין לרכז בידו את כל כספם של שאר המשתתפים" והיא מסיימת: "זהו טיב המשחק וזו התורה הנובעת ממנו לילדינו! - לאמור משחק פסול בהחלט ושומר נפש ילדיו ירחק ממנו".(עיתון דבר 9 באוקטובר 1941).
למרות הביקורת ילדי ארץ ישראל בחרו ב"ריכוז" כמשחקם האהוב. המשחק בו קנו ילדי היישוב העברי אדמות בתל אביב ובתי מלון בחברון, זכה לפופולריות עצומה, עם שטרות כסף בערכים של פרוטה.
לוח המשחק של המהדורה הראשונה שלפנינו כולל ערים ערביות שנעלמו במהדורות מאוחרות יותר, כגון שכם, ג'נין, ועזה (!). במשך השנים זכה המשחק לעשרות מהדורות, והינו למעשה המשחק הפופולרי ביותר עד היום.

קופסה: 43x24x3 ס"מ. משחק שלם כולל כל הכרטיסים, השטרות, לוח משחק, "בתים", חיילי המשחק, שתי קוביות, ודף ההוראות. תוית "מס מותרות" מודבקת בצדו הפנימי של מכסה הקופסה. מצב כללי טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט