מכירה 22 /
פריט 150

150 מ-

255

150

אלבום תצלומים מסרטו של הבמאי היהודי ארווין לייזר "מיין קאמפף" - עותק עם הקדשת לייזר

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $300
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
04.09.2023, 19:00

Erwin Leiser s Film: "Mein Kampf" Eine Bilddokumentation der Jahre 1914-1945 - סרטו של הבמאי היהודי ארווין לייזר: "מיין קאמפף" תיעוד צילומי של השנים 1914-1945". הוצאת Frankfurt A.M., Zweitausendeins - פרנקפורט ע"נ מיין, 1979 - מהדורה ראשונה. עותק עם הקדשת הבמאי ארווין לייזר בעמוד השער, בגרמנית: "לצוות השלישייה שלנו עם איחולים לבביים". גרמנית.

אלבום תצלומים של סצינות מהסרט התיעודי "מיין קמאפף" בבימויו של ארווין לייזר העוסק בעלייתו ונפילתו של הרייך השלישי החל מימי הראשית של המפלגה הנאצית ועד לסוף מלחמת העולם השנייה. הסרט נערך בשבדיה, ובנוסף לחומרים הגרמנים השתמש לייזר ברצועות של תמונות צרפתיות, סובייטיות, אמריקאיות ואנגליות, פולניות ואוסטריות. "רציתי לתת לתמונות ולמסמכים לדבר ישירות לדור שעבורו הזמן הזה חלף... החומר החשוב ביותר (אשר שימש לסרט) היה החומר הגרמני, מאוספי משרד התעמולה הישן בבבלסברג ברלין... בין היתר הם העמידו לרשותי גלילי סרטים שלא פורסמו מגטו ורשה שהוקלטו מטעם התעמולה הנאצית. גבלס והימלר לא השתמשו בהם משום שבהקלטות סגורות הם עוררו אהדה כלפי הקורבנות במקום בוז ושנאה. אפילו יוצרי סרטים דוקומנטריים אנטי נאצים מהתקופה שלאחר המלחמה לא העזו להראות את התמונות הללו... העיקר מבחינתי היה לכבות את כל הרגשות האישיים ולהכפיף את עצמי לאמת הזו... ההצלחה המידית המפתיעה של הסרט נובעת ככל הנראה מהעובדה שפשטות הקונספט... אפשרה לאמת לדבר בצורה ישירה כל כך אל הקהל עד שהיא באה כהלם...".

הטקסט המלווה את הסרט התיעודי והמונטאז' נכתבו בשטוקלהום בחודשים הראשונים של 1960, והוא הוקרן לראשונה בגטבורג בסוף אפריל. הסרט זכה לתגובות טובות גם מצעירים בגרמניה ועורר בהם התנגדות לפאשיזם לכוחנות ולמלחמה. בשנת 1979 החליט לייזר להציג את הסרט בצורת ספר, וכך יצא האלבום שלפנינו. לייזר החליט לבחור מתוך הסרט את התמונות שאינן משאירות לספק באמיתותן, ולהעמיד אותן כניצב בפני הקורא, באופן שהן אינן מיטשטשות בסצינה הבאה אחריהן כמו בסרט. מתוך הנחה שהצלחת הסרט נבעה בעיקר מהישירות שבו, ביקש לייזר להשתמש בישירות הזאת באופן חד יותר בספר. בספר תצלומים מימיה הראשונים של המפלגה הנאצית, אדולף היטלר באירועי המפלגה השונים, התעמולה הגרמנית וההערצה העיוורת לפיהרר, תומכיו של היטלר הקרובים, כיבוש פולין והקמת הגיטאות, סצינות קשות מהגטו היהודי, יהודים מובלים להריגה, תצלומים קשים ממחנות המוות, וכן תצלומים משחרור המחנות, תצלומים ממרד גטו ורשה, פושעי המלחמה הנאצים במשפטי נירנברג, ועוד. כל תצלום המופיע באלבום שלפנינו הינו אותנטי של התרחשות שהיתה בפועל במציאות, ללא עריכה וללא חיתוכים. מרבית התצלומים מתוארים.
המחקר ההיסטורי שנעשה כאן מבחינה ויזואלית הוא חשוב מאין כמותו. רבים מהתיאורים של התצלומים חשובים לא פחות מהתצלומים עצמם, שכן רבות מהתמונות המופיעות בספר ידועות, אך לא תמיד הציבור יודע לקשר בין התמונה לזמן שבו היא צולמה ולאירוע המדויק אותו היא מתעדת.

תצלום הנושא של האלבום המופיע על גבי הכריכה לקוח מתוך הדו"ח על הרס גטו ורשה שנעשה ב 1943 והוצג להימלר. התצלום שנחתך לעתים במקומות בהם הוצג, מביע לדעתו של לייזר את שלושת הממדים של ההשמדה: התקווה - משמאל שני אנשים מחובקים מפגינים את אהבתם מול המוות, מימין ההרוגים, למעלה מימין תוקפים חיילי האס אס אנשים חסרי אונים, ומשמאל למעלה חיילי אס אס מביטים על הנעשה.

ארווין לייזר [1996 -1923] יהודי יליד גרמניה ובמאי, סופר ושחקן. נולד וגדל בברלין. לייזר ברח לשוודיה בגיל 15 כדי להימלט מהמפלגה הנאצית. הוא סיים את לימודיו באוניברסיטת לונד ועבד כעיתונאי וכמבקר דרמה וספרות. פרסומו בא בעקבות סרטו הדוקומנטרי "מיין קאמפף" משנת 1960, המבוסס על קטעים נאציים מארכיונים סודיים ומתארים זוועות נאציות. לאחר מכן הוא יצר סרטים דוקומנטריים אחרים כגון "הקולנוע הנאצי" ב-1974. נפטר בציריך ב 1996.

303 עמ'. 24x17 ס"מ. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט