מכירה 08 /
פריט 293

293 מ-

339

293

ביאורי מהר"י על התורה [קושטנדינא שצ"ח 1637] - שינויים טיפוגרפים

מחיר פתיחה: $1,000

עמלת בית המכירות: 22%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
04.11.2020, 19:00

ביאור על פירוש רש"י על התורה מאת רבי ישראל איסרלין בעל ה'תרומת הדשן' - [קושטנדינא שצ"ח 1637 דפוס שלמה פרנקו] פרט לדף השער שחסר, עותק מושלם - מהדורה שלא מופיעה בוינוגרד-רוזנפלד, בספריה הלאומית עותק חסר דפים רבים אשר הושלמו בצילום. למיטב ידיעתנו מהדורה זו לא הופיעה מעולם במכירות פומביות!

בעותק שלפנינו מספור עמודים רציף רנט דף. בספריה הלאומית קיימים שני עותקים של מהדורה זו: בעותק 1 השער בצילום וחסרים דפים ג, רו, רח-ריג. דף ב פגום. בעותק ולמדונה המופיע שם השער ודפים ב-ט, לב, רט-ריג בצילום.

לפנינו דפים א-רנט. חסר דף השער בלבד. קרעים חסרים בדפים רנח- רנט עם פגיעת טקסט בקצות השורות שבעמודה השמאלית (הקרעים הושלמו בהדבקת נייר). קרעים בראשי דפים א-צט בגבול השוליים העליונים עם פגיעה קלה בחלק מכותרות שמות הספרים. פגיעת טקסט קלה בדף א, ופגמים נוספים בדף זה עם פגיעות טקסט קלות. כריכת קרטון ישנה מחופה בד עם פגמים בחלקה העליון. שדרת עור. חיתוך דפים בצבע אדום.

על גבי דף קלז ע"ב הודבק דף, כפי הנראה על ידי המדפיס. הדף המודבק חלק בגבו, ומתאים לטקסט הממשיך בדף קלח. יתכן ודף זה הודבק על ידי הצנזור לבטל דברים שנכתבו בדף קל"ו.

המחבר רבי ישראל איסֶרלן בן פתחיה אשכנזי (מהרא"י; ה'ק"ן (1390) רגנסבורג - ה'ר"כ (1460) וינר נוישטאדט), המכונה "תרומת הדשן" על-שם ספרו, מגדולי יהדות אשכנז במאה החמש עשרה ונמנה עם אחרוני הראשונים או ראשוני האחרונים. נחשב לאחד מחשובי הפוסקים, ותשובותיו ופסקיו מוזכרים אלפי פעמים בספרות התורנית שלאחריו. עיקר פרסומו בא על ידי ספרו "תרומת הדשן", שבו כתב תשובות ל-354 שאלות (בגימטריה דש"ן), בכל מקצועות ההלכה. פרט לחיבורו הנודע 'תרומת הדשן' ולפירוש על רש"י שלפנינו חיבר גם 'הגהות לשערי דורא', ול"ו שערים באיסור והיתר.

פריטים נוספים

שאל על פריט