מכירה 15 /
פריט 239

239 מ-

241

239

בעירנו וגם בכל ערי המזרח הרחוק אין רבנים הראויים לאותה איצטלה... - מכתב חשוב מאת רבה של חארבין הגאון רבי אהרן משה קיסיליאוו

מחיר פתיחה: $300

עמלת בית המכירות: 22%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
04.04.2022, 19:00

מכתב חשוב בכתב ידו וחתימתו של רבה של חארבין הגאון רבי אהרן משה קיסיליאוו אל ראשי ואלופי עדת ישורון בטיינג'ין בענין מינוי רב לקהילתם, וכן בענין החסרון ברבנים ראויים במזרח הרחוק, וחיזוק בשמירת המצוות. חארבין, ראשית שנות ה־30.

במכתבו מברך הגאון את הקהילה על שהשכילה להבין שדרוש לה רב שיעמוד בראשה וינהל את כל ענייניה הרוחניים, ומביע את צערו על כך שבערי המזרח הרחוק אין מספיק רבנים ראויים לעמוד בראש עדת ישראל, ולכן יבקשו להם רב מארץ ליטא או פולין בשכר. עוד הוא מוסיף להתריע כי שמע שבקהילתם אין בשר בהמה כשר, ורבים נכשלים באכילת נבלות וטריפות, ומבקש כי ישיגו טבח יהודי כשר אשר ימכור אך ורק בשר כשר ומוסיף: "לפי דעתי זהו הצעד הראשון לשמירת חוקי דתנו אשר עליכם לעשות עוד בטרם תמצאו רב לקהלתכם".

בעיר חארבין שבסין, התקיימה קהלה יהודית קטנה, שהוקמה ערב מלחמת העולם הראשונה, ע"י יוצאי רוסיה. רבה הראשון והאחרון של הקהילה היה הגאון רבי אהרן משה קיסילוב [תרכ"ו-תש"ט 1866-1949], מחסידי ליובאוויטש ותלמידם של "הגדול ממינסק" ורבי חיים סולובייצ'יק. רבי אהרן משה הגיע לחארבין בשנת תרע"ג [1913], לאחר שכיהן שנים רבות ברבנות בוריסוב פלך מינסק. בשנת תרצ"ז נבחר לרב ראשי לכל הקהילות במזרח הרחוק. עם כיבוש העיר מידי שלטון יפן לידי השלטון הסיני, וכינון השלטון הקומוניסטי בסין, התבטלה הקהילה העברית בחרבין.

[1] דף נייר מכתבים רשמי. 29x23 ס"מ. חורי תיוק. סימני קיפול, מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט