מכירה 20 /
פריט 97

97 מ-

236

97

גם אם תקרא את מה שאני כותב עשר פעמים ותצטמרר מאימה, לעולם לא תוכל לדמיין את מידת האושר שלנו כשיצאנו מבוכנוולד - בחזרה מהגיהנום של בוכנוואלד. אמשטרדם 1945 - מהדורה ראשונה - עותק עם הקדשת המחבר

מחיר פתיחה: $250

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $360
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
19.04.2023, 19:00

Terug uit de Hel van Buchenwald - בחזרה מהגיהנום של בוכנוואלד מאת K.R. van Staal - אמשטרדם [1945] - מהדורה ראשונה. עדות מוקדמת ומפורטת מאסיר הולנדי במחנה בוכנוואלד, המתאר את זוועות המחנה, ואת מה שעברו בו האסירים ההולנדים, ובפרט האסירים היהודים. עותק עם הקדשת המחבר לאהרון פוקס. הולנדית.

שטאל מתאר לפרטי פרטים את מבנה המחנה, את תהליך כניסת האסירים למחנה - שדידת הרכוש, החיטוי והחלפת הבגדים תוך כדי שהאסיר מובל עירום בחצר המחנה, הצפיפות בצריפי העץ, מנות האוכל הזעומות היומיומיות וכיצד הפך הרעב את האסירים לשלדי אדם, עבודות הכפייה בקור המקפיא, הדיזנטריה ושאר מחלות שהשתוללו במחנה, את מפקד הבוקר שערך לעתים חמש שעות בקור מקפיא והיציאה לעבודה מדי יום למכרות למחצבות הגבס ולקידוח המנהרות אשר התישה עוד יותר את האסירים המורעבים, את התזמורת שליוותה את הנידונים למוות, ואת שיטות ההוצאה להורג השונות בהן פעלו הנאצים. כמו"כ הוא מתאר את הניסויים שערכו הגרמנים בגופות האסירים בטענה של חיפוש אחר תרופות לטיפוס ולמחלות מדבקות אחרות.

באחד הפרקים מתאר שטאל משלוח שהגיע מאושוויץ של 4000 יהודים - ביניהם יהודים מהולנד. הם הלכו ברגל במשך שמונה ימים, והגיעו בקרונות בקר במסע שארך ארבעה ימים, כשבכל אותו הזמן בקור של מינוס 14 מעלות לא קיבלו אוכל ומים לשתות. בהגיעם למחנה היו בתוכם יותר מ 800 הרוגים. היתר שנשארו בחיים סבלו מגפיים קפואות, ורבים מהם מתו במים החמים אליהם הושלכו בתהליך החיטוי בהגיעם למחנה. שטאל מפרט את מספרם של ההרוגים במחנה בחודשים השונים בו פעל, וכיצד רבו רציחות היהודים כשנעשה ברור לגרמנים שבעלות הברית בדרכם להשתלט על המחנה, באופן שמעל 4000 יהודים נרצחו שעות ספורות לפני שהגיעו בעלות הברית למחנה.

חלק חשוב בספר הינו התיאור המפורט של כניסת בעלות הברית למחנה ושחרורו, שטאל מתאר כל פרט באותם ימים - התגובה הנאצית והבהלה במחנה. הוא מספר כיצד אחד האסירים שנידונו למוות ברח משורת הנידונים, חטף מדים של חייל גרמני בחסות האנדרלמוסיה, והצליח לצאת מהמחנה לכיוון בעלות הברית כשהוא מורה להם את הדרך לשער הכניסה למחנה. הוא מתאר כיצד האסירים ראו את המפציצים האמריקאים שש פעמים חגים מעל המחנה בטרם נכנסו אליו הכוחות עצמם. באותו היום הצליחו כמה אסירים לחטוף נשק מהגרמנים, ולחסל כמה מהם עוד לפני שנכנסו הכוחות המשחררים למחנה. כיצד פעל בית החולים חירום שהקימו במחנה, והניסיון הנואש להציל את מי שעוד ניתן היה להציל. שטאל כותב: "היתה לנו רק תקווה אחת - להצליח לצאת ממרכז המוות בחיים בתחפושת הזברה שלנו... גם אם תקרא את מה שאני כותב עשר פעמים ותצטמרר מאימה, לעולם לא תוכל לדמיין את מידת האושר שלנו כשיצאנו מבוכנוולד".

בחלקו האחרון של הספר הוא מתאר את הממצאים שנמצאו במחנה. הנאצים ערכו רשימות מפורטות של הנרצחים. שטאל עצמו מצא במחנה 22 ספרים עם רשימות של יהודים שנרצחו באושוויץ, ונשמרו בבוכנוואלד. בין היתר נמצאה רשימה מפורטת של הנרצחים מהולנד. כמו"כ הוא בא חשבון עם הצלב האדום ההולנדי, וממשלת הולנד שלא עשו מספיק להצלת האסירים ההולנדים בבוכנוולד בזמן המלחמה.

48 עמ'. 20 ס"מ. כתמי רטיבות קלים בכריכה ובדף השער, חסרון בדף השער מימין למעלה עם שיקום בהדבקת נייר, ללא פגיעת טקסט. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט