מכירה 08 /
פריט 316

316 מ-

339

316

דפים מכתב יד פירוש לשיר השירים לאחד מגדולי הראשונים, ראשית המאה ה-15 בקירוב

מחיר פתיחה: $1,000

עמלת בית המכירות: 22%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
04.11.2020, 19:00

שמונה עמודים בכתב יד מתוך חיבור - פירוש לשיר השירים לפי דרכו של הרמב"ם מאחד מגדולי הראשונים, ספרד [?] המאה ה-15 בקירוב. ככל הידוע לנו הדפים שלפנינו לא הודפסו מעולם.

ארבעה דפים - כתב יד פירוש לשיר השירים על דרך האלגוריה. בדרכם של גדולי גאוני ספרד הראשונים - רבי חסדאי קרשקש, דון יצחק אברבנאל, ורבי יצחק עראמה אשר שמו את דברי הרמב"ם במורה נבוכים יסוד ופינה לפירושם וחיבוריהם, גם המחבר שלפנינו מפרש את פסוקי שיר השירים על דרך הפילוסופיה אותה אימץ הרמב"ם במורה, וההולכים בדרכו, הן בתוכנם של דברים, והן בסגנון הכתיבה.

באחד הדפים הכותב מפרש פסוקים ממעשה מרכבה של יחזקאל ורומז בביאורו לתכונות נפשיות ולסודות עולם הטבע, כדרכו של הרמב"ם במורה נבוכים בשבעת הפרקים הראשונים של החלק השלישי. כמו"כ הוא מתייחס לביאור הרמב"ם לדברי חז"ל על הפסוק 'תפוחי זהב במשכיות כסף דבר דבור על אופניו' בהקדמה ל'מורה נבוכים': "וכבר הרב מסר ראשי פרקים ברוחב נקבי משכית עד שלא יסתפק המבין באותן נקבי משכיותיו מהבין השער מראש ועד סוף".
בבוא הכותב שלפנינו לבאר סוד המרכבה הוא כותב : "שמתי אני עצמי בסכנת העברת שבועת הרב ללכת אחרי עקבו לבאר כל המרכבה בכונתו..." - כוונתו לשבועה שהשביע הרמב"ם בתחילת ביאורו למעשה מרכבה במורה נבוכים חלק שלישי - לבל יגלה איש אשר זכה להבין את עומק ביאורו, לאחרים, בפירוש. הלשון "שמתי אני עצמי בסכנת העברת שבועת הרב" מופיעה מספר פעמים בפירושו לתורה של רבי יצחק אברבנאל המתייחסת לשבועת הרמב"ם הנ"ל.

כמו"כ מוצאים אנו פירוש לפסוקים בשיר השירים הרומזים ל'השגות האמתיות' על דרך הרמב"ם במורה חלק שלישי פרקים נ'-נד, שהשלמת השכל בידיעות האמתיות היא היא השלמות הנפשית וחלקו של האדם לעולם הבא : 'השגתו היא ביתו, גם הוא יתברך הנה הוא מזומן להשפיע שפעו בשכלו שהוא ביתו הנצחי... אם לא יסיר האדם מסוה החומר מעל פני שכלו אין ירושלים לא למעלה ולא למטה...". וכן מה שייסד הרמב"ם בהקדמת פירושו למשנה שחכמת הטבע היא הבסיס והתחלת החכמה וממנה יש לעלות לחכמת האלוקות, כמו"כ בכתב היד שלפנינו : "חכמות הטבע שהן הצעות לחכמת האלוקות".

כמו"כ מתאר הכותב את השלמות הרוחנית כהדבקות השכל הנפעל ב'שכל הפועל' בשיטת הרמב"ם במורה נבוכים : "רצה לתאר השתלשלות של שכלים הנפרדים אף על פי שנחלקים מצד המתפעלים מכל מקום אין חלוק ביניהם רק הם כדמות המושכל... דבוק שכלי הפועל בהם כן שכל הפועל... מכיוון שנהפך שכלך שכל בפועל הנך ... וכבר ידוע שהפילוסופים קוראים לצורה זכר ולחומר נקבה..." [על פי מה שביאר הרמב"ם במורה נבוכים חלק שלישי פרק ח'] . ועוד. כמו"כ מזכיר הכותב את ה'גלגלים' וה'שכלים הנבדלים' שהינם מושגים ידועים מתורת הרמב"ם.

כאמור, הן מצד התוכן, הסגנון, וצורת הכתב, לפנינו חלק מחיבור לא ידוע לאחד מגדולי הראשונים ההולך בדרכו של הרמב"ם בביאור סוד הנפש והעולם.

[8] עמ' [4] דף. כתיבה ספרדית. נייר עבה. סימני עש קלים. דיו דהוי בחלק מהשורות. באחד הדפים קרע חסר בתחתיתו עם פגיעת טקסט בשתי שורות. מצב טוב - בינוני.

פריטים נוספים

שאל על פריט