מכירה 04 /
פריט 279

279 מ-

306

279

'המשורר בא לגור בארץ הקדש... לקיים מה שנאמר:,'ובאו בה פריצים ויחללוה' - ארבעה מכתבים מאת הגאון מלומז'ה רבי יהודה לייב גורדין

מחיר פתיחה: $120

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $360
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
22.01.2020, 19:00

ארבע גלויות דואר בכתב ידו וחתימתו של הגאון מלומז'ה רבי יהודה לייב גורדין - . נשלחו בסוף ימיו ממקום מושבו בשיקאגו, עת נתמנה לרבה של העיר, לבניו ונכדיו ששהו אותה העת בארץ ישראל, שנות ה-20.

בגלויה מיום י"א לעומר [1924] כותב הגאון אודות השמועה ש'המשורר' (כוונתו לחיים נחמן ביאליק שעלה ארצה באותה שנה) בא לגור בארץ ישראל:
'זהו לקיים מה שנאמר: 'ובאו בה פריצים ויחללוה' , בגלויה אחרת לאחר פלפול עמוק בעניין עונשי שמים וכפרת עוונות מבשר הגאון: '
אתמול בלילה נעשיתי רב בשיקגו, ומובן שטרוד גדול הנני' ומוסיף:
'ועתה מוסבים דברי לחתני ולבתי ולאסתר ולפנינה: אחת מסיבות הראשיות שקבלתי פה משרה זו - הנכם אתם חביבי, כדי שאוכל להגן עליכם בעהי"ת, ולולא זאת הלא בלומז'ה נקל יותר להיות רב ואב"ד...' . כמו"כ מתאר הגאון את פניהם של תמונות בניו הדומים למלאכים, וכותב אודות בנו דוד:
'ודוד מה הוא? כולו אומר 'עיון' - כלומר עיון החודר לתוך תוכיות ושל הדבר שמתעניין בו' , וכן מספר אודות פלפול עמוק וארוך שמסר בפני הרבנים כחמשים במספר. ועוד עניינים.

הגאון רבי יהודה לייב גורדי ן [תרי"ג - תרפ"ה, -1853-1925] רבן של ערים שונות בבלארוס ובפולין, ובסוף ימיו רבה של לומז'ה, על שמה הוא מכונה הגאון מלומז'א. בצעירותו למד אצל הרב משה דנישבסקי. בהיותו בן 24, נפטר רבה של מיכלשוק שליד וילנה, באימפריה הרוסית, רבי יהודה לייב הכהן קורליצר, ובצוואתו הורה למנות תחתיו את הרב גורדין. הוא כיהן ברבנות זו תשע שנים. ובתרמ"ו, 1886, עבר לכהן כרב בעיר אוגוסטוב הסמוכה לביאליסטוק, שהייתה אז חלק ממחוז סובאלק. למרות היותו מרקע "מתנגדי", היה מקובל גם על יהודיה החסידים של אוגוסטוב. בתרס"ד נבחר לכהן כרבה של סמרגון, הוא הקים בה ישיבה, בה למדו כמאתיים תלמידים.

בתרע"ג, 1913 נבחר לכהן כרבה של לומז'ה, זמן מה לאחר מינויו פרצה מלחמת העולם הראשונה והוא עסק בצרכי יהודי העיר מול שלטונותיה המתחלפים. כרבה של העיר חרד לגורלה של ישיבת לומז'ה ובשנת 1925 נסע לשיקגו כדי להתרים נדיבים עבור הישיבה. הופעתו בשיקגו, כשהוא נושא את נאומיו באנגלית, השפיעה רבות על היהדות החרדית בשיקגו, והם בחרו למנותו כרבה הראשי. הוא הסכים לקבל על עצמו את המינוי, אך בעודו מתכונן להיכנס למשרתו זו, חלה ונפטר בשיקגו בי' באייר תרפ"ה, 4 במאי 1925. נקבר בהלוויה המונית בשיקגו. המכתבים שלפנינו כולם נכתבו בתקופה קצרה זו בה כיהן כרב בשיקגו.

4 גלויות דואר. מצב כללי טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט