מכירה 22 /
פריט 112

112 מ-

255

112

השמדת יהודי קרקוב - התיעוד הראשון שיצא בקרקוב להנצחת קורבנות הגטו. קרקוב, 1943 - מהדורה ראשונה

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $240
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
04.09.2023, 19:00

zagłady Ghetta w Krakowie - השמדת גטו קרקוב, בעריכת M. Borowicz, הוצאת Centralny Komitet Zydów Polskich -הוועד המרכזי של יהודי פולין. קרקוב 1946 - מהדורה ראשונה. פרסום נדיר במלאת שלוש שנים לחיסולו של גטו קרקוב ב 13 במרץ 1943 - התיעוד הראשון שיצא בקרקוב להנצחת קורבנות הגטו - מפות, איורים, ותצלומים. פולנית.

זהו הפרסום הראשון שיצא בקרקוב להנצחת קורבנות השואה בקרקוב. הפרטים המובאים כאן כוללים תיעוד של החברה היהודית בקרקוב בתקופת הכיבוש החל מ 6 בספטמבר 1939 היום בו נכנס הצבא הגרמני לעיר והכריז: "באנו לקרקוב כמנצחים לא כדי לעזור לכם", עד מרץ 1943 יום חיסול הגטו, והם מתבססים על עדויות של אנשים שהיו בגטו בזמן ההתרחשות, ביניהם גם מפולנים, פעילי מחתרת המספרים על פעולות ההתנגדות וניסיונות הבריחה מהגטו, עדי ראיה, יומנים שנכתבו בזמן המאורעות, וכן מסמכים רשמיים של הכובש הנאצי.
בחלקו השני מופיעה טבלה ארוכה המסכמת את הכרונולוגיה של פקודות רשויות הכיבוש הנאצי ביחס ליהודים על פי תאריכים החל מכניסת הנאצים לקרקוב, וכן מילון למילים בהן השתמשו הנאצים כהסוואה לפעולותיהם האמיתיות כגון: "ישוב מחדש" - שילוח למחנות המוות להריגה, "גירוש" - חיסול, החרמת רכוש, וכדו'. אחד הפרקים בספר מתאר את גורלם של הילדים בגטו, את הסצינות הקשות של הפרדת ילדים מהוריהם, ואת הניסיון של היהודים להקים מערכת רפואית שתציל כמה שיותר ילדים בתנאים הקשים.

עם הכיבוש הנאצי של קרקוב החלה רדיפת האוכלוסייה היהודית בעיר - הגבלות על זכויות וחופש תנועה, השפלות יומיומיות, עבודת כפייה ולבסוף גירוש המונים. ב-1940. מתוך כ-65,000 יהודי קרקוב, נותרו בעיר באופן רשמי כמה אלפים, עבורם הקימו שלטונות הכיבוש גטו ברובע פודג'ורזה. במהלך הפעלתו היווה הגטו בית כפוי וארעי לכ-20,000 יהודים תושבי קרקוב וסביבתה. הגטו היה מקום בו התרחשו פעולות עקובות מדם וגירושים למחנה המוות בבלז'ץ. גם רובע המגורים היהודי, כפי שכינו אותו הגרמנים, ידע מעשי גבורה של בריחה והישרדות. ב-13-14 במרץ 1943 חיסלו הגרמנים באכזריות את גטו קרקוב, הרגו חלק מתושביו במקום, וגירשו את השאר למחנה העבודה פלשוב הסמוך. פרסום זה יצא לאור במלאת שלוש שנים להשמדת הגטו 13 במרץ 1943 - 13 במרץ 1946.

הספר מלווה בשלש מפות של הגטו, וכן באיורים ותצלומים נדירים של מראות קשים מחיסולו של הגטו בידי הנאצים. בהם - חייל נאצי מפקח על יהודים בזמן הגירוש, חיילים נאצים מאיימים עם נשקיהם על יהודים שנתפסו ונאזקו באמצע הרחוב, התעללות של נאצים ביהודים, יהודים מהסביבה מובלים אל תוך הגטו עם רכושם במזוודות על גבי כרכרות, שאריות של ספרים שנשדדו מספריות יהודיות, יהודים בעבודות כפייה, הפצצת בית הקברות היהודי, ועוד.

197 [8] עמ'. 22 ס"מ. קרע לאורך הכריכה הקדמית (מודבק בגבו). חיזוק בנייר דבק בדף הפרוזץ. מעט כתמים בדפי הספר. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט