מכירה 20 /
פריט 90

90 מ-

236

90

זה היה אושוויץ. ורשה, 1945 - מהדורה ראשונה

מחיר פתיחה: $500

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $600
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
19.04.2023, 19:00

To jest Oświęcim - זה היה אושוויץ. מאת ד"ר פיליפ פרידמן. "ההוצאה הלאומית לספרות פוליטית", ורשה 1945 - מהפרסומים המוקדמים והחשובים ביותר שיצאו אי פעם אודות זוועות מחנה המוות אושוויץ - המהדורה הראשונה והנדירה.

"חברי פרלמנט בריטים שנשלחו לגרמניה חזרו ללונדון... גב' סטאד אמרה את ההצהרה הבאה: "כל מה שנכתב ונאמר על מחנות ריכוז גרמנים אינו מכיל מילה של הגזמה. עם זאת ישנו מחנה הגרוע מבוכנוולד ודכאו, זהו מחנה אושוויץ שבו נרצחו מאז 1942 למעלה מ 3.5 מיליון בני אדם רובם יהודים ופולנים...". למעשה גב' סטאד צדקה... הטעות היחידה שאפשר להאשים בה את גב' סטאד היא כי מספרם של 3.5 מיליון קורבנות אושוויץ הינו נמוך".

פרסום מוקדם שיצא במטרה לפרסם לעולם את הזוועות שהתרחשו באושוויץ. מבוסס על ידיעות שדלפו מאזורי הכיבוש הנאצים בזמן המלחמה מפיהם של אסירים ואנשים שהיו עדים לזוועות שהתרחשו באושוויץ, והיה להם את האומץ לספר אותם בחוץ בזמן שהתרחשו. הכותב הציב לעצמו מטרה לקחת את שלל העדויות שהתפרסמו בזמן המלחמה, כל אחת מנוקדת מבט סובייקטיבית של האדם, ולאחדם לכלל חיבור אחד הכולל את התמונה המלאה העולה מכולם גם יחד. בנוסף לפרסום הזוועות לעולם הגדול אשר הוכה בתדהמה נוכח גילוין של הזוועות שהתרחשו, מטרת הספר היתה לשמש חומר אשר יביא להרשעתם של פושעי המלחמה הנאצים שנתפסו לאחר המלחמה והועמדו למשפט.

בפעם הראשונה נחשפים כאן באופן מלא הניסויים הרפואיים שביצעו הנאצים והאופן בו פעלו המעבדות במחנה, מתקני העינויים במחנה והעונשים המחרידים בהם נקטו הנאצים כלפי האסירים, והאופן בו פעלו המשרפות, האחראים הישירים ונותני פקודות ההוצאה להורג במחנה, תחבולות הגרמנים ברציחתם של אנשי יחידת הזונדקומנדו עצמם אשר עסקו בשריפת הגופות, האופן בו קועקעו זרועות האסירים, מספר היהודים שנספו באושוויץ לפי ארצות מוצא, הזוועה שהתרחשה במסחור תעשיית המוות במחנה, גורל הילדים באושוויץ, וכן נסיונות הבריחה וההתנגדות במחנה, ועוד.

פרידמן עצמו שימש כחבר בוועדה הראשית לחקירת פשעי גרמניה בפולין, ובמסגרת עבודתו הוא נטל חלק בלקיחת עדויות מאסירים רבים שניצלו מאושוויץ בחודשים מרץ - אפריל 1945 - ביניהם האסירים ד"ר אוטו וולקן, ד"ר יעקב גורדון, וחנה קמפל. כמו"כ להשלמת התמונה השתמש המחבר בחומרים שמצא בארכיון הועדה ההיסטורית היהודית המרכזית בפולין אשר כלל עדויות רבות של אסירים, וכן בחומרים שנאספו בידי ועדת החקירה הסוביטית על הפשעים שבוצעו באושוויץ (מסקנות הועדה פורסמו ב 7 במאי 1945).

המחבר ד"ר פיליפ פרידמן [1901-1960] היה היסטוריון יהודי פולני. לאחר נפילת פולין בראשית מלחמת העולם השנייה והכיבוש הנאצי של לבוב, הסתתר מחוץ לגטו לאורך כל שנות המלחמה. הוא שרד את המלחמה אך איבד את אשתו ואת בתו. לאחר השחרור שימש כמנהל הוועדה המרכזית להיסטוריה יהודית אשר עסקה באיסוף נתונים על פשעי מלחמה נאצים. מחקרו זה נחשב לחלוצי ולמקיף מבין הפרסומים שיצאו על אושוויץ עד ימינו אנו, והוא הראשון שראה אור מחיבוריו של שלו עצמו. פרידמן העיד במשפטי נירנברג. אחרי המלחמה עבר לגור בארה"ב שם לימד בקולומביה.

ראה גם פריט הבא.

109 עמ'. 20 ס"מ. שדרה מחוזקת בנייר דבק. קרע קל בפינת הכריכה. מצב כללי טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט