מכירה 15 /
פריט 213

213 מ-

241

213

זה שלש שנים הרעב כבד בארץ - מכתב שדר"ות מצפת לקושטא בחתימת גדולי צפת, בראשם רבי שמואל העליר ורבי רפאל זילברמן

מחיר פתיחה: $500

עמלת בית המכירות: 22%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
04.04.2022, 19:00

מכתב שדרו"ת מוקדם שניתן בידי רבי משה לוי - חתנו של רבי שמואל העליר ["ולמעלת גודל המצוה כי יקרב נא את מעלת חתני היקר..."], לקושטא, לעזור ולסייע ליישוב היהודי בצפת אשר הוכה ברעב קשה, חתום בחתימת רבני וגאוני קהילת האשכנזים בצפת, הגאון רבי שמואל העליר, והגאון רבי רפאל זילברמן, ויתר גאוני העיר. צפת סיון, שנת 'אוהב צדקו"ת ה'' - תרי"ט [1859].

רבי שמואל העליר [תקס"ג - תרמ"ד 1803-1884]. רבה ומנהיגה הגדול של הקהילה האשכנזית בצפת במשך למעלה מארבעים שנה. נצר לרב יום-טוב ליפמן הלר בעל ה'תוספות יום טוב'. ר' שמואל הלר קיבל את הנהגת הקהילה האשכנזית בצפת כשהעיר מוכה ומדולדלת בעקבות אסונות טבע וזעזועים פוליטיים וצבאיים, שהתרחשו במהלך שנות השלושים של המאה ה-19, במציאות מורכבת ומסובכת ארגונית ואנושית, נדרש הרב הלר לעסוק במערכות רבות, שהיו שזורות זו בזו ביחסים שבין הקהילות השונות. הוא השכיל להתערות במהירות בארץ ישראל, ללמוד עברית על בוריה, ללמוד ערבית ולנהל דיאלוג פורה עם תושבי צפת וסביבותיה, שהיו במרביתם ערבים, ולנהל בו זמנית את כל ענייניה היהודים של העיר. מחיבוריו: דרך נשר, כבוד מלכים - בענין שריפת בגדים בהילולת רבי שמעון בר יוחאי, ירושלים תרל"ד. רפואות וסגולות, ירושלים תרס"ז.

הגאון רבי רפאל זילברמן [תקצ"ט-תרע"ח 1839-1918], דיין וראב"ד עדת אשכנזים בצפת למעלה מחמישים שנה, נולד באומן שבאוקראינה ובילדותו בשנת תר"י בהיותו בן 11 עלה עם אביו לארץ ישראל. נהג להתבודד וללמוד תורה בבית המדרש שליד קבר רשב"י במירון. נודע בגדלותו ובחוכמתו ואף היה נערץ על השלטונות הטורקיים אשר העניקו לו את התואר "חכם פאשה".

[1] דף. 30x21 ס"מ. חורי תיוק. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט