מכירה 04 /
פריט 73

73 מ-

306

73

חמשה מכתבים שנשלחו ממחנה המעצר בקניה 1947-8 / כרטיסי 'שנה טובה' שנשלחו למחנות המעצר

מחיר פתיחה: $120

עמלת בית המכירות: 22%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
22.01.2020, 19:00

חמשה מכתבים שנכתבו בידי יהודה נאור (בעלה של חברת הכנסת אסתר רזיאל נאור) עת ששהה במחנה המעצר בקניה בשנים 1947-8 לרעייתו בארץ ישראל / כרטיסי 'שנה טובה' שנשלחו מארץ ישראל מבני משפחתו של נאור. המכתבים רובם ככולם עוסקים בצפייה להשתחרר ולשוב ארצה, וחוסר הודאות לגבי כיצד ומתי הדבר יעשה.

* מכתב מיום כ"ו אלול תש"ז 1947, גילגיל, קניה. במחנה מתכוננים לראש השנה 'החדר שלנו קנה כבר בקבוקי בירה לרוב לשמוח בחג... בערב הראשון של סליחות המקהלה שלנו הנעימה את קהל המתפללים בזמרותיה היפים. מותר היה לנו להתפלל עד השעה 12 בלילה. חבל רק שלא יכולנו לשמוע את הסליחות ברדיו, כי יש הבדל בשעה אחת בין הארץ לכאן.' ועניינים נוספים. במכתב מופיעות שתי הערות צנזור, כי העבירו את כל המכתבים בזמנם ולא הותירו בידם מכתבים כלשהם.

* מכתב בכתב ידו של יהודה נאור אל רעייתו אסתר רזיאל נאור מיום ט' במרחשון תש"ח 1948, גילגיל, קניה: 'החיים במחנה כרגיל, לומדים הרבה ורוצים להשתחרר, שמנתי קצת ועל כן שחקתי כמה פעמים בכדור רגל להוריד קצת את הכרס...'. במכתבו מתאר נאור את החיים במחנה, האוכל במשותף וכן את הרצון להספיק כמה שיותר בלימודים, ולשוב ארצה בהקדם. ודורש בשלומם של בניו ובני משפחתו.

* מכתב מיום 9/5/1948: מכתב ראשון לאחר שנפסק שירות הדואר לארץ ישראל, העצורים אורזים את חפציהם לקראת הנסיעה לארץ ישראל, לאחר שהקולונל ריס הודיע כי בסוף חודש מאי ישתררו ארצה.

* מכתב מיום י' ניסן תש"ח: המחנה נתבשר כי יעבור לארץ ישראל לא יאוחר מה 16 ביוני 1948. הנסיעה אמורה להתבצע באוניה, יש לשמור על מידע זה בסוד לבל יארעו תקלות של הרגע האחרון. ההכנות לחג הפסח בעיצומן, ומצפים לחוג את החג בשנה הבאה בארץ ישראל.

* מכתב מיום ה 8/6/1948: בערב התבשר המחנה כי לא יועבר ארצה בקרוב כל זמן שמתנהלות שיחות להשכנת שלום בארץ, ובואם של הגולים עלול לסכן את הרצון לשלום בין הצדדים הלוחמים. המברק שנשלח אודות בואם של העצורים בקרוב לפני כמה ימים כבר איננו רלוונטי להיום, העצורים מאזינים לרדיו 'קול ישראל' ומתעדכנים כמעט מדי שעה על ההתרחשויות בארץ.

* שלשה כרטיסי 'שנה טובה' ומכתב שנשלחו בידי בנו ורעייתו של יהודה נאור עת היה שהוי במחנה המעצר בקניה לקראת ראש השנה תש"ח 1948. כרטיסים בעיצוב מיוחד: 'שנת חופש ודרור', 'שנת שחרור לאומי'.

יהודה נאור בעלה של חברת מפקדת האצ"ל ולימים חברת הכנסת אסתר רזיאל נאור נתפס על ידי המשטרה הבריטית ב 4 במרץ 1944 כאשר בחיפוש שערכה בביתם נמצא משדר רדיו האסור בשימוש. לאחר חודשיים של חקירות הובאה אסתר נאור לבית הסוהר לנשים בבית לחם כשהיא בהריון, ואלו בעלה, יהודה, נלקח לבית הסוהר בעכו ומשם הוגלה למחנה גילגיל שבאפריקה שם שהה 4 וחצי שנים עד להקמת מדינת ישראל.

שניים מהמכתבים במעטפות המקוריות, כמו"כ כרטיסי ה'שנה טובה' נתונים במעטפות המקוריות. מצב כללי טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט