מכירה 15 /
פריט 218

218 מ-

241

218

מכתב מאת הראשון לציון רבי שלמה משה סוזין לראשי קהילת המבורג בבקשה דחופה לפדיון הרבנים השבויים בטבריה, שבט תקצ"ה - כשנה לפני פטירתו

מחיר פתיחה: $300

עמלת בית המכירות: 22%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
04.04.2022, 19:00

"ואני באתי לכל ערי אירופה ויש בידי כתבים מהרבנים ארוכים וקצרים...ובפה מהגאון ר"מ סופר והגאון מוהר"ר שמואל לנדא..." - מכתב בכתב ידו וחתימתו של הגאון הראשון לציון רבי שלמה משה סוזין לראשי קהילת המבורג, אשר יצא בשליחות מיוחדת לערי אירופה לאסוף כסף עבור פדיון הרבנים השבויים בטבריה בידי הקצין המצרי איברהים פאשא אשר השתלט באותם ימים על ערי סוריה וארץ ישראל. במכתבו כותב הגאון כי נתפסו על ידי פאשא עשרים רבנים ונגזרה הגזרה כי רק אם יתנו כופר נפשם חמשת אלפים פייאסטר ישוחררו, ואף שמכרו כל אשר להם עדין לא הגיעו לסכום המבוקש, ונאלצו לבקש מהישמעאלים הלוואה לפדותם. הפרשה זעזעה את כל יהדות התפוצות ורבי שלמה נשלח לרבות מערי אירופה לאסוף עבורם את הכסף הנותר לפדיונם, ואף מציין כי יש בידו מכתבים מהגאון מרן החת"ס, ומהגאון רבי שמואל לנדא, ומתחנן: "על כן מחלה פניכם שתרחמו על אחיכם ישראל... וזהו פדיון שבויים האמיתי...".

רבי שלמה משה סוזין (נפטר בכ"ח בכסלו ה'תקצ"ו) הראשון לציון, מגדולי חכמי ירושלים במחצית הראשונה של המאה ה-19, ראש ישיבה ושד"ר. בשנת ה'תקס"ח (1808) הקים בעזרת נדיב עלום שם ישיבה בשם "בני משה" ועמד בראשה. בשנת ה'תקל"ח (1778) בקירוב, יצא לטורקיה כשד"ר מטעם קהילת חברון, ובשנת ה'תקס"ב (1802) יצא אל צפון אפריקה וטריפולי כשד"ר מטעם קהילת ירושלים. בשנת ה'תקפ"ד (1824) מונה לתפקיד ראש חכמי ירושלים, "הראשון לציון". נפטר בכ"ח בכסלו ה'תקצ"ו (1835), ונקבר בחלקת הרבנים הספרדיים בבית הקברות הר הזיתים, לצד קברו של הראשון לציון, רבי רפאל משה בולה. כתב תשובות רבות, חלק קטן מהן נדפסו בספריהם של חכמי הדור "חקקי לב" לרבי חיים פלאג'י, "חוקי חיים" לרבי חיים אברהם גאגין ו"חקרי לב" לרבי יוסף רפאל חזן, אך רובן נשארו בכתב יד בספרייתו של הרב יצחק בדהב.

הרקע לשליחות המופיעה במכתב שלפנינו: בשנת 1831 עלה אבראהים בראש צבא בן 40,000 חיילים על ארץ ישראל. הוא כבש את עזה, רמלה, יפו, חיפה וירושלים ללא קרב, ואת עכו לאחר מצור אכזרי של ששה חודשים. על התושבים המוסלמים הוא ציווה לאסוף את הנשק מתושבי ארץ ישראל, שלל זכויות של נכבדיהם ודרש מהם לגייס לצבאו אחד מכל חמישה צעירים.

[1] דף. 27x22 ס"מ. קרעים קלים בשולים. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט