מכירה 17 /
פריט 252

252 מ-

266

252

מכתב מוקדם וחשוב מאת גדולי חכמי תימן נגד פעילות חברת כי"ח בתימן

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $1,600
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
14.09.2022, 19:00

מכתב חשוב נגד יוזמת חברת כי"ח [כל ישראל חברים] להקים בתי ספר "חדשים" בתימן, בחתימת גדולי גאוני תימן, מארי יחיא ב"ר סלימאן קאפח, מארי יחיא יצחק, ורבי אהרן סאלם הכהן. ג' סיון תרכ"א [1861].

לאחר ביקור של נציג כי"ח ('כל ישראל חברים - האירגון שפעל להחדרת ערכים מודרניים בחברה היהודית החל מאמצע המאה ה־19) בערי תימן, הוא בחן את מספר תושבי כל עיר ועיר, ובדק עם הרבנים את האפשרות ליסד עבורי יהודי תימן "בית ספר לתורה ולמלאכה" בו ילמדו בנוסף ללמודי הקדש גם לימודי שפות כגון ערבית, ותורכית וצרפתית "כדי שיהיו יודעים לצאת ולבוא...". על מנת להרים את קרן ישראל לשיטתו. גדולי חכמי תימן זיהו את המגמה החדשה המלווה ברוח ציונית, והם יוצאים במכתבם נגד יוזמה זו אשר ראו בה ניסיון להקדמת הקץ נגד מה שנכתב בגמרא וכותבים כי "עלינו לעשות רצונו ית' בתורה ובמעשים טובים ונצפה לגאולתינו ופדות נפשינו ולא נהיה ממחשבי קצין שעליהם ארז"ל [אמרו חז"ל] תפח רוחן של מחשבי קצים... ואל תאמינו לדברי המהבילים מחשבי קצים, ואין הדבר תלוי אלא בישראל אם נעשה רצונו ית' הוא ברחמיו יחיש מהרה לגאלנו...", ומזהירים שהדבר אף עלול לגרום להתעוררות השנאה והפרעות מקרב אומות העולם.

לקראת סוף המכתב הוסיף רבי יחיא קאפח סיבה נוספת מדוע אין צורך ביוזמת כי"ח, כי לימודי השפות הם תחת פיקוחו: "ממשלתינו הרוממה ירום הודה" פתחה בית ספר לילדי ישראל ללמדם תורה ולשון ערבי "ונבחרתי אני ללמדם, והנני עומד על המשמר מן הבקר עד הערב אני ובני דוד הי"ו ללמדם תורה וכתב ערבי וחשבון. ומלמד אחר תורכי יבא אצלנו מאת הממשלה ללמדם לשון תורכי, וג' פעמים הוא בא בכל שבוע, ושוהה אצלנו כשתים ושלש שעות והולך לו, ועלינו לזרזם לכתוב את הלמודים שהוא מלמדם עם כל הלמודים שלומדים אתנו, ושלומכם יגדיל ויאדיר כנה"ר אכי"ר [אמן כן יהי רצון].

מארי יחיא ב"ר סלימאן קאפח ("מארי הישיש"; ה'תר"י – ה'תרצ"ב, 1931–1850) מגדולי חכמי תימן בדורו. סבו ומחנכו של הרב יוסף קאפח. נודע בשיטתו להחדרת משנת הרמב"ם והרס"ג ורבינו בחיי, כחלק מהסדרים הרגילים של לימוד הגמרא, ומלחמתו באמונות טפלות שאין מקורן בחז"ל.

[1] דף. 24x18 ס"מ. כתמים. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט