מכירה 10 /
פריט 81

81 מ-

280

81

'קיבלתי חמש שנים של בית צדדי' - עדותה של אסירה ממחנה רוונסבירק ומאוטהוזן. הולנד, 1946- מהדורה ראשונה - הקדשת המחברת

מחיר פתיחה: $120

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $150
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
09.03.2021, 19:00

IK KREEG 5 JAAR TUCHTHUIS - "שלושים ותשעה חודשי גלות בגרמניה, מחנות מעצר, ומחנות מוות הניעו אותי לפרסם את העבודה הצנועה שלפניכם... יחשב זה ככתב אישום נגד החיה הנאצית המפלצתית, על התנהגותה הברברית ביותר בכל הזמנים... וכן על התפקיד שמילאו הנשים במאבק לשחרור..." - עדותה המצמררת של Berthe Van Sevenant על מאסרה במחנות מעצר שונים ברחבי גרמניה עד הגיעה לראוונסבריק ולאחר מכן למאוטהוזן. עותק עם הקדשה וחתימת ידה של המחברת: "À ma bonne amie Lola Isaacowitz" - "לחברתי הטובה לולה אייזיקוביץ' ברת'ה וון סבננט". הולנדית, 1946.

המחברת נתפסה כמרגלת הולנדית בשטחה של גרמניה הנאצית בשנת 1941, הועמדה למשפט בברלין לאחר חודשיים מאסר וחקירות בידי הגסטאפו, כשבמקביל נעצרו אף כמה מחבריה לארגון ועונו בידי הנאצים. בעקבות סירובה לגלות אינפורמציה סודית עונתה ונשלחה למספר מחנות מעצר בשטחה של גרמניה. בספרה מתארת המחברת את המסע הנורא למאוטהאוזן על גבי קרונות בקר את התנאים הקשים שהיו במחנה בהשוואה לראוונסבריק בו שהתה קודם לכן, וכיצד צנצנת של ריבה שמשה לקטר שלם לעשיית צרכים, הנשים שמתו מרעב ממש לידה, את הצפיפות הנוראה בבלוק בו היתה כלואה, עינויים שעברה, ועוד. כמו"כ מתארת המחברת את הסלקציה שהיתה במחנה, וכיצד מדי יום נבחרו נשים מבוגרות להישלח למוות, את העינויים של מפקדי המחנה מדי יום, את עבודות הכפייה הקשות במחצבה הסמוכה למחנה, את הצפיפות הנוראה ב 16 הצריפים שיועדו לנשות המחנה. היא מתארת אלפי אסירות אשר נורו למוות, נחנקו, הומתו בגז, נקברו בחיים או הועבדו בפרך עד מוות. וכיצד כל אסירי המחנה, ובכללם ילדים קטנים, אולצו לעבוד בעבודות קשות, שגרמו לא אחת למוות. וכיצד היא עצמה הצליחה לשרוד בקושי בעזרת כמה מחברותיה.

לבסוף מתארת הכותבת את השחרור בידי חיילים אמריקאים מיחידת איסוף המידע ה-41 של הדיוויזיה המשוריינת האמריקאית ה-11 שפרצה למחנה במאי 1945, והעברת הנשים לבריסל לבדיקות רפואיות ולחופש.

חלק מעניין וחשוב בעדותה מתייחס לנשים היהודיות במחנה. היא כותבת כי לנשים היהודיות יש כוחות הישרדות מדהימים יותר מלשאר הנשים, היא מתפעמת מכח ההישרדות היהודי, ומכך שהנשים היהודיות מקריבות את חייהן בעבור ילדיהן. כמו"כ היא מרבה לדבר על הסולידריות היהודית, ועל כוחות הנפש של היהודיות במחנה, העולה על אלו של יתר הנשים.

119 [1] עמ'. 18 ס"מ. מצב טוב. כריכת קרטון דקה, עם מעטפת הנייר הנדירה.

פריטים נוספים

שאל על פריט