מכירה 14 /
פריט 252

252 מ-

260

252

קשה מאד לתאר על הכתב את המצב הנורא והאיום של הרבנים הפלטים...' מכתב משנחאי מאת הגאונים רבי מרדכי רוגוב אב"ד סייני ורבי אברהם קפלינסקי אב"ד סייניסק

מחיר פתיחה: $200

נמכר: $240
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
10.01.2022, 19:00

יום י"ב לחודש שבט תש"ב שנגהאי 'אל כבוד ידידנו העסקנים הנכבדים יקרי ערך חובבי התורה ומוקירי רבנן..." מכתב מרטיט משנחאי בעיצומה של השואה הנוראה, בשם אחוד הרבנים וחברי הכוללים הגולים בשנחאי, בו מבטאים הרבנים את תודתם על כספי התמיכה בשעתם הקשה ביותר, חתום בידי הגאונים רבי מרדכי רוגוב אב"ד סייני, בעל 'עטרת מרדכי', ורבי אברהם ישראל קאפלינסקי אב"ד דסינייסק. שנחאי י"ב לחודש שבט תש"ב, 1942.

"הננו להביע את רגשי תודתנו וברכותינו הלבביות אל כבודם עבור גודל השתדלותם לעזרתנו אשר בזה רואים אנחנו כי ב"ה לא אלמן ישראל, ועוד נמצאים במזרח הרחוק בני עליה מועטים היודעים ומרגישים בצערן של ת"ח. את העזרה שני אלפים ד' קבלנו ומי יוכל להעריך את גודל ערך מפעלם בזה כי קשה מאד לתאר על הכתב את המצב הנורא והאיום של הרבנים הפלטים כעשרים רבנים גדולי ישראל ומנהיגי האומה עם משפחותיהם מהם חולים וחלשים עם ילדיהם הרכים עטופים ברעב ממש... מבקשים אנחנו מאת כבודם לחזק ולהוסיף על המעמד החדשי שהעמידו במחנם עבורנו ולעולם לא ישכח החסד הזה ויכתב בספר הזכרון אשר לפני ד' ובזכות הצלת נפשות של אלה המשפחות יתברכו בכל הברכות וההצלחות כנפשם וכנפש המברכים מעומק לבבם חברי אחוד הרבנים הגולים פה שאנכאי... בשעה שהעולם כולו שקוע עכשיו ברציחה ובעת הזאת נמצאים במזרח הרחוק אנשי חסד עסוקים בהצלת נפשות בודאי השי"ת [ה' יתברך] יזכור זה ובזכות זה ישוכו המים מי המבול מעל הארץ. בשם אחוד הרבנים מרדכי רוגוב אב"ד דסייני, אברהם ישראל קאפלינסקי אב"ד דסינייסק".

כמו באירופה, גם בשנחאי הפליטים היהודים חיו בפחד מתמיד תחת השלטון של משתפי הפעולה עם הנאצים, והחשש היה שהנעשה באירופה הכבושה יקרה גם בסין שתחת הכיבוש היפני. חששם גבר, כאשר החליט השלטון היפני לרכז בגטו את כל הפליטים שהגיעו אל העיר. על אף דרישת הנאצים, היפנים לא הסגירו לידיהם את היהודים, אבל עוני מחפיר ורעב מתמיד היו מנת חלקם של הפליטים, וכספי התמיכה שנשלחו אליהם בדרכים נפתלות הם אלו שקיימו למעשה את הגולים באותה עת. רבי מאיר אשכנזי, רבה של שנגחאי בשנים 1926-1949, סיפר כי בשעה שהגיעו לשנחאי למעלה מ 1000 פליטים יהודים מפולין למעלה ממחציתם רבנים ובחורי ישיבה ובהשפעת בני הישיבות מיר, ליבאוויטש ו"חכמי לובלין" נשתנה לחלוטין פרצופו של היישוב היהודי בשנחאי, וכל זה לא יכול היה להעשות ללא כספי התמיכה שהגיעו מכמה ארצות בסודיות מוחלטת, אשר אפשר את קיומם של החיים הגשמיים והרוחניים כאחד.

[1] דף נייר מכתבים רשמי של 'אחוד הרבנים והכוללים גולי פולין וליטא בשנגהאי'. 28x22 ס"מ. חורי תיוק. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט