מכירה 23 /
פריט 143

143 מ-

250

143

אין מטיילים שחזרו - הסיפור על פשעו הגדול של היטלר - ספרו של הנרי שוסקס על אודות מרד גטו ורשה - עותק עם הקדשת המחבר

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.12.2023, 19:00

No Traveler Returns the Story of Hitler's Greatest Crime - אין מטיילים שחזרו - הסיפור על פשעו הגדול של היטלר - ספרו המונומנטלי של Henry Shoskes אודות גטו ורשה ואירועי המרד, הוצאת Doubleday Doran, ניו יורק 1945 - מהדורה ראשונה. הקדמה מאת Curt Riess. עותק עם הקדשת המחבר לכנר היהודי פולני Henryk Szeryng.

ספרו של הפליט הפולני ד"ר הנרי שוסקס אשר שימש כמנהל הכללי של הבנק השיתופי המרכזי בורשה לפני פרוץ המלחמה ועמד בראש 650 קואופרטיבים שכללו 280,000 חברים. ד"ר שוסקס חי בגטו ורשה בזמן המלחמה והיה עד בעצמו לכלל האירועים המתועדים בספר ולאירועי המרד של 1943. בתום המלחמה היו באמתחתו חומרים היסטוריים רבים כל כך המתעדים את חיי היהודים בגטו, באופן שהוא היה כמעט האדם היחיד שנמצאו בידו תיעודים רבים כ"כ על החיים בגטו ורשה בשנות המלחמה, ועל מרד הגטו. ראשית, הוא עצמו היה מאנשי הגטו והיה עד למאורעות עצמם, הוא הכיר רבים מהאנשים שהשתתפו בו, הוא החזיק בדוחות רשמיים של המחתרת הפולנית - חלקם מודפסים חלקם בכתב יד, כמו"כ הוא החזיק באוסף גדול של עיתוני המחתרת הפולנית מזמן המרד ועוד קודם לכן, היו ברשותו דיווחים שהוציאו נציגי ממשלת פולין הגולה, הוא החזיק באינספור עדויות של אנשים מהגטו, והוא אף הכיר אנשים רבים בעלי תפקידים חשובים בגטו עוד לפני פרוץ המרד - כמה מהם היו חבריו הטובים ביותר. בנוסף, במסגרת תפקידו הוא שוחח עם רבים מהנאצים שהיו אחראים להקמת הגטו בחודשיו הראשונים, אלו שגם לבסוף היו אחראים להריסתו, והיה עד קרוב לכל ההתארגנויות המחתרתיות שקדמו לפרוץ המרד. על התיעוד אשר הביא בספרו כאן הוא התבטא: "הסיפור שאני מספר הוא הרבה יותר גדול ממני... הרבה יותר גדול מכולנו. אני רק רוצה לספר את הסיפור". סיפורו שלו המובא כאן משולב בסיפורם של עשרות מיהודי הגטו המפורטים כאן בשמותם ופירוט נרחב של כל מה שאירע עמם.
בין היתר נחשף לראשונה סיפורם ההירואי של היהודים שהצליחו לברוח מגטו ורשה בעיצומו של המרד באמצעות מנהרה באורך שלושה ק"מ שחפרו מבעוד מועד - דרך אותה מנהרה ברחו כמה לוחמים יהודים והצטרפו למחתרת הפולנית, כשהם מצליחים להעלים את עקבותיה על ידי סתימת פתיחה בעפר. עמנואל רינגלבלום ומשפחתו השתתפו במרד והיו בין אלה שהצליחו להימלט דרך מנהרת הגטו.

מהפרסומים המפורטים והמוקדמים ביותר אודות גטו ורשה והמרד.

XIII, 267 עמ'. מצב טוב - טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט