מכירה 21 /
פריט 107

107 מ-

250

107

אנחנו תובעים! התליינים של מחנות הריכוז - עדות מוקדמת מבעל ואשה אסירי מחנות זקסנהאוזן ברגן בלזן ואושוויץ - בשפה ההולנדית. האג, [1946]

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $240
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
08.05.2023, 19:00

Wij klagen aan! : de beulen van de concentratiekampen אנחנו תובעים! התליינים של מחנות הריכוז. מאת H.F. Kemperman, Mary Kemperman-Peitel - ה. פ. קמפרמן ומארי קמפרמן-פייטל. הוצאת DE HOFSTAD, האג [1946]. עדות ראשונית מפורטת ומוקדמת על ההתעללות שחוו בעל ואשתו במחנות המוות הנאצים. מלווה בתצלומים קשים מהמחנות. הולנדית.

"את גורלנו בשנים 1941-1942 לא ניתן לתאר... אני עצמי חזרתי הביתה מרוטש... עם אשתי ששהתה שלוש שנים במחנה הידוע לשמצה ברגן בלזן ואושוויץ... מעט מאד חזרו הביתה מברגן בלזן, הם נרצחו באלפיהם, נתלו, הוכו למוות, הומתו בגז, הורעבו, נשרפו חיים. ואלה שנותרו שבורים נפשית ופיסית, חבולים עד סוף ימיהם... אנשי הולנד, אסור לשכוח מה שהנאציונל סוציאליזם ועדר האס אס שלו עשו לנו ולבניכם, בנותיכם, האבות, הילדים, והאמהות שלכם..." (מהמבוא).
קורותיו של אסיר מחנה זקסנהאוזן-אורניינבורג ורעייתו ממחנה ברגן בלזן ואושוויץ - עדות מרטיטה ומפורטת על הקורות אותו ואת חבריו האסירים במחנה - בפרט האסירים שהובאו לשם מהולנד, אשר פורסמה זמן קצר לאחר תום המלחמה. קמפרמן מתעד בהרחבה ובדיוק רב כל רגע ורגע שעבר במחנה, ואשתו מוסיפה תיאורים מזיכרונה על הקורות אותה בעצמה. ברבים מדפי הספר הוא מתאר את העינויים הקשים שעברו הוא וחבריו האסירים בידי מפקדי האס אס והקאפו. תיאורים אלה קשים לקריאה מבחינה רגשית, וכמעט שלא ניתן להעלות על הדעת שנעשו הזוועות האלה (אחד התיאורים הקשים בספר הינו הולכתם של הנידונים למוות בתלייה לצלילי מוסיקה שאסירים אחרים הוכרחו לנגן בשעה שחבריהם מוצאים להורג). חלק נרחב בספר מתאר את שיטות הענישה וההוצאה להורג במחנה בהן נקטו אנשי האס אס, ואת החוקים הנוקשים שכמעט לא השאירו סיכויים לאסיר להישאר בחיים. באחד הפרקים עורך המחבר רשימה ארוכה של כל שיטות העינויים שהכיר במחנה, ובהמשך הוא מתעד לפרטים את האופן שבו נקטו הנאצים בכל אחת מהן, ובעבור מה נענש האסיר כל סוג של עונש, ומי היו המענישים, ומוסיף: "כל העונשים היו סדיסטים, מרושעים מכדי לציין, אדם מבחוץ לא מסוגל ליצור אפילו מושג קלוש של מה שקרה בפועל... ובכל זאת אנו מעידים על כך, ראינו את זה מידי יום, מידי שעה, עברנו את כל זה...". בחלק זה של הספר אשתו מוסיפה אף היא תיאורים קשים על האופן בו התעללו הנאצים בנשים היהודיות באושוויץ ובברגן בלזן. זוהי אחת העדויות המפורטות הראשונות שנכתבה בשפה ההולנדית מבעל ואשה שעברו בעצמם את זוועות המחנות וניצלו, עדות שפורסמה זמן קצר ממש לאחר המלחמה. הספר מלווה בתצלומים קשים של גופות הנספים במחנה דכאו ובמחנות נוספים, "קורבנות של גז, עינויים, תלוייה, וכדו'".

נדיר. קטלוג הספריות העולמי world cat מופיע הספר בספריות בהולנד בלבד.

48 עמ'. 21 ס"מ. כתמים קלים בכריכה. מצב טוב - טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט