מכירה 25 /
פריט 151

151 מ-

271

151

בולי "פוטש הרייך" אשר עוצבו על ידי מחלקת התעמולה של כוחות הברית במלחמת העולם השנייה

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $240
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
08.04.2024, 19:00

ארבעה בולי Futsches Reich בדמות היטלר עם שיני גולגולת בערך של 12 פנניג, אשר החדירו בעלות הברית בחודש פברואר 1945 אל תוך שירותי הדואר הנאצים, במטרה להעביר מסרים לאוכלוסייה הגרמנית, ולשבש את מערך המסרים של ההנהגה הנאצית.

בולי פוטש הרייך ("הרייך ההרוס") נוצרו על ידי כוחות הברית במסגרת מה שכונה "מבצע קורנפלקס". הבול אשר הודבק על גבי מעטפות "ריגול" ייעודיות עוצב בצורת פניו של היטלר בפרופיל כששיני הגולגולת שלו חשופות. מטרת העל של המבצע כפי שהוגדה על ידי מתכנניו הייתה "לשבש את המורל של העם הגרמני על ידי שימוש במבצע לוחמה פסיכולוגי בקנה מידה גדול" (PSYOP). הפצת התעמולה במכתבים שיחדירו אל תוך מערכת הדואר הגרמנית נחשבה כשיטה אידיאלית להגיע לאוכלוסייה הגרמנית ולערער את התמיכה באדולף היטלר. בעלות הברית השתמשו בדואר הרגיל ודרכו העבירו את המסרים האנטי נאצים. מבצע זה יצא לדרך על ידי "משרד השירותים האסטרטגיים" ושמו "מבצע קורנפלקס" התייחס לדגני הבוקר האמריקאים האהובים, משום שבשעה זו ביום הדואר היה מגיע אל תיבות התושבים. המבצע היה מורכב. פקידי ה OSS אשר היו אמונים על המבצע אספו שבויים גרמנים עם ניסיון קודם בשירותי הדואר הגרמני ה"רייכפוסט" - תמורת חשיפת מידע באשר לשיטת האיסוף והמיון של הדואר הגרמני קיבלו השבויים תנאי ארוחות טובות יותר כשבויי מלחמה. באמצעותם הגיעו ללמעלה משני מיליון שמות תושבים שנבחרו באקראי הרשומים בשטחי הרייך הגרמני, ויחידת ה OSS הצליחה לזייף למעלה מ 15,000 מעטפות בשבוע. המכתבים הכילו תוכן הנוגע להתרחשויות משפחתיות, וסיפורים אודות אנשים שאינם קיימים, שמטרתם היתה לערער את התמיכה בשלטון הנאצי. על המעטפות הודבק בול "פוטש הרייך". כאשר הכתובת הגרמנית בתחתית הבול שונתה מ'דויטשס רייך' (האימפריה הגרמנית) ל'פוטשס רייך' (האימפריה ההרוסה).

כיצד הצליחו כוחות הברית להחדיר את המכתבים אל תוך מחזור הדואר הגרמני? המכתבים הוכנסו לשקי דואר התואמים במראם לשקי הרייכספוסט הגרמני שה-OSS זייפו, על מנת שיראו כמו השקים המקוריים, כך שלא ניתן היה להבחין בין השקים הללו לשקי הדואר הגרמנים האמתיים. בתוך השקים עצמם כוחות הברית ערבבו את מעטפות בולי פוטש הרייך עם מעטפות הדואר הרגילות, דבר שהקשה על הנאצים למצוא כל מעטפה כזאת בנפרד. השקים הועמסו על מטוסים של חיל האויר היחידה ה 15, ועל קבוצת לוחמים הוטלה המשימה להפציץ את רכבות הדואר הגרמניות, ולהשליך את השקים עם המעטפות המזויפות אל בין ההריסות. בערבוביה שנוצרה בין השקים בעקבות ההפצצה וההשלכה של השקים המעורבבים, הגיעו הגרמנים לאסוף כל מה שנמצא על הקרקע, מבלי שהבחינו בין מעטפות הדואר הרגילות לאלו שהושלכו ממטוסי בעלות הברית, וכך מצאו המעטפות עם בולי פוטש הרייך את דרכן אל הדואר הגרמני ונשלחו לכתובות הייעודיות. המשימה הראשונה של מבצע קורנפלקס התרחשה ב-5 בינואר 1945, כאשר רכבת דואר ללינץ הופצצה. שקיות שהכילו בסך הכל כ-3,800 מכתבי תעמולה הושלכו למקום ההריסה, אשר נאספו לאחר מכן ונמסרו לגרמנים על ידי שירות הדואר.

הבריטים היו הראשונים לזייף את בולי ראש היטלר בערכי 3, 4, 6 ו-8 פנניג משנת 1941 ועד סוף המלחמה. הזיופים האמריקניים מיקדו חלק ניכר ממאמציהם בבול 12 פנניג שלפנינו, אשר הציג את ראשו של היטלר והגולגולת החשופה. בולי הדואר שהודבקו על המעטפות היו בערכי זיוף של 6 ו-12 בולי פנניג היטלר והם הודפסו על ידי המשרד לשירותים אסטרטגיים.

בשונה מבולי התעמולה שנעשו באופן מופגן בהם השתמשו בעלות הברית בסמלים של האס אס ובדמויות מנהיגי הנאצים כדי לבזות את האויב הנאצי ואשר נועדו להתפרסם כחלק מתעמולה גלויה, בולי הריגול נועדו שלא להתפרסם, ולעשות את עבודתם בתוך מערך הדואר הרגיל, וניתן היה באמצעותם אף לשלוח מסרים מכוונים לתושבים עצמם, והם שמשו למעשה כאמצעי ריגול לכל דבר.

מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט