מכירה 25 /
פריט 53

53 מ-

271

53

בית המשפט העליון הכריז קפטן דרייפוס חף מפשע - גיליון העיתון "ניו יורק הראלד" המכריז על זיכויו הסופי של אלפרד דרייפוס

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $220
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
08.04.2024, 19:00

גיליון העיתון The New York Heraled - המהדורה האירופאית בפריז (אנגלית), מיום 13 ביולי 1906 המבשר על זיכויו הסופי של אלפרד דרייפוס אשר הוכרז בבית המשפט לערעורים - יום למחרת הכרעת הדין שהביאה את המשפט המפורסם בהיסטוריה לסיומו. כולל ראיון נדיר עם אלפרד דרייפוס לאחר זיכויו הסופי: "זו הייתה משימה לא קטנה ללמוד את מספרם הרב של המסמכים ולהפריך את ההאשמות, ברורות או מוסוות, שהוצבו נגד אדם חף מפשע. כעת אני לקראת סוף סבלותי. הכבוד מוחזר לי... לכל אלה אשר הגנו על האמת ועל אדם חף מפשע, אני אומר 'תודה!"

בכתבה נרחבת על תוצאות המשפט תחת הכותרת: "בית המשפט העליון הכריז קפטן דרייפוס חף מפשע", המלווה בתמונתם של דרייפוס ופיקאר נכתב: " הוא (בית המשפט) מודיע כי ההרשעה נקבעה בטעות וכי שום דבר לא מתקיים מהאישומים שנעשו. ה משפט על ידי בית משפט צבאי לפיכך מיותר. כתוצאה מהחלטה זו, מ. דרייפוס חוזר לתפקידו המקורי בצבא הצרפתי... לאחר חקירה ממושכת של לשכת ה-Criesp minal, ולאחר בחינת התיק לתיקון על כל הפרטים, הרשות השיפוטית העליונה בצרפת הכריזה אתמול כי קפטן אלפרד. דרייפוס נידון בטעות ושהוא חף מפשע באשמות הבגידה שהוגשו נגדו ....". הכתבה הארוכה בעניין, מפרטת כיצד בית המשפט ביטל את פסק הדין של בית הדין הצבאי מיום 9 בספטמבר 1899 אשר הרשיע את דרייפוס ודן אותו לעשר שנות מאסר, בית המשפט קבע כי הגזר דין ההוא היה טעות, וקובע כי לא יהיה משפט נוסף. " בכך מסתיים משפט דרייפוס. .. כאשר מ. באלוט בופרה נשיא בית המשפט סיכם אתמול אחר הצהריים את קריאת פסק הדין, לא נשמעו מחיאות כפיים... אבל מלמול ארוך של שביעות רצון נמלט מהשפתיים של הנוכחים. אלה כללו את אמיל זולה, בנו ובתו הצעירים של אלפרד דרייפוס, מדאם לואיס דרייפוס, לוטננט-קולונל פיקווארט, מייג'ור טארגה...".
הקראת פסק הדין ארכה שעה ועשר דקות. היא מצהירה כי ה"בורדרו" שעליו התבססה בעיקר ההרשעה לא יכול היה להיות פרי עבודתו של דרייפוס ובוודאי היה זה של מייג'ור אסטרהאזי; שלראיות הנוספות שהובאו ברן אין ביסוס למעשה, וכי ההודאה הנקראת של דרייפוס היא שקרית. כתוצאה מכך, בית המשפט הגיע למסקנה כי "שום דבר בטבעו של פשע או עוון לא מתקיים נגד דרייפוס". עוד מדווח העיתון כי כעת דרייפוס יוחזר לתפקידו והממשלה תבקש להעלותו לדרגת רב סרן, בית המשפט המליץ לסלק מהצבא את כל הקצינים שהיו מעורבים בזיופים שהביאו להרשעתו של דרייפוס, וחברי המסדר שהוכרזו בעבר כבלתי ראויים בגלל שהגנו על מ' דרבפוס יוחזרו לתפקידם. בנוסף, הממשלה הודיעה על נכונותה להורות על פרסום פסק הדין על קירות כל קומונה בצרפת.

בהמשך הכתבה מובא ראיון עם דרייפוס תחת הכותרת "כבודי מוחזר לי": " כתב של "הזמנים" פנה אתמול אחר הצהריים למר אלפרד דרייפוס... ומצא אותו יושב ליד חלון שקוע במחשבות, ועיניו עוקבות אחר תנועת העננים. "הניסיונות שלך היו קשים וארוכים", אמר הכתב. "כן, " ענה מ' דרייפוס, "עוד הרבה זמן. החקירה של לשכת הפלילים נראתה לי בלתי נגמרת. אבל עבודה קשה הביאה את השלווה. יחד איתי מורנרד, יועצי וידידי, הכנתי את ספר הזיכרונות אשר הוא הציג בפני בית המשפט. וזו הייתה משימה לא קטנה ללמוד את מספרם הרב של המסמכים ולהפריך את ההאשמות, ברורות או מוסוות, שהוצבו נגד אדם חף מפשע. כעת אני לקראת סוף סבלותי. הכבוד מוחזר לי". מ' דרייפוס סירב לדבר על מתנגדיו, אבל כתב ה"זמנים" הבין שיש בין האנשים האלה אחד-עשר שהוא לא יסלח שנים רבות, אם יסלח בכלל. השיחה פנתה אז לתפקידו של מ' דרייפוס בצבא, אך הוא סירב לדבר בנושא זה. "בשלב זה", אמר, "בית המשפט לעונשין גזר את פסק דינו. כעת אני שוב קצין, ולכן אני חייב לדחות כל ראיון. יש לי רק מילה אחת להוסיף. לכל אלה אשר הגנו על האמת ועל אדם חף מפשע, אני אומר תודה!" . בהמשך הכתבה מובאת רשימה של האירועים המרכזיים בפרשה החל מראשיתה ב 1894.

ב 12 ביולי בית המשפט לערעורים ביטל את פסק הדין של בית המשפט ברן, יום למחרת החליטה האסיפה הלאומית ברוב קולות להשיב לדרייפוס (ולפיקאר) את דרגות הקצונה שלהם, בכך באה פרשת דרייפוס על סיומה.

ה-New York Herald היה עיתון בתפוצה גדולה שבסיסו בעיר ניו יורק, שהתקיים בין השנים 1835 ו-1924. הוא נוסד כעיתון בלתי תלוי שאינו תומך בשום מפלגה. ב-1845 היה זה העיתון היומי הפופולרי והרווחי ביותר בארצות הברית. בשנת 1861 הוא הפיץ 84,000 עותקים וכינה את עצמו "כתב העת המופץ ביותר בעולם."
המהדורה האירופאית של העיתון (הגיליון שלפנינו) החלה לצאת באוקטובר 1884 בשמו הרשמי Herald European Edition-Paris, ואף בשנים שקהל של העיתון גדל, רוב קוראיו היו בצרפת או במדינות בסביבתה. כאשר כוחות המשלוח האמריקאים החלו להגיע לצרפת ב-1917, הביקוש ל-Paris Herald נסק, כאשר בסופו של דבר הודפסו כ-350,000 עותקים בכל יום. לאחר המלחמה המהדורה האירופית הפכה לעמוד התווך של תרבות הגולים האמריקאית באירופה. ברומן של ארנסט המינגווי, The Sun Also Rises (1926), הדבר הראשון שגיבור הרומן ג'ייק בארנס עושה בשובו מספרד לצרפת הוא לקנות את ה-New York Herald מקיוסק בבאיון שבמחלקת בס-פירנאים ולקרוא אותו בבית קפה.

8 עמודים. 56 ס"מ. גיליון שלם. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט