מכירה 23 /
פריט 73

73 מ-

250

73

בתי היהודים ובתי כנסת נשרפו ונהרסו... - גיליון הניו יורק וורד טלגרם המדווח על פוגרום ליל הבדולח - 17 בנובמבר 1938

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $220
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.12.2023, 19:00

גיליון העיתון האמריקאי New York World Telegram מיום 17 בנובמבר 1938 המדווח על הפוגרום שביצעו הנאצים ביהודים בליל הבדולח.

בשער הגיליון מופיע התצלום בו נראה בעל חנות יהודי מנקה את הזכוכיות השבורות בפתח חנותו כשברקע נראים דגלים עם צלבי קרס. התיאור המלווה את התצלום: "הזעם הנאצי הרס חנויות יהודיות בברלין לאחר רצח ארנסט פום ראט, דיפלומט גרמני זעיר, על ידי יהודי פולני מטורף. בתמונה נראה בעל חנות יהודי בברלין מפנה זכוכית שבורה מחזית החנות שלו. לאחר שיטאטא יצטרך לשלם 'פיצויים'". התצלום המופיע כאן בעמוד השער הינו אחד התצלומים המזוהים ביותר עם ליל הבדולח, והוא הופיע פעמים רבות במשך השנים באינספור במות אשר עסקו בנזקים שביצעו הנאצים לחנויות היהודים בליל הבדולח. בכתבה המופיעה לצד התצלום מדווח על ילדים יהודים אשר גורשו מבתיהם בהתפרעות הנאצית הכותב מוסיף כי: "בכל מקום נעצרו רופאים יהודים וחולים נותרו ללא טיפול רפואי. בתים ובתי כנסת נשרפו ונהרסו. חנויות נהרסו, על מסעדות נאסר לשרת יהודים. בשטוטגרט, במהלך המהומות יהודים הובלו על ידי ההמונים והוכנסו לתוך ניידות משטרה. בברסלאו מהנדסי צבא הקיפו בדינמיות בית כנסת באופן שהוא קרס על בית ספר יהודי ליד. בפרברי ברלין גורשו ילדים יהודים מבתי יתומים יהודים, לאחר מכן הבתים נהרסו. בשום זמן לא התערבו מכבי האש או המשטרה, אלא כדי להציל רכוש ארי. מאות אלפי יהודים נעלמו מכל עיירה בכל גודל. היום נאמד סך המעצרים ברחבי הרייך ב 50,000...". עוד מדווח על זוג יהודים שהרעיל את עצמו ואת ילדיהם כדי להינצל מפרעות הנאצים, וכי לאורך גבול הולנד-גרמניה מאות יהודים ניסו לברוח מגרמניה. השומרים הגרמנים אפשרו להם לעבור, אך פקידים הולנדים החזירו אותם לאחור בהמתנה לפקודות חדשות מהאג. "רבים מהפליטים חיים ביערות ליד הגבול כבר כמה ימים".
בידיעה נוספת שמפורסמת בעמוד השער מדווח כי ד"ר אנגרף הכריז היום על גירוש היהודים מבתיהם באופן רשמי, ומצוטט לשון הצו הקובע כי הממשלה הנאצית מבטלת את חוק ההגנה לדייר של היהודים, וכי 8000 בתי יהודים בברלין יפונו מתושביהם היהודים ובתיהם יחולקו בין הגרמנים. ידיעה אחרת עוסקת בתגובתו של אדולף היטלר לרצח של פון ראט ובעיקר בפשר שתיקתו בעת הלוויה, ובמה שהוא מתכנן ליהודים בתגובה. בעמוד 2 מופיעה קריקטורה גדולה של צלב קרס מדמם והכיתוב: "ציווליזציה זועמת. את מי היו האלים הורסים...", עוד דווח על כך שיוזף גבלס שר התעמולה הנאצי תקף את ראש עיריית ניו יורק על כך שהוא מעסיק יהודים, וכן על כך ששגריר ארצות הברית בגרמניה הוחזר לארצו, על החרמה של סחורה גרמנית, ידיעה אחרת מדווחת על תכנית גב לפליטים שמקדמת בריטניה, ועוד.

38 עמ'. 58 ס"מ. גיליון שלם. קרעים קלים בשוליים. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט