מכירה 19 /
פריט 124

124 מ-

275

124

דו"ח רשמי על אסון 'שיירת הדסה' - מאי 1948 - הוגש כחודש לאחר האסון

מחיר פתיחה: $120

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $240
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
15.02.2023, 19:00

דו"ח רשמי על אסון 'שיירת הדסה' אשר הוגש בידי ש. הורוביץ לד"ר ד. ו. סנטור - אדמיניסטרטור האוניברסיטה העברית ביום 9/5/1948, כחודש לאחר האסון. כ -80 דפים מודפסים במכונת כתיבה ובהם פירוט נרחב - עדות של ניצולי טבח הדסה על אירוע הטבח והשלבים שקדמו לו.

הדו"ח מגולל למעשה לפרטי פרטים את שלבי אסון "שיירת הר הצופים" המפורסמת, בו הותקפה שיירת המשוריינים הישראלית אשר עשתה את דרכה להר הצופים ב 13 באפריל 1948, במהלכה מצאו את מותם 78 מנוסעי השיירה - עובדי רפואה של בית החולים הדסה הר הצופים (ביניהם מנהל בית החולים הדסה, ד"ר משה בן דוד), עובדי האוניברסיטה העברית, אנשי ההגנה מגיני ההר, חולים, מבקרים ואזרחים - לאחר שהותקפו בידי פורעים ערבים כנקמה על פרשת דיר יאסין.

הדו"ח כולל בין היתר רקע על התארגנות השיירה והדרך להר הצופים בכלל, תיאור נרחב דקה אחר דקה במשך יום האסון, החל משעה 9:00 בבוקר עת התאספו משתתפי השיירה ברחובות שונים בירושלים, הבדיקות שנערכו לבחינת מצב הדרך והאבטחה הביטחונית, והכשלים בבחינת השטח, ההתפוצצות הראשונה של מכונית הליווי, ולאחר מכן התפוצצות שני האוטובוסים, וההתקפה הערבית המשולבת על המכוניות שנתקעו במקום, התגבורת הצבאית שאחרה להגיע, ניסיון אנשי השיירה להגן על עצמם, עדות מצמררת על הגופות שנשרפו ובקושי זוהו (אלו שהובאו לקבר אחים), וכן על הנעדרים.

מופיעים תמלילי עדויות מפורטות שנתקבלו מאנשים שניצלו באירוע והוגשו כחלק מחקירת האסון - בהן הם מפרטים את תרחיש האסון כל אחד מהמקום בו נכח בזמן האירוע, והמראות הקשים להם היה עד, ביניהם: ד"ר אגון ריס, ד"ר היינריך פויכטונגר, ד"ר דוד אולמן, אוליצקי, מר פנחס זריצקי, ד"ר ליפא שפירא, זאב נסצקי, אריה סצמסקי (המפרט בעדותו כיצד הבחין בערבי חמוש שעבר בדיוק לפני המכונית בה נסעו, וכיצד תוך דקה באה ההתפוצצות) יצחק הופמן, ועוד. כמו"כ מופיעה רשימה של "שמות הפצועים הנמצאים בהדסה הר הצופים'", ו"שמות ההרוגים". במבוא לדו"ח כותב העו"ד שערך אותו, מר ש. הורוביץ כי חקירת האסון נמשכה יותר זמן מכפי שחשב כיוון שהשלטונות הביטחוניים לא שיתפו עמו פעולה, וכן בשל העובדה כי גבה עדות מפי פצועים במצב קשה שלא בדיוק זכרו כל פרט שנשאלו עליו.

כמו"כ חושף הדו"ח את אזלת היד של אנשי ההגנה באירוע שחיכו להסכמת הבריטים על מנת להתערב אשר זו מיאנה להגיע, וכן את התעלמות הבריטים עצמם מן המצב הקשה לאחר שכבר נודע על יהודים הנטבחים. (על פי עדותו של דוד שאלתיאל, במשך כ-6 שעות סירבו הכוחות הבריטים להתערב ולחלץ את השיירה. הבריטים אף מנעו מ"ההגנה" לארגן מבצע חילוץ).

כ 80 דף (33x20 ס"מ), נתונים בתקייה מקורית משנת 1948 שכותרתה: "הרציחות של שייח גראח". מצב טוב -טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט