מכירה 20 /
פריט 62

62 מ-

236

62

דרכון חסות של יהודיה, בחתימת חסיד אומות העולם ראול ולנברג

מחיר פתיחה: $3,000

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $3,000
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
19.04.2023, 19:00

Schutz-Pass [דרכון חסות] של היהודיה לילי גרטנר-פטאקי (Lili Gartner-Pataki) ולבתה קתלין (Katalin) בידי שגרירות שוודיה בבודפשט. חתום בחתימת-ידו של ראול ולנברג. 24 באוגוסט 1944. גרמנית והונגרית.

"דרכון חסות" המעיד כי האוחזת בו ובתה הן בנות-חסות של הממלכה השוודית. חתום בחתימת-ידו של ראול ולנברג, ובחתימת ידו של השגריר השוודי Carl Ivan Danielsson. כמו"כ מופיעות חותמות הדיו של שגרירות שוודיה בבודפשט ובחתימתה של בעלת הדרכון גרטנר-פטאקי. השם (Pataki) Lili Gartner מופיע ברשימת מחזיקי "דרכון ולנברג", המצויה במוזיאון והארכיון היהודי-הונגרי.

בשנות מלחמת העולם השנייה, הנציגות הדיפלומטית של שוודיה הנייטרלית בבודפשט עסקה כל העת בהנפקת תעודות מעבר לצורכי הגירה לשוודיה, שלמשך תקופת מה העניקו למחזיקים בהן חסינות מסוימת מן ההתנכלויות והשילוחים. פעילות זו עמדה תחת סמכותו של הדיפלומט פר אנגר, אשר הוכר לימים כחסיד אומות העולם. אולם יכולתו של אנגר הייתה מוגבלת, ומאות אחדות של אשרות שהנפיק היו טיפה בים אל מול המוני היהודים ששולחו או שיועדו להישלח להשמדה. הנציגות פנתה בדרישה דחופה למשרד החוץ השוודי להגדלת מצבת כוח האדם בנציגות לטיפול בהנפקת התעודות ליהודים. הקריאה נפלה על אוזניים קשובות בסטוקהולם, וממשלת שוודיה אף פנתה בדרישה לממשלת הונגריה לעשות ככל יכולתה לבלימת משלוחי היהודים, דרישה שהצליחה לעצור לתקופת מה את הגירושים.

ראול ולנברג איש עסקים שפעל כדיפלומט שוודי בהונגריה בתקופת מלחמת העולם השנייה, הגיע לבודפשט ב-9 ביולי 1944, כשמינויו הרשמי היה מזכיר ראשון בצירות השוודית, והוא מצויד, על-פי דרישתו, בסמכויות פעולה נרחבות ותקציב ניכר שנועד להצלת יהודים. בשלב זה כבר שולחו כ-400,000 מבין יהודי הונגריה להשמדה, במבצע רחב היקף שאורגן על ידי אדולף אייכמן. ולנברג ריכז את מאמציו בניסיונות להצלת רבים ככל הניתן מבין 200,000 היהודים שנותרו בבודפשט. לצורך כך הנפיק דרכונים שוודיים מיוחדים כדוגמת הדרכון שלפנינו, המעידים שהאוחז בהם הוא בן חסותה של שוודיה הממתין ל"חזרה למולדת". דרכונים אלה היו למעשה שכלול והרחבה של השיטה שבה נקטה הנציגות השוודית עוד טרם הגעתו של ולנברג. למסמכים שהנפיק לא היה תוקף חוקי אמיתי, אך ולנברג שהכיר היטב את צורת החשיבה הנאצית ואת נפתולי הבירוקרטיה שלה, הקפיד להדפיס את דרכוניו כך שתהיה להם חזות מרשימה, עתירת סמלים, חותמות וחתימות, והם נראו כמשקפים סמכות בינלאומית גבוהה ורבת השפעה.
באמצעות דרכונים אלה הציל ולנברג עשרות אלפי יהודים משילוחם להשמדה בטוחה. רבים מהיהודים אשר החזיקו דרכונים אלה לימים כינו אותם "אות החיים" אשר היה מונח בכיסם.

בין יתר פעולותיו של ולנברג להצלת יהודים - הוא הנפיק וחילק אלפי דרכוני חסות שוודיים ליהודי בודפשט, הקים רשת של בתי מחסה בחסות הכתר השוודי כמקלט בטוח ליהודים, הפעיל לחצים שונים על בכירים נאצים והונגרים לעצירת משלוחי יהודים לאושוויץ, ואף התעמת עם אנשי אס אס ובלם בגופו גירוש של יהודים.

עדויות מספרות על ראול ולנברג שנהג להגיע לתחנת הרכבת שם רוכזו היהודים לקראת המשלוח לאושוויץ, תוך שהוא קורא מתוך פנקסו השחור, בסמכותיות רבה, רשימה של שמות של אוחזים לכאורה בדרכוני חסות ודורש להסירם מן הרכבת ולשחררם. הוא לא היסס לטפס על גג הרכבת ולהמשיך לחלק מכל הבא ליד דרכונים, תוך עימות מילולי ופיזי עם השומרים הגרמנים וההונגרים. כשאזל מלאי הדרכונים חילק כל מסמך אחר, כתוב בשוודית ובעל חזות רשמית, עליו הניח ידו, תוך ניצול העובדה שהשוטרים ההונגרים ואנשי האס אס הגרמנים לא הבינו שוודית אך התרשמו ממסמכים רשמיים נושאי חותמות ובולים. ולנברג אפשר לרבים להציג כל פיסת נייר שהיא שמצאו בכיסם, כהוכחה לכאורה לזכאותם לחסות שוודית, תוך שהוא מערים על השומרים. ולנברג עשה כל שביכולתו להצלת יהודים, גם כאשר עבר אייכמן, עקב מחסור זמני ברכבות, לגירוש יהודים מבודפשט לאושוויץ בצעדת מוות רגלית, נהג ולנברג להגיע אל שיירות היהודים התשושים הצועדים, לחלק ניירות ביניהם, ולשלוף מתוכם מאות אנשים שהועמסו על משאיות הצלב האדום שגייס, חזרה אל החופש.

עד תום השלטון הנאצי במדינה, הציל ולנברג לפחות 20,000 נפשות מיהודי הונגריה באופן ישיר - באמצעות חלוקת דרכוני חסות, שיכון בבתי המחסה השוודיים והשבת אנשים מרכבות המשלוחים וצעדות המוות. בנוסף, ניצלו רבבות רבות מתושבי גטו בודפשט הודות להצלחתו של ולנברג לסכל את הוראתו של אייכמן לחיסול הגטו טרם נפילת בודפשט בידי הצבא האדום.
יש המעריכים כי מספרם של היהודים שניצלו בזכות פועלו של ולנברג הינו גבוה בהרבה, וכי ולנברג הציל כ-100,000 יהודים!

עם שחרור הונגריה הוא נעצר על ידי הסובייטים, ומאז נעלמו עקבותיו. ב-1957 טענו הסובייטים כי מת בכלא מהתקף לב. סיפורו ומורשתו של ולנברג מצוינים ברחבי העולם, והוא מן האישים הבולטים והמוכרים ביותר שהוכתרו בתואר חסיד אומות העולם.

הדרכונים שהנפיק ולנברג, כל אחד ואחד מהם, הינו עדות חיה לדורות, לאצילות הנפש האנושית, לקידוש החיים, ולהשתדלות ההירואית להציל כל מי שרק ניתן בשעה שעשרות אלפי יהודים מובלים אל מותם - השתדלות שנעשתה בידי אדם יחיד שלא נכנע לתכתיבי שלטון הרשע הנאצי, בזמן הנורא מכל בהיסטוריה האנושית כולה.

[1] דף, 34 ס"מ. מצב טוב. סימני קיפול. קרעים קלים לאורך סימני הקיפול וקרע חסר קטן במרכז הדף, בהצטלבות סימני הקיפול (רצועות סרט הדבקה בגב, לחיזוק). דרכון החסות ללא תמונת פספורט.

פריטים נוספים

שאל על פריט