מכירה 25 /
פריט 97

97 מ-

271

97

האנגלי מתפלל ליהודי המכתיר את סטלין - גיליון אנטישמי של המגזין סימפליצימוס. מינכן, 1941

מחיר פתיחה: $120

עמלת בית המכירות: 23%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
08.04.2024, 19:00

SIMPLICISSIMUS verlag knorr & hirth kommanditgesellschatt - גיליון השבועון סימפליצימוס - "פשוט מאד" - הוצאת knorr & hirth. מינכן 16 ביולי 1941 - שער אנטישמי עם איור בדמות שופט וגביר אנגלי המתפללים ליהודי המכתיר את סטלין.

בעמוד השער איור של יהודי עם מגן דוד על בגדו ושני מלאכים בדמות זקן ותינוק יהודים עם דגלי מגן דוד (הדגל הרוסי עם מגן דוד בראשו), מימין ומשמאל שתי דמויות של שופט וגביר אנגלי כורעים על ברכיהם בתפילה ליהודי בפנים סטריאוטיפיות וטלאי מגן דוד על בגדו, והכיתוב: "Huldigung der Demokratie S.M. des Konigs von England" - "כבוד לדמוקרטיה של מלך אנגליה", ולמטה מופיע כיתוב הקושר בין סטאלין לאנגלים. הקריקטורה רומזת ליהודים העומדים מאחורי הברית בין רוסיה לאנגליה נגד גרמניה הנאצית.

SIMPLICISSIMUS סימפליצימוס שבועון גרמני סאטירי אשר נוסד בידי אלברט לאנגן באפריל 1896 ובסיסו היה במינכן, יצא באופן רצוף עד 1944 אז חדל מלהתקיים, וחזר והופיע בין 1954 -1967. השבועון נקט קו חוצפני ונועז המלווה בסגנון גרפי מרשים, בין הסופרים שכתבו בו תומס מאן וריינר מריה רילקה. עם עליית הנאצים לשלטון הותקף העיתון ואף אחד מעורכיו תומס תיאודור היינה - יהודי, נאלץ להתפטר ויצא לגלות. באותן שנים העיתון החל למעשה לשרת את הקו האנטישמי שהובילה המפלגה הנאצית על ידי אימוץ הסגנון הקריקטורי של המגזין הנאצי Die Brennessel. הכתבים קרל ארנולד, אולף גולברנסון, אדוארד תוני, אריך שילינג ווילהלם שולץ היו אחראים על הוצאה לאור של גיליונות בעלי אופי אנטישמי מובהק, ועל כך הם תוגמלו על ידי הנאצים.

בשנותיו הראשונות השבועון סיקר את ביאתו של הקיסר הגרמני וילהלם לארץ ישראל בשנת 1898 וגיליון זה הוחרם בידי ממשלת גרמניה - המו"ל בילה חמש שנות גלות בשווייץ ונקנס ב-30,000 מארק זהב גרמני. עונש מאסר של שישה חודשים ניתן לקריקטוריסט היינה, ושבעה חודשים לסופר פרנק ווידקינד. כל הנאשמים הואשמו ב"העלבת הוד מלכותו". הדבר גרם רק להגברת התפוצה, שהגיעה לשיא של כ-85,000 עותקים.

16 עמ'. גיליון שלם. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט