מכירה 21 /
פריט 155

155 מ-

250

155

הגדה לא מסורתית. קיבוץ בית אורן, תש"א [1941]

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $220
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
08.05.2023, 19:00

הגדה לא מסורתית - קיבוץ בית אורן תש"א [1941]. הדפסת סטנסיל עם איורים. טקסטים רבים העוסקים ברדיפות היהודים - "כל התבל לנו מוקד!", בגורל העם היהודי באירופה, המאבק לעצמאות ישראל, ובקיבוץ בית אורן עצמו.

מיד בתחילת ההגדה בטקסט של "נקדש" מצוינים הצרות והמאורעות העוברות על עם ישראל בשנה גורלית זו: "סברי צעירי ישראל, נקבצי גלויות נקדש את חג הפסח הזה, את זכר חללי ישראל בכלאי גולה... נרדפים ומגורשים, מטולטלים על פני ארצות וימים, שוחרי פדות וגאולה". בהמשך אותו עמוד אזכור למאבק לעצמאות בארץ ישראל: "דם חברינו הטהורים, קדושי ההגנה וההפעלה, והלוחמים על כבוד העם ועל שלמות הארץ במערכות העולם נגד שלטון הרשע".
הטקסט של "מה נשתנה" עוסק כולו בצרת העם היהודי בארצות הגולה כולן: "שבכל הזמנים רדפונו הגויים וגם חנונו, ובזמן הזה - כל התבל לנו מוקד!... שבכל הזמנים הבקיע אור בתינו את שחור הליל ובזמן הזה חשכת העולם מאפילה עלינו!..."

בהמשך מופיע קטע "עבדים היינו... במחשכי הגלות" (ברנר), "גברים קדושים אנשים ונשים ירד הדרם... וחשך מאורם" (מתוך מחזור ישן), "במה חזקת פרצו חומה לקראת תנודת ארץ חדשה? (י. למדן), "ציון הלא תשאלי", "הנאנחים והנדכאים" (דוד פרישמן), "להוציא עם משעבודו מדורות לעבדות לחרות", ציטוט מדבריו של הנרי ג'ורג: "בכל מה שהמסורת מספרת לנו על חייו עוברת ונמשכת התשוקה האחת, השאיפה לשמה, לעשות את האנושות טובה, מאושרה, אצילה יותר", "עם שומר", שירי אביב, "והיה באחרית הימים", "ועתה קמנו לפרוק מעלינו עול הגלות" (ברנר), "קומו תועי מדבר" (ביאליק), ו"חזק ואמץ כי אתה תנחיל" (ביאליק)".

לקראת סוף ההגדה מופיע קטע העוסק בהשמדת יהודי אירופה, שכותרתו: "ויהי בשלהי התרצ"ט (1939) וטבח עוללים שטף" - "... עמים מדברים איש לרעהו שפה גלויה, שפה של תותחים ואדים מחניקים ואוירונים ופצצות. האמנם ה"עמים" מדברים? קנוניות של גדולי התעשייה ואדירי ההון... לניצול לשעבוד ולכסף. קנוניות אלה מדברות במקום העמים... בכל חפירות המלחמה נשפך דם ישראל..." לצד קטע זה איור של טנק מרסק גלגלות וראש עם קסדה עליה מצויר צלב קרס. בהמשך מופיע קטע נוסף העוסק בסבלו של עם ישראל בשנה זו.

העמוד האחרון בהגדה עוסק בקבוצת אורן עצמה: "וזאת ההגדה" - "בשנה השביעית לקיום הקבוצה, היא השנה השניה לנחלתה בין הרי הכרמל. במתי מעט יצאנו לדרך. ויהי בתום מחנה העבודה אשר הקימה התנועה בשרון בחורף תרצ"ה ויתלכדו שבעה חברים להיות גרעין ונושא למפעל חדש, ובגדול הגרעין והתרבה מספר חבריו - ונקם לנו מחנה במושבת מגדיאל...", וממשיך ומתאר את מאורעות הארץ, והקמת היישוב למרות ניסיונות האויב להפילו.

גרעין המייסדים של 'בית אורן' הוקם ב-1934 והורכב מחברי הבחרות הסוציאליסטית יוצאי פולין ורוסיה. חברי הגרעין עברו הכשרה במגדיאל וב-1 באוקטובר 1939 עלה הגרעין המייסד לח'ירבת שלאלה כישוב "חומה ומגדל". הקבוצה עברה לבית אורן באוקטובר 1940. בעת הקמתו היה בית אורן היישוב היהודי היחיד בכרמל. ובהמשך הצטרפו אליו קבוצות וגרעיני הכשרה נוספים.

[20] דף. כתמים במעטפת. קרעים עם חסרון בשולי הדף האחרון ללא פגיעת טקסט. מצב טוב -בינוני.

פריטים נוספים

שאל על פריט