מכירה 22 /
פריט 33

33 מ-

255

33

הגנת הגזע' - מגזין איטלקי אנטישמי קיצוני במיוחד - אוגוסט 1938

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $240
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
04.09.2023, 19:00

גיליון של הדו שבועון האנטישמי La Difesa della Razza - 'הגנת הגזע'. 20 באוגוסט 1938 - כתבות נרחבות נגד היהודים כגזע, והאיום שהם מהווים על יציבותה ושלוותה של האומה האיטלקית - מהפרסומים האנטישמים הקיצוניים ביותר אשר הופיע ערב פרוץ מלחמת העולם השנייה. בחלקו העליון של שער הגיליון מופיעה הכתובת האנטישמית: "היו בני אדם ולא כבשים טיפשים, על מנת שהיהודי שביניכם לא יצחק" - ציטוט אשר הופיע דרך קבע בשערי כל גיליונות השבועון.

התמונה הגזענית המוצגת בשער העיתון מרמזת על תוכנו - שלוש דמויות - יווני - איטלקי קדמון, יהודי בעל אף ארוך ובפנים סטריאוטיפיות ואתיופית, כשחרב מונפת על ראשו של היהודי. בעמוד הראשון של הגיליון מופיע איור בו נראים אלף איטלקים, ומשמאל יהודי על רקע מפת איטליה, והכתובת האנטישמית: "לא יהודי אחד מכל אלף איטלקים". במאמר המערכת הפותח את הגיליון נכתב כי בעיית הגזע היא רלוונטית לעם האיטלקי וכי העם האיטלקי כבר בשל לקבל את ה"המצפון הגזעי", וכי הוא מוכן לפלוט את היהודים מתוכו החוצה, אך הדבר לא עוצר בעד היהודי מלהמשיך להשפיע ולהשתלט מבפנים. מטרת הגיליון היא להסיר את המסכה שיהודי איטליה עוטים על פניהם, ולגלות את פרצופם האמיתי.

הכתבה המרכזית בגיליון עוסקת בהגדרת הגזע האיטלקי אל מול הגזעים השמים, כשהוא מציב בתחתית הסולם את הגזע היהודי. הכותב קובע כי כשם שקיים גזע ארי בראש סולם הגזעים, כך קיים גזע איטלקי שמעמדו רם לא פחות, ומנסה לקשור את שני הגזעים בעבר רחוק משותף, בהשוואה לגזעים השמים הנחותים. כתבה זו מלווה בתצלומים של יהודי בעל אף ארוך והכתובת: "תצלום טיפוסי של יהודי בעל מאפיינים הנראים בבירור מהגזע שלו", כמו כן מוצגים יהודי מטורקיסטאן, ותמונה של יהודיה מתימן. ונכתב: "היהודים מייצגים באיטליה את היסוד השמי היחיד מול האוכלוסייה הארית... הם מאופיינים על ידי האף השמי שאין לטעות בו, על ידי הצורה המסויימת של השפה התחתונה, עיניים בצורת שקדים, שיער כהה ולעתים קרובות מתולתל או מקורזל, על ידי קומה בינונית" . ולעומתם דמויות יווניות מהמיתולוגיה היוונית העתיקה המייצגים לשיטתו את אבותיהם של האיטלקים, כשהוא מבליט את היתרונות של האחרונים.

מאמר אחר על ביהודים, תחת הכותרת: "אשכנזים וספרדים, מחלוקת שאסור להתעלם ממנה" עוסק במבנה הגזעי השונה של היהודים הספרדים בהשוואה ליהודים האשכנזים, ומזהיר מפני הסכנות של כל צד. בכתב זו מופיעה תמונת החפץ חיים ומשמשיו (בתצלום המפורסם בו נראה החפץ חיים כשלצידו בנו רבי אהרון, משמשו רבי לייב ברוידא, ונכדו רבי יהושע לויסון, בהמתינם לפגישה עם ראש ממשלת פולניה בענין התערבות בענייני החינוך של היהודים בארצה), כדוגמא ליהודי אשכנז. הכותב מנסה להגדיר את המאפיינים הגופניים השונים בין הטיפוס היהודי הספרדי מול הטיפוס היהודי האשכנזי: "הספרדים בדרך כלל דוליכומורפיים, עם אף קמור, מבט תוסס, עפעפיים נפוחים... שיער מקורזל, הקיף חזה קצר...", ומונה את המאפיינים של האשכנזים. הכותב טוען כי יש להכיר בתכונות השונות שבין האשכנזים לספרדים היהודים משום שעל פי תכונות אלה ניתן לצפות את הניצול לרעה שהם מנצלים את האוכלוסייה האיטלקית. בכתבה זו הוא אף מנסה לחזות מה עלול לקרות אם יתערבבו היהודים באוכלוסייה הסינית מבחינה גזעית ומזהיר גם מפני התערבבות זו. "המדינה היחידה בעולם שבה היהודים היו נטמעים בצורה מושלמת עם האוכלוסייה המקומית תהיה סין".

מאמר אחר המנוסח באצטלה מדעית עוסקת במאפיינים הגזעיים של השיער. הכותב טוען, כי הן מבנה השיער והן שורשי השיער מופיעים בצורה שונה אצל הגזעים העליונים בהשוואה ל"נחותים", וכן חתך האורך של הגולגולת שונה אצל העמים האירופאים בהשוואה לעמים השמים. הכתבה מלווה באיורים הממחישים כביכול את ההבדלים בין סוגי השיער. עוד בגיליון, ניסיון להסביר כיצד עובד עיקרון התורשתיות באמצעות הדגמה מבעלי החיים - הנכדים נוטים לחזור לתכונות סביהם ולאו דוקא הוריהם, ולכן יש לבדוק תמיד דורות אחורה. הכותב מסביר את הקשר בין מבנה הגולגולת לאינטליגנציה, ואת הקשר בין ריבוי הילודה להישגים ממוצעים בלימודים, עליונותם של האיטלקים שנולדו באיטליה, נחיתותם של העמים הצפון אפריקאים ועוד.

ה La Difesa della Razza [ההגנה על הגזע] דו שבועון איטלקי שיצא בין אוגוסט 1938 ל 20 ביוני 1943 על ידי Telesio Interlandi בהוצאת Tumminelli שברומא (5 שנים בהן יצאו בסה"כ 117 גיליונות), ביוזמת בניטו מוסליני אשר האמין באות הכתובה להטמעת רעיונות אנטישמים וגזעניים בקרב האוכלוסייה האיטלקית. הגיליונות היוו את הכלי האנטישמי העיקרי של המשטר הפשיסטי, שנועד לקדם את חוקי הגזע הפאשיסטיים באיטליה. מטרתו היתה להפיץ דוקטרינה "מדעית" של תורת הגזע, ולשכנע את האיטלקים שקולוניאליזם, איסור על נישואי תערובת, וחוקי גזע הם מטרות פוליטיות אשר מעוגנות בחוקי הטבע. המגזין הציג רעיונות חסרי בסיס התומכים בעליונותו של הגזע הארי אליו לטענתו צריכים היו האיטלקים להשתייך, ולהתריע בפני 'הזיהום הביולוגי' שעשוי להתרחש אם יתערבבו האיטלקים עם 'הגזעים הנחותים'. במדורים ה'מדעיים' של המגזין קיבלה הגזענות והאנטישמיות לגיטימציה מנקודת מבט רפואית וביולוגית, תוך התמקדות בהצגת תורות 'גנטיקה' שקריות. המגזין אף הרבה לעסוק בדמוגרפיה בניסיון להציג תחזיות סטטיסטיות המציגות את הגזעים ה"לא ארים" בירידה מתמדת לעומת הגזעים הארים. ככל שנכנסה איטליה עמוק יותר למלחמה בהשתתפות עם מעצמות הציר, כך הקצין הגיליון בתעמולה האנטישמית, בהאשמת היהודים כאחראים למלחמה, ובהתראה מה"סיכונים" שבהתערבבות עם היהודים, שעלולה לגרום ל"זיהום חברתי".

גיליון שלם. 47 עמ', 30 ס"מ. מצב כללי טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט