מכירה 15 /
פריט 77

77 מ-

241

77

הצלת יהדות הונגריה בזמן השואה - תכתובות בין נציגי ממשלת בריטניה לראשי הסוכנות היהודית, ועוד - עותקים של השופט משה לנדוי

מחיר פתיחה: $250

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $400
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
04.04.2022, 19:00

23 דפים בהדפסת סטנסיל עם עדויות ותכתובות אודות השמדת יהדות הונגריה, והניסיון להצילה. במרבית הדפים תכתובת בין ראשי הממשל הבריטי לראשי הסוכנות היהודית באשר לנסיונות להצלת יהדות הונגריה בשנת 1944, ולאפשרות של הפצצת מחנות המוות. בראש ארבעה דפים מופיעה חתימת ידו של אב בית הדין במשפט אייכמן השופט משה לנדוי. כפי הנראה הדפים שלפנינו עמדו לפניו במהלך משפט אייכמן.

בין המסמכים המופיעים: תמליל שיחה בין חיים ווייצמן בשעה ששמש בתפקיד נשיא ההסתדרות הציונית, לאנתוני אידן - שר החוץ של בריטניה בתקופת מלחמת העולם השניה אודות הנסיונות להצלת יהדות הונגריה - יולי 1944, דברים שהשיב A.W.G. RANDALL ממשרד החוץ הבריטי למשה שרת באשר לחיפוש ניצולים בהונגריה, מכתב מאת הפוליטיקאי הבריטי Richard Law לד"ר חיים ווייצמן בענין האפשרות להשתלט על מחנות המוות על מנת לעצור את הטבח הנעשה ביהודים - ספטמבר 1944, מכתב מודפס מחיים ווייצמן לאנתוני אידן באשר למתן אישור לויזות טורקיות לפליטים מהונגריה, עדות על השמדתם של יהודי הונגריה בבירקנאו - כולל נתונים מספריים של היהודים שנרצחו, דפים בהם נידונת האפשרות להפציץ את מחנות המוות והמחיר שעתידים היהודים לשלם על כך במותם, מכתב מ j.m.martin הבריטי לחיים ווייצמן בו הוא מבטיח כי הממשלה הבריטית עושה כל שביכולתה למנוע את רדיפת יהדות הונגריה - 30 באוקטובר 1944, מסמך מעניין החושף משא ומתן בין ממשלת ג'נבה לגסטאפו באשר לשחרור אפשרי של יהודים - יולי 1944, ועוד.

משה לַנְדוי [1912-2011] שופט בית המשפט העליון בין השנים 1982–1953 ונשיאו החמישי. מחברי ועדת אגרנט, אב בית הדין במשפט אייכמן. השופט אשר גזר מוות בתלייה על הפושע הנאצי אדולף אייכמן, והטביע את חותמו במשפט ההיסטורי והחשוב ביותר של העם היהודי. עדים שהופיעו מולו במהלך משפט אייכמן, סיפרו על שופט שגרם להם לספר את סיפורי הזוועות שעברו. "הוא שאל את העדים שאלות פרובוקטיביות מתוך מטרה ברורה להוצאת האמת לאור, לגרום לעדים לדבר ולספר את סיפורי הזוועות שעברו בגטאות", סיפר מרדכי אנסבכר, שהעיד במשפט אייכמן ב-12 במאי 1961. נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, ספד ללנדוי בפטירתו "משפט אייכמן הוא נקודה שביטאה את גדולתו של מי שהיה מוכן לשמש בתפקיד שדרש סבלנות, סובלנות ותבונה, למרות התמונה הנוראה שהתגוללה לנגד עיניו. הצורה בה ניהל את המשפט הייתה למופת". באופן סמלי נפטר לנדוי בערב יום השואה ב-1 במאי 2011.

[23] דף. הדפסת סטנסיל. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט