מכירה 23 /
פריט 141

141 מ-

250

141

התנגדות חמושה של היהודים בפולין - פרסום מוקדם על מרד גטו ורשה. ניו יורק, 1944

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $220
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.12.2023, 19:00

ARMED RESISTANCE OF THE JEWS IN POLAND - התנגדות חמושה של היהודים בפולין, מאת Jacob Apenszlak ו Moshe Polakiewicz, הוצאת American federation for polish jews, ניו יורק 1944 - מהדורה ראשונה. על גבי הכריכה איור של לוחם יהודי בשחור לבן עם סרט זרוע מגן דוד על רקע בנין מפקדת אס אס עם צלב קרס בחזיתה והדגל הנאצי, מימין בית הכנסת היהודי, ברקע נהרות של דם בצבע. עיצוב הכריכה בידי Noya Koslowsky (איור אשר הפך במשך השנים לסמל ההתנגדות לנאצים).

חוברת מוקדמת המספקת תמונה כוללות של ההתנגדות היהודית בפולין במרד גטו ורשה. החוברת יצאה בניו יורק בשנת 1944 פחות משנה להתרחשות המרד, וטרם שנסיימה מלחמת העולם. על כך כותב העורך במבוא: "על הקורא לזכור שבשום מקום אין תמונה שלמה של הכלא היהודי הסגור הרמטית הננעל בין חומות אירופה הנשלטת על ידי הנאצים. אפילו הפולנים ששהו בורשה בזמן מרד הגטו לא ידעו את הסיפור המלא... יום אחד, וכעת לא יאחר לבוא, לעולם יהיה הסיפור השלם, המפורט, המתועד, של מרד מזוין ייחודי בהיסטוריה העולמית... בהעדר אפשרות לחקירה במקום, ניתן לקבל את הדיווח המובא בספר זה כתיעוד אמיתי." הכותבים המתעדים את גיבורי המרד ואת ההתרחשות לפרטיה הסתמכו על כמה מקורות בניסיון להרכיב את התמונה הכוללת - דיווחים מקוטעים שנשלחו מפולין, שידורי רדיו סודיים אשר הגיעו לעולם החופשי, דיווחים שהודפסו בעיתונות המחתרת הפולנית, ודיווח שהגיע מלוחם התנגדות שהצליח להימלט. פרסום זה יצא בעיצומה של המלחמה עוד לפני הכנעת הכובש הנאצי ואיסוף המידע לכלל תמונה כוללת הצריך מאמצים רבים. הדוח מפרט אודות התארגנות המחתרת היהודית לפני פרוץ המרד, פעילות התעמולה הסודית של המחתרת בניסיון לצרף כמה שיותר יהודים להתנגדות, שיתוף הפעולה שנעשה בין המחתרת היהודית ללוחמי הגרילה הפרטיזנים הפולנים, הניסיון לפנות למנהיגות אמריקה, ובמקביל דיווחים סודיים לארץ ישראל, שלבי פרוץ המרד - כולל דיווחים ממקור ראשון על קרב הגטו, תמונת המצב אחרי שבוע של לחימה, חלקן של הנשים שהצטרפו להתנגדות, ושלבי סיום המרד. בסוף החוברת מופיעים דיווחים על גילויי התנגדות יהודית במקומות נוספים - התנגדות בגטאות אחרים, מרד הפעולה המאורגן של פועלים יהודים בלובלין, המחתרת היהודית בטרנוב, הקרב בגטו ביאלסטוק, מרד היהודים במחנות המוות בטרבלינקה ובסוביבור, מאבקם של יהודי גטו וילנה, הפרק הסופי הבלתי כתוב, ועוד.

בין היתר מופיעה מפה של גטו ורשה, "יזכור" לנופלים, וכן תצלומים שפורסמו כאן לראשונה: תמונות של אלעזר רייכטר מנהיג השמאל - פועל ציון שנהרג במרד גטו ורשה, ד"ר הירשפלד מנהיג המזרחי שנהרג בטרנוב, ד"ר איגנסי שיפר היסטוריון ומנהיג ציוני שנהרג במחנה הריכוז פוניאטוב, פרופ' מאיר בלבן - היסטוריון יהודי שנרצח בורשה, תצלום של השומרים הגרמנים באחת הכניסות לגטו ורשה, רחוב שנחסם על ידי גדר אבנים בגטו, כרוז שהפיץ הגסטפו המכריז על הוצאה להורג של בני ערובה בתגובה על התקפת המחתרת על חיילים גרמנים בוורשה, בית הכנסת מהמאה ה־16 אשר נהרס על ידי הגרמנים במהלך ההתנגדות, כרוז גרמני המכריז על הוצאה להורג של מורדים, מחנה של חיילי הצבא הפולני מתחבא ביער, לוחמים יהודים בצבא המחתרת הפולנית מאיישים מקלע, בנין שנהרס כליל במהלך המרד, בני ערובה יהודים שנתפסו על ידי הגרמנים, שלט גרמני בסמוך ליער שמזהיר מפני לוחמי גרילה.

בחודש נובמבר 1943 קיבל ג'וזף טננבאום (כותב המבוא לספר) מכתב מרטיט מלוחם יהודי בפולין וכה דבריו: "כשאתה קורא מכתב זה אל לך לחשוב שאנחנו שבורים ברוחנו או שהפכנו למיואשים. אנחנו רק רואים בפיכחות את גורלנו הבלתי נמנע... יהיה לנו קל יותר למות בידיעה שיהיה עולם חופשי. מתוך אמונה שארץ ישראל תהפוך למולדת העם היהודי...".

בגב החוברת תצלום של אב ואם ובנם הפטריוטים על רקע דגל ארצות הברית והכיתוב: "החזר התקפה!, קנה אגרות חוב".

80 עמ'. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

מחיר פתיחה: $200

נמכר ב: $280

שאל על פריט