מכירה 20 /
פריט 118

118 מ-

236

118

זוועות מחנה המוות בוכנוואלד בתצלומים - פרסום מוקדם. צרפת 1945, מהדורה ראשונה

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $260
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
19.04.2023, 19:00

Buchenwald les horreurs des camps de torture nazis - בוכנוואלד - זוועות מחנות העינויים הנאצים - דוחות צילום. צרפת, מאי 1945. numero special [הוצאה מיוחדת]. המהדורה הראשונה והנדירה שיצאה כחודש לאחר שחרור המחנה - פרסום ראשון של תצלומים קשים ממחנה בוכנוואלד כפי שמצאו אותו בעלות הברית בעת שחרור המחנה.

חוברת נדירה שיצאה כחודש בלבד לאחר שחרור המחנה בידי צבא ארצות הברית, והביאה את היקף הזוועות שהתרחשו במחנה לידיעת העולם שנחשף לראשונה לגודל הזוועה שהתרחשה בו. בחוברת תצלומים קשים מיום שחרור המחנה כפי שמצאוהו החיילים האמריקנים לוחמי הדיוויזיה המשוריינת השישית בפיקודו של ג'ורג' פאטון. כאשר הגיעו הכוחות האמריקאים למחנה הם מצאו כ 21,000 אסירים מורעבים ומוכים במצב של בין חיים למוות, וניגשו באופן מיידי להציל את מי שהיה ניתן. בתצלומים נראים אסירים במצב גופני קשה, אסירים עם מבט של אושר על פניהם בפגשם את המשחררים, אסירים המסבירים לחיילי בעלות הברית על האופן בו פעלו מתקני העינויים של המחנה ועל הקרימטוריום, משרפות המוות, כמה תצלומים של קברי אחים מלאים בגופות הנספים ביניהם גופות של ילדים ותינוקות, הכוחות האמריקאים בסיוע ראשוני במתן אוכל לאסירים, ג'ורג' פטון בוחן את מתקני המחנה, ועוד. התצלומים מלווים במשפטי הסבר המגנים את הגרמנים על פשעיהם ומדגישים את גודל הזוועה.

בפתח החוברת דבריו של Roger Minne:
"אנחנו חושבים על כל מקרי המוות האלה, על כל העיניים האלה מלאות היסורים המופנים לשמים... שתצא זעקה אחת מלאה בדם מכל הגרונות. השעה אינה שעת סליחה, גם לא שעת דמעות. הגיע הזמן לעונש... נקמה! נקום את מתינו...".

בוכנוואלד היה מחנה הריכוז הגדול השלישי שנבנה על אדמת גרמניה הנאצית, מהגדולים בגרמניה, אליו היו מסונפים כ־138 מחנות משנה. המחנה פעל מהקמתו ביולי 1937, ועד לשחרורו בידי צבא ארצות הברית ב-11 באפריל 1945. בתקופה זו עברו בו כ-250,000 בני אדם. ההערכה היא כי בבוכנוואלד נרצחו כ-65,000 בני אדם, כולל האסירים שנרצחו בצעדות מוות עם ההודעה על התקרבות כוחות בעלות הברית, מעט לפני שחרור המחנה, וזאת מבלי למנות את האסירים שנשלחו מבוכנוואלד למחנות ההשמדה ולמתקני תוכנית "T4" (מבצע אותנסיה), בטירת זוננשטיין ובאתרים אחרים.

יחסם של הגרמנים ליהודים במחנה היה קשה מכל. היהודים הוחזקו בתנאים קשים מאד, וסבלו מהתעללויות, רעב, וניסויים רפואיים על גופם. על פי רישומי המחנה מתו ב-1941 כרבע מהם, וב-1942 הגיע אחוז האסירים היהודיים שמתו ליותר מ-38%. ימים ספורים לאחר שחרור המחנה, ב-15 באפריל, שידר כתב הרדיו אדוארד מורו שידור מבוכנוואלד, ובו תיאר למאזיניו את הזוועות שהתגלו לעיניו. דבריו התפרסמו מאד, ונחתמו במילים: אני מתפלל שתאמינו למה שסיפרתי על בוכנוואלד. 'דיווחתי על מה שראיתי ושמעתי רק באופן חלקי. על רוב מה שראיתי, אין לי מלים....'.

פרסום נדיר, איננו מופיע בספריה הלאומית.

16 עמ'. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט