מכירה 20 /
פריט 80

80 מ-

236

80

לעולם לא לשכוח - הקרב על גטו ורשה. חוברת איורים נדירה בתום המלחמה - עותק חתום בידי המאייר וילאם גרופר

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $600
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
19.04.2023, 19:00

NEVER TO FORGET - The Battle of the Warsaw Ghetto - "לעולם לא לשכוח, הקרב על גטו ורשה", מאת Howard Fast והמאייר William Gropper - הוצאת Book League of Jewish Peoples Fraternal Order I.W.O. [ניו יורק], אפריל, 1946 - עותק עם חתימת המאייר ויליאם גרופר. נדיר.

"עם כוכב שש פינות על זרועי... מתתי ברחובות ורשה, קח את הנשק שאני מוסר לך והשתמש בו היטב..." - חוברת זיכרון מיוחדת העוסקת במרד גטו ורשה, עם איורים ליטוגרפיים מאת ויליאם גרופר לצד טקסט מאת הסופר הווארד פאסט. בחוברת תשעה איורים של סצינות פוגרום שבצעו הנאצים בגטו, ומנגד המאבק היהודי. לצד התמונות בעמוד המקביל לכל סצינה תיאור מאת פאסט, בו הוא מביא את ההתרחשות בצד היהודי, ומתאר את שתיקת העולם נוכח הסבל היהודי, את מסירות הנפש של יהודים ההולכים להריגה ו"שמע ישראל" בפיהם, מגנה את הנאצים על רשעותם, מהלל את ההתנגדות של הפרטיזנים היהודים, ושם דברים מאלפים בפיהם של לוחמי המרד, וגם של אלו שנפטרו בו. הליטוגרפיות מתארות סצינות קשות ביותר של האכזריות הנאצית - חיילי אס אס ברובים שלופים אל מול אוכלוסייה יהודית דלת נשק. באחד האיורים (אשר התפרסם לאחר מכן בשנים שלאחר המלחמה מעל הרבה במות), נראית קבוצה של יהודים שנתלו בידי הנאצים כאשר חיילי האס אס שבעי רצון מחייכים ואחד מהם מצלם את מראה הזוועה, איור אחר מתאר כיצד הנאצים בוזזים מנורה יהודית ומשאירים מאחוריהם את גופות הנספים העולים בעשן, ועוד.

ויליאם גרופר [1977–1897] קריקטוריסט, צייר, ליטוגרף וצייר ציורי קיר יהודי-אמריקאי. גרופר היה רדיקל, הידוע בעיקר בזכות היצירה הפוליטית, שתרמה לפרסומי שמאל. בשנת 1917 הוצעה לגרופר משרה בצוות עיתון הטריביון של ניו יורק. במהלך השנים הבאות הכין רישומים למאמרים מיוחדים של העיתון ביום ראשון. בשלב זה נכנס גרופר הרדיקל מבחינה פוליטית לחברת אמנים כמו רוברט מינור, מוריס בקר, ארט יאנג, לידיה גיבסון, הוגו גלרט שהשתייכו לזרם השמאל הרדיקלי בניו יורק. במהלך המחצית השנייה של שנות השלושים הקדיש גרופר את כשרונו כאמן למאמצים לעורר התנגדות עממית לפשיזם באירופה. בגלל מעורבותו בפוליטיקה רדיקלית, בשנות העשרים והשלושים של המאה העשרים, נקרא גרופר בפני ועדת הפעילות הלא-אמריקאיות בשנת 1953. החוויה סיפקה השראה לסדרה של חמישים ליטוגרפיות שכותרתה "הקפריצ'וס". לאחר מלחמת העולם השנייה נסע גרופר לפולין להשתתף בקונגרס העולמי של האינטלקטואלים למען השלום בשנת 1948 בוורוצלב. לאחר מכן, הוא החליט לחלוק כבוד ליהודים שמתו בשואה על ידי ציור תמונה אחת מדי שנה בנושא החיים היהודיים. ציוריו של גרופר עיטרו את מוזאון המטרופולין לאמנות, את המוזאון לאמנות מודרנית, ועוד.

[24] עמ'. 21x14 ס"מ. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט