מכירה 23 /
פריט 147

147 מ-

250

147

מגורש מס' 50.440 - בריסל, 1945 - מהדורה ראשונה ומוגבלת - הקדשה לזכרו פאול רוב שנספה בנוינגמה

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $150
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.12.2023, 19:00

Déportée 50.440 - מגורש מס' 50.440 מאת Andrée Carliez Lambert de Loulay עותק עם הקדשה לזכרו של ראש העיר Paul Robbe אשר נספה במחנה הריכוז נוינגמה, בריסל 1945 - מהדורה ראשונה ומוגבלת, עותק מס' 42 מתוך 150 עותקים שיצאו. צרפתית.

יומן מחנה של Andrée Carliez Lambert de Loulay - אישה צרפתייה שנחשדה בפעולות התנגדות וגורשה למחנות הריכוז אושוויץ-בירקנאו, בוכנוואלד ולרוונסבירק (בו שהתה בבלוק 23) במהלך מלחמת העולם השנייה. בספר קרליז למברט מתארת את הניתוק מבעלה ז'אק במשך כל שנות המלחמה, את חוויותיה במחנה, מהגעתה (החלפת בגדיה בבגדי אסירה: "החולצה המזוהמת הזאת ממנה אני מגרשת בהינף יד צואת פרעושים"), ועד לשחרורה. היא כותבת על התנאים הנוראיים בהם היו נתונים האסירים ("ריח צחנת הגופות היומיומית קשה עלי יותר מכל"), הרעב הקשה, מחלת הדזינטריה שהשתוללה ותקפה רבים, עבודות הכפייה, היחס המשפיל שקיבלו הנשים במחנה, התשת הגוף עד כדי גסיסה ("אני לא יכולה להסוות שאני מתחילה להחלש, מי שמוותר לא יחזיק מעמד, ההונגרים מתים כמו זבובים, הם נדחסים לתוך פחות ופחות צריפים, חברתנו מרסל טברד הולכת כפופה סנטרה בגובה החזה... אני חייבת לקחת דוגמא מהצרפתיות שהחזיקו מעמד... זה עתה תקף אותי כאב גרון קשה... קיבלתי זריקה, הייתי במצב כ"כ גרוע שראיתי את עצמי כחלק מהנשים הגוססות שסביבי... האחות הגרמניה הבטיחה שהגרמנים לפני שיעזבו, יסגרו אותנו כדי לפוצץ אותנו..."), וחיי היומיום הבלתי אפשריים במחנה, תוך שהיא מפרטת לפרטים את מה שעוללה הנאצים לחברותיה הטובות - אסירות המחנה.

בפרקים האחרונים מתעדת היא את ימי השחרור, את ההמולה של הנכנסים והיוצאים מהמחנה, התקרבות הטנקים כשלא היה ברור להם אם אלו טנקים נאצים המיועדים להפצצת המחנה, או טנקים של בעלות הברית המשחררים שאף הם מיועדים להפצצת המחנה... באותה העת היו במחנה נשים ששקלו 30 קילוגרם ובקושי הצליחו לזוז ממקומן. כאשר כוחות הברית התקרבו למחנה הנאצים הצעידו את הנשים ב"צעדת המוות" לאורך שמונה ק"מ, למברט שהיתה בין הצועדים, הצליחה לחמוק בדרך כשקפצה לתוך תעלה ביחד עם עוד שתי נשים, אחת הנשים נהרגה מכדור אקדח של הנאצי שהבחין בהן, ולמברט וחברתה הצליחו להימלט וניצלו פצועות וחבולות לאחר צעדה רגלית של 36 שעות כשהן ניזונות ממציצת עלים בשדות - "נראנו כאילו היינו בנות מאה" היא כותבת. השתיים הגיעו לכפר מקומי ונמצאו כשהן מתחבאות בין השיחים על ידי חייל אמריקאי, משם הן הובאו למקלט וטופלו במשך ששה ימים וכך ניצלו חייהן.

בפתח הספר הקדשה ארוכה לזכרו של ראש העיר Paul Robbe אשר נספה בנוינגמה מרעייתו המבקשת מנכדיה לזכור את מות הקדושים של סבם, מתוארכת: מרץ 1946.

214 [2] עמ'. 20 ס"מ. מצב טוב - טוב מאד. חלק מדפי הספר לא נחתכו בדפוס בחלקם העליון.

פריטים נוספים

שאל על פריט