מכירה 20 /
פריט 66

66 מ-

236

66

מכתב מרטיט מלודז' יומיים לאחר כניעת גרמניה הנאצית - 10 במאי 1945

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $200
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
19.04.2023, 19:00

מכתב מאגוד הציונים הדמוקרטים - "הוועד המרכזי של פולין סניף לודז'" לחברי הקבוצה בארץ ישראל. לודז' 10 במאי 1945. מכתב מרטיט מלודז' לחברי תנועת ה"אחוד" בארץ ישראל בזמן איסוף השברים של העם היהודי, יומיים בלבד לאחר כניעת גרמניה הנאצית! הדפסה במכונת כתיבה.

"המאבק הנצחי בין טוב לרע הגיע לסיומו, המעוזים האחרונים נופלים. גרמניה הנאצית גוססת. מלחמת הסיוט כבר בסוף. אחרי האסון הגדול בתולדות האנושות, השרידים של האומה היהודית המרוסקת, אשר רק בנס שרדו מההשמדה, יוצאים בשארית דמם... נהרגו 6 מיליון... על אפר אושוויץ מיידנק וטרבלינקה על אדמת פולין שעצמות היהודים פזורות על פני כולה מתעוררים לחיים שרידי יהודי פולין... חייבים לחזור לחיים...".

"עלינו להיות חזקים כפי שהיינו במחנות המוות, ביערות ובבונקרים, אנחנו היינו עדים למות יקירנו, היינו איתם ברגעים האחרונים של חייהם, את הצוואה האחרונה שהותירו לנו מיליוני אחינו שנרצחו עלינו לקיים, עלינו לאסוף כעת את האומה היהודית מכל חלקי העולם...". הכותב פונה לניצולים שנמצאו באותה העת בלודז' בבקשה כי יפנו למשרד ה"איחוד" לשם הפקדת חומרים שיש בהם תיעוד מעשי הנאצים: "להביא חומרים, זיכרונות, רשימות היסטוריים, ותצלומים... הקשורים בחברינו שנספו בשנים 1939-1945, ולשלוח את החומרים בדחיפות למחלקה ההיסטורית שלנו בלודז'...". בהמשך מביעים החברים את משאלתם כי רוח הציונות, תנועות השחרור, והדמוקרטיות המערביות יסייעו לעם היהודי לקום על רגליו לאחר האסון הנורא שפקד אותו.

[3] דף. לדף הראשון חסר סוף. שני הדפים מס' 3-4 כפי הנראה הינם דברים שנישאו בועידת האיחוד כמה ימים אחר כך והם חסרים התחלה.

פריטים נוספים

שאל על פריט