מכירה 22 /
פריט 146

146 מ-

255

146

מקבץ גדול של עדויות אסירים ממחנות המוות. צרפת, 1954 - הערה בכתב ידו וחתימתו של שר נפגעי המלחמה בצרפת

מחיר פתיחה: $250

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $440
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
04.09.2023, 19:00

De l'Université aux Camps De Concentration Témoignages Strasbourgeois - מאוניברסיטה למחנות ריכוז עדויות משטרסבורג - מקבץ גדול של עדויות אסירים ממחנות המוות שנמסרו מיד לאחר המלחמה. פריז, 1954 - מהדורה ראשונה. עם הערה חשובה בכתב ידו וחתימתו של הפוליטיקאי הצרפתי Louis Jacqoinot [1898-1993], אשר שימש כשר חיילים משוחררים ונפגעי מלחמה בצרפת.

עדויות של אסירים ממחנות המוות בגרמניה שלמדו באוניברסיטת שטרסבורג ובפקולטות הסמוכות לפני המלחמה. במאי 1945 החלו אסירים לשעבר לחזור לאוניברסיטת שטרסבורג בה למדו לפני פרוץ המלחמה. פרופ' אלפריק הציע כי כל אסיר יספר את העובדות הבולטות ביותר של הקורות אותו במלחמה. האסירים לשעבר הסכימו בחפץ לב, ולפרוייקט החלו להצטרף אסירים לשעבר מאוניברסיטאות נוספות בצרפת שביקשו למסור את סיפורם. פרוייקט איסוף העדויות צלח והתקבלה תמונה די רחבה של המסלול המפרך אותו עברו המגורשים במלחמה. העדויות כולן מופיעות בכרך עב כרס שלפנינו. האסירים כולם התבקשו להשבע לפני עדותם כפי שנהוג לעשות בבית משפט: "לומר את כל האמת ורק את האמת", ביניהם היו כאלה שאמרו "את כל האמת, זה לא אפשרי לומר", והועדה המקבלת את העדות קיבלה את ההסתייגות בשל הקושי שלהם לספר על אירועים קשים שעברו. העדויות נלקטו אחת לאחת והן מספרות את סיפורם של אסירים לשעבר במחנות בוכנוואלד, קומפיין, ברגן בלזן, אושוויץ, פלוסנבורג, מאוטהאוזן, שטרוטהוף, דכאו, ראוונסבריק, ואחרים. בפתח החוברת לאחר דבריו של פרופ' אלפריק במבוא הוסיף לואיס ג'אקוניט מי שהיה שר החיילים המשוחררים ונפגעי המלחמה בצרפת לאחר המלחמה, הערה בכתב ידו וחתימתו (תרגום מצרפתית): "חשוב להדגיש! כל האסירים שהעדויות שלהם מובאות כאן העידו לאחר בדיקה פסיכיאטרית ונמצאו בריאים מבחינה נפשית."
לפנינו עדויות של אינספור מעשי זוועה והתעללות שחוו אותם אסירים, החושפים את פשעי הנאצים כפי שנשמעו מפיהם של האסירים מיד בתום המלחמה, בלשון בהם סופרו, ללא שינוי עריכה. מרבית העדויות קצרות בדרך כלל והן מתעדות את עיקרי הדברים שעבר האסיר החל ממעצרו, חקירתו, השלכתו למחנה הריכוז, מה שעבר במחנה, והאופן בו ניצל לבסוף.
לצד כל עדות אסיר המופיעה כאן ציין העורך קורות חיים בקצרה, התפקיד בו שימש בשטרסבורג לפני המלחמה, הזמן שנעצר בכלא הגסטפו, ומשם במחנות המוות. רשימת זיכרון לנספים במחנות המוות שלמדו באוניברסיטת שטרסבורג בפתח הספר ובסופו.

XI, 560 [1] עמ'. 24 ס"מ. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט