מכירה 07 /
פריט 122

122 מ-

368

122

סיגמונד ברייטבארט - "מלך הברזל". גלויה מצולמת

מחיר פתיחה: $80

עמלת בית המכירות: 22%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
17.08.2020, 19:00

גלויה מצולמת Real photo של אמן הפעלולים היהודי הנודע סיגמונד ברייטבארט "האדם החזק ביותר בעולם". לובק (גרמניה), ראשית המאה ה־20.

סיגמונד ברייטבארט [1893-1925], הידוע גם בשם הכינוי 'זישע', אמן קרקס, גברתן וגיבור פולקלור יהודי-פולני. התפרסם בשל הכוח העצום שלו אשר זיכה אותו בתואר "האדם החזק ביותר בעולם" ו-"מלך הברזל" (בגרמנית: Eisenkönig) במהלך שנות ה-20. בהופעותיו בכל רחבי אירופה הראה כיצד הינו מסוגל לעקם קורות ברזל עבות, לנשוך דרך שרשרות פלדה, למשוך עגלות כבדות בעזרת השיניים ולנעוץ מסמרים עם הידיים בלבד. הוא היה נוהג להופיע בפני קהלים יהודים עטוף בגלימה כחולה-לבנה בעיטור מגן-דוד ופעם הכריז כי מטרת חייו הוא להגן על כבוד היהודים.

ברייטבארט הפך לסמל ומקור לגאווה עבור יהודי פולין ובכלל יהודי תפוצות. כשהיה מגיע לעיירות יהודיות היו מתאספים כל אנשי העיירה בכיכר לכבדו. בראיון לעיתון סיפר ילד יהודי כי ברייטבארט, "נתן לנו אומץ חדש (מול האנטישמיות)" בעוד פולני לא יהודי התלונן כי היהודים "התחילו להיות יותר נועזים מאז שברייטבארט הגיע לעיירה". ברייטבארט היה נוהג לאיים על שונאי היהודים: "אם אני רואה אנטישמי, אני נותן לו אזהרה, ואם הוא ממשיך אז אני שובר אותו לחצי- כמו גפרור". הוא תכנן לבצע סדרת הופעות בארץ ישראל, כדי לתת השראה ואומץ ליהודים בארץ, אך הוא נפטר לפני שהספיק לעשות זאת.

ברייטבארט נפטר כתוצאה מ'תאונת עבודה' לאחר שבטעות פגע בעצמו במהלך מופע בגרמניה. הוא נדקר ברגל על ידי קצה של יתד ברזל בעת שדחף אותו לתוך קרשי עץ בעובי שתים עשרה וחצי ס"מ. הפצע הזדהם וגרם להרעלת דם. למרות שעבר מעל עשרה ניתוחים ונכרתו שתי רגליו, הוא נפטר מפצעיו ב-12 באוקטובר 1925.

9x14 ס"מ. לא נשלחה בדואר. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט