מכירה 23 /
פריט 68

68 מ-

250

68

ספר ילדים אנטישמי בעיצומה של מלחמת העולם השנייה. סרביה, ראשית שנות ה־40

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $280
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.12.2023, 19:00

Шта је y chy сељак Јован Петровић? А шта нас учи стварност? "מה ראה האיכר יובן פטרוביץ' בחלומו? ומה מלמדת אותנו המציאות?" ספר ילדים אנטישמי בעיצומה של מלחמת העולם השנייה המאשים את היהודים ואת האנגלים במצבה הכלכלי הקשה שאליו הגיעה אירופה במלחמה. סרביה, ראשית שנות ה־40. סרבית.

ספר ילדים אנטישמי המספר על איכר סרבי שחדל לעסוק בעבודת הקרקע בשל מחסור בביקוש סחורתו. בזמן מלחמת העולם השנייה הוא פוגש מלאך בחלומו המסביר לו כי הסיבה שאירופה הגיעה למצב הקטסטרופלי של אבוד התוצרת ומקומות העבודה היא היהודים. המלאך לוקח אותו שנים אחורה בזמן ומראה לו כביכול כיצד התפתחו הדברים.
כיצד קנו היהודים האנגלים את הסחורה שהגיעה מעבר לים לאנגליה ובאמצעות העלאת המחירים גרמו להתרוששות האיכרים האירופאים המקומיים. "ראיתי תהלוכות רבות של ספינות שהביאו תוצרת זולה לאי האנגלי, שם קנו אותם סוחרים אנגלים ויהודים במחיר זול, ומכרו אותם לעמי יבשת אירופה ברווח ניכר. אבל למרות שגם האנגלים וגם היהודים הרוויחו מזה הרבה כסף, אותם מוצרים מעבר לים עדין הצליחו להוריד את המחירים בשווקים המקומיים, ולזרוק את האיכר האירופאי ליותר ויותר אומללות". לאחר מכן הוא מתאר בצורה הירואית כיצד היטלר בא להושיע את עמי אירופה מאומללותם הכלכלית: "לאחר עליית אדולף היטלר לשלטון אני רואה כיצד תהלוכת המיליונים של המובטלים מצטמצמת, משנה לשנה, מחודש לחודש עד שלבסוף נעלמה לחלוטין", מנהיג העם היטלר קרא לעם הגרמני לייצר כמה שיותר כך שגרמניה תצליח לקיים את עצמה ולא תזדקק ליבוא מבחוץ. בגרמניה המתוקנת האיכר הפך להיות אציל. לכל אורך הספר מוצגת התמונה המעוותת שהיהודי הוא האשם במצב האקונומי הנמוך: "אתה יודע למה מלחמת העולם השנייה הזו, הנוראה מכל המלחמות, התחילה. היא החלה על מנת למנוע את שיקום אירופה, את שחרורה מהבירה האנגלו אמריקאית והיהודית, ומן ההונאה היהודית... הם רוצים למנוע מאירופה להיות מסוגלת לנשום באופן מלא, להתפתח על פי חוקי הטבע שלה...".
האיכר מתעורר מחלומו ומסיק את המסקנה כי הגרמנים מוכנים לקנות את התוצרת החקלאית במחירים סבירים ללא הריבית שמבקשים היהודים, ומחליט לחזור לעבודת הקרקע. הכותב מציג את גרמניה הנאצית כמי שבאה לגאול את העולם מבחינה אקונומית: "במלחמה זו ולאחריה גרמניה תדאג שכל מדינה אירופאית תגדיל את היצור החקלאי שלה כדי שתוכל לפרנס את עצמה, בינתיים כדי להביא למצב זה גרמניה עצמה היא זו שקונה מכולם את התוצרת החקלאית".

הספר מלווה בקריקטורות אנטישמיות רבות בצבע המציגות את היהודי לצד האנגלי השולטים באירופה באמצעות כספם ובאמצעות "שבירת השוק" בהעלאת המחירים כאשר אין להם מתחרה. הקריקטורה החותמת את הספר מציגה יהודי בפנים סטריאוטפיות לצד אנגלי המושכים בחוטי השוק הכלכלי והכיתוב: "עד עתה שיחקו היהודים והאנגלים בגורל האיכרים. הם תמיד הרוויחו כסף. לא משנה אם המחירים של מוצרים חקלאיים בשוק העולמי עלו או ירדו. האיכר תמיד שילם את החשבון!".

נדיר. איננו מופיע בקטלוג הספריות העולמי world cat.

19 עמ'. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט